Min nya bil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Min nya bil

Inläggav fightfireman 30 maj 2012, 22:58

Nä, nu är jag trött på alla småfjantiga bilar hit o dit. Nu är det dags att ta in de riktigt maffiga maskinerna som skall sopa banan ren ifrån vinande glasfiber kopier!

puma4.JPG
Brooomm brooommm
puma4.JPG (36.97 KB) Visad 25158 gånger

Rullar på bra, taskigt grepp i profildäcken bara, ligger stabilt i kurvorna.

puma 1.jpg
Ifall någon skulle misstro att detta är en "bilbanebil"
puma 1.jpg (35.04 KB) Visad 25056 gånger

puma3.jpg
puma3.jpg (41.42 KB) Visad 25144 gånger

Nascar bilen smet ut i depå direkt efter ha sett detta vidunder torna upp sig i backspegeln, hehehe....
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Jormungandr 31 maj 2012, 09:22

*asg* klockrent! :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav GranTurismo 04 jun 2012, 20:40

Den där pansarvagnen var häftig. Har du byggt den själv eller är den nån skum spansk resinmodell som du fått tag på?

Själv har jag fått hem den här snyggingen. Nog en av de tuffare Oplarna som gjorts och här i sån himla snygg färgsättning. All heder åt Avant slot som sätter ut sponsornamnet trots att det är cigarettreklam. Blir inte klok på det där att vissa tar bort det men andra sätter dit det, är det förbjudet eller inte?

Bild

Lång hjulbas ger breda bredsladdar men den håller sig fint i spåret, men den slår lätt i bergväggar och staket runt banan. Efter lite viktning och injustering går den riktigt bra. Fick till intrimningen så bra att jag gjorde likadant med min Renault Alpine som varit en handfull att tygla. Med de nya inställningarna kapade jag 1,5 sek mot mitt tidigare bästa varv med den bilen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav fightfireman 04 jun 2012, 21:39

GranTurismo skrev:Den där pansarvagnen var häftig. Har du byggt den själv eller är den nån skum spansk resinmodell som du fått tag på?

En gammal Tamiya byggsats med motordrivning som jag hittade på Tradera för en billig peng. Den var till hälften färdig byggd tyvärr men lite arbete med skalpellen och lim samt lite färg så blev den i dugligt skick, skall bara få bättre grepp i drivdäcken, slirar mest tyvärr. Men kul var det!

Får gratulera till ditt fina inköp, du vill lämna ut en bild på hur du har fixat till intrimningen på din Opel?
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Aramis 05 jun 2012, 17:09

GT den där Mantan var riktigt läcker! Måste nog köpa mig en jag också!!

När jag var liten var Opel Manta världens snyggaste bil och det skulle aldrig kunna tillverkas nån snyggare... Hehe, turligt nog så har det kommit några läckerheter även efter det.. :beer: .
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Inläggav GranTurismo 05 jun 2012, 20:12

När det kommer till Avant slots bakhjulsdrivna rallybilar, Mantan och Alpinen, så är det framför allt vikt till framvagnen som behövs. Utan vikt är den alldeles för lätt och då dropparmen har väldigt slapp fjädring så stegrar bilarna vid kraftig gas och i kurvorna. Pga deras chassin är det inte helt lätt att vikta fram men jag har skaffat NSR klippbara blyplåtar och la på sidan av dropparmens hållare. Såg även till att slipa framdäcken och skruvade ner skruven för dropparmen i botten. Bilarna blev mycket lugnare i framvagnen och går utmärkt att kontrollera gasen och drifta runt kurvorna.
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav Pucko Camaro 69 08 jun 2012, 21:53

Vill bara säga att det kvittar vilken rallybil från Avant slot du pratar om. Har Subaru och Peugeot som är "4WD" de stutsar som pingpong bollar på träbanan hos Lala för jag har test kört dem där idag. Jaja nog om detta så när jag kom hem i natt slängde jag iväg en beställning till Slotcar4 fun så mindre ett dygn är pågarna hemma i Ystad.
Här kommer den första
Bild
skala 1:24 Peugeot 308CC med Grönholm.
Har test kört bilen innan hos Leif och jag var lyrisk över hur bra den gick på hans träbana.
Dagen efter 12 timmars hos Pollymannen hittade jag en bil av denna modell som jag testad på Ninco banan och herre jä.... vad de gick .....så nu har jag en egen.
Bil två är en ny gammal Subaru Impreza show car
Bild
och den tredje kan ni titta på hos föregående nybils köpare som har en Manta
Så alla tre bilarna kommer från Avant Slot.
Beställde även chassin till Amazonerna och min PV. så nu har man lite att pilla med......
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare

Klubb: min egen....

Inläggav Jormungandr 14 jun 2012, 16:19

Fick paket från Typhoon slots med dessa skönheter idag! En MSC Ford RS200 Kalle grundel, En MG Metro 6R4 Per Eklund samt en MRRC Cheetah.

Bild
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare

Inläggav Lasp 14 jun 2012, 20:35

Idag när vi kom hem hade brevbäraren haft med sig en bil ända från Portugal!!
Det var denna Pontiac, jag vet inte mycket om den.
Pontiac 1.JPG
Pontiac 1.JPG (70.1 KB) Visad 24363 gånger

Men jag har kört min sista bil, en Pontiac Transport SE i 15 år och över 440000Km, Det är väl ca elva varv runt jorden.
Så klart jag har gillat märket.
Pontiac 2.JPG
Pontiac 2.JPG (108.22 KB) Visad 24290 gånger

Men det slår mig att den är rätt lika en Ford! som denna

http://www.slotforum.com/forums/index.p ... opic=63620
Vad har jag missat?
Hoppas att det kan bli många varv på banan också! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer

Inläggav GranTurismo 14 jun 2012, 21:40

Det är varken en Ford eller en Pontiac, de är bara sponsorer. Det är en sk Daytona prototype som är en racingklass i USA som kör ett mästerskap som heter Rolex Sports Car Series. Bilen du har liksom den på SF är båda av fabrikatet Riley som är en av de främsta tillverkarna av dessa racebilar till serien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Daytona_Prototype

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Sports_Car_Series
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav Lasp 14 jun 2012, 22:43

Hjärtligt tack för länkarna GranTurismo. Jag hade inte en aning. :cuckoo:
Dock ser jag att både Ford och Pontiac bidrar med 5 liters V8.
Min Vagn http://sv.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Trans_Sport
Hade bara en 3,8 liters V6
Men nu vet jag lite bättre, och bara detta borde ju kunna bli en tävlingsklass, men skall testa bilen på testbanan först ;-)

Mitt stora intresse för denna biltyp väcktes av Espace som jag såg första gången i Belgien runt mitten av åttitalet.
Min Pontiac var en nittia som jag gav bort till en av ungarna efter alla dessa år. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer

Inläggav Ravajack 15 jun 2012, 16:45

För den som undrar kan härmed meddelas att:

1. Nya Arrowslots släktskap med Scaleauto är mer än uppenbart. Båda levereras som halvfabrikat i identiska s k plastbubbelförpackningar (sånär som på tryck och dekor) och delar vitala mekaniska komponenter, sånär som på chassi och kaross.

Bild

2. Karossplasten är betydligt tunnare och även i en betydligt blekare färg (åtminstone den gula) än vad som framgått av förhandpublicerade bilder. I vissa lägen synes plasten närmast transparent. Eftersom jag skaffade just den gula varianten av ett speciellt skäl blev jag både förvånad och lite besviken...

Bild

Vagnen torde vara ett riktigt fynd för den dekorativt händige (se punkt två ovan) då chassi och mekaniska komponenter synes vara av högsta klass, med bl a svarvade och lätthålsborrade aluminiumfälgar runt om, extra bakaxelstöd och insexskruvjusterbar framvagn, attribut som hos andra prestandamärken brukar kosta lite extra.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Joey Yunick 16 jun 2012, 21:12

GranTurismo skrev:Den där pansarvagnen var häftig. Har du byggt den själv eller är den nån skum spansk resinmodell som du fått tag på?

Själv har jag fått hem den här snyggingen. Nog en av de tuffare Oplarna som gjorts och här i sån himla snygg färgsättning. All heder åt Avant slot som sätter ut sponsornamnet trots att det är cigarettreklam. Blir inte klok på det där att vissa tar bort det men andra sätter dit det, är det förbjudet eller inte?

Bild

Lång hjulbas ger breda bredsladdar men den håller sig fint i spåret, men den slår lätt i bergväggar och staket runt banan. Efter lite viktning och injustering går den riktigt bra. Fick till intrimningen så bra att jag gjorde likadant med min Renault Alpine som varit en handfull att tygla. Med de nya inställningarna kapade jag 1,5 sek mot mitt tidigare bästa varv med den bilen.

Den har jag suktat länge efter och ska beställa så fort lönen trillar in. Har försökt motstå nu men just den kärran som Vatanen körde så brutalt kan man ju inte låta bli!!! :w00t:
En skojig grej är faktiskt att det inte är helt fel att göra den fyrhjulsdriven. Har just i samband med att jag skaffat rallyjärn 1:1 fått se en äkta Rothmans Manta till salu som varit fyrhjulsdriven och testkördes innan Opel själva valde att lägga ner den idén.
THE BEST DAMN GARAGE IN TOWN!!!
Joey Yunick
Övningskör

Inläggav GranTurismo 17 jun 2012, 13:49

JAGGOR!

Bild

Nincos nya E-types är riktigt fina vagnar. Det har varit en del gnäll om dem på olika forum men tycker den är orättvis. Visst är färgen på den röda standardvagnen alldeles för orange för att stämma mot en riktig, tror jag iallafall. Men i övrigt är den en fint detaljerad modell som går bra. Endast gjort en lätt däckslipning och la en 5 grams vikt bakom den frontmonterade motorn.

Jag fick fixa lite mer med den gröna lightweightmodellen som led lite av att ha för dålig spårvidd där fram och därmed tippade väldigt lätt. Efter att ha breddat den lite så går den nu som den röda.

Bild
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer

Inläggav Tony 01 aug 2012, 01:30

Efter nästan tre år i dvala har jag äntligen uppdaterat sidan igen.. Tolv nya bilar bla dessa:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mer bilder på http://www.rallytorget.net/superstage

/Tony
Rallytorget Superstage
13 meter tvåspårig rallybana av märket SCX samt en gnutta Scalextricbitar.
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt