Rena karosser?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Rena karosser?

Inläggav Stefan 23 mar 2004, 21:47

Jag undrar vart man kan köpa "rena" karosser... dvs karosser utan dekaler.
Finns det att få tag på eller är det någon som har slipat bort befintliga dekaler så att man kan designa bilen efter egen smak.

Jag håller precis på att bygga min första träbana, och har fräst klart spåren. Innan jag börjar måla så har jag en fråga till :D : nån som har målat med magnetfärg för bättre fäste? Tänkte att man kunde måla med magnetfärg ca 2-3 cm bredvid spåret och sen måla hela banan med vanlig färg (över magnetfärgen alltså).

Vore tacksam för svar :thumb:
Användarvisningsbild
Stefan
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2004, 21:39
Ort: Stockholm

Inläggav Dan J. 24 mar 2004, 09:01

Scalextric Enthusiasts Club har några stycken i sin tidning Racer. En svart/röd Ferarri F40 och en gul Opel Vectra vill jag minnas, och jag tror nåon till, de skickar med ett dekalark, men just det är väl kanske inte så mycket att hurra för. Tror de tog £14.99 + frakt för F40'n.
Hälsningar / Dan J.
(klubben kan man anmäla sig till på http://www.scalextric.co.uk/pages/clbfrm.aspx och då ingår ju en bil varje år)
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan 24 mar 2004, 19:25

Nån annan som har nått tips?
Användarvisningsbild
Stefan
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2004, 21:39
Ort: Stockholm

Inläggav Tiff Needell 24 mar 2004, 23:22

Scalextric har några helvita bilar utan dekaler, bl.a. Ford GT40 och Chevrolet Camaro, kan det vara något?
Användarvisningsbild
Tiff Needell
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:48

Inläggav Stefan 24 mar 2004, 23:26

Jo... men det finns alltså inte rena karosser till alla bilar.
Men skulle vara roligt att få veta om nån har slipat bort befintliga dekaler... jag råkade ställa bilarna på varandra, inte länge men tillräckligt länge för att lacken skulle skadas på en av bilarna. Eftersom det gick ganska lätt, att färgen försvann och ett grått underskickt grundfärg eller plast kom fram... så kanske någon har slipat tänkte jag... så om nån har slipat... tveka inte utan dela med dig av dina kunskaper :D
Användarvisningsbild
Stefan
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2004, 21:39
Ort: Stockholm

Rena karosser

Inläggav ymigs 25 mar 2004, 01:18

Hornby (Scalextric) har en del bilar som byggsatser. Samma karosser som till bilbanebilarna. De får man lackera och dekalera själv. Kostar runt hundralappen.

Jag har jobbat lite med resinkarosser, där finns ett stort utbud i skala 1:32 i varierande prisklasser. De får man ofta slipa till för en bättre finish. Fint våtslippapper brukar funka bra. Sedan är det bara att lackera i valfri färg, sätta dit dekaler (helst den sort man blöter, det ger mindre skarvar) och klarlacka. :thumb:

Att slipa på färdiga karosser är mer tveksamt då de flesta har ett lager klarlack utanpå också. Jag har fördelen av att ha en far som säljer kabinblästrar som går att ställa in så att man faktiskt kan blästra bort färg m.m. på bilbanebilarna utan att skada plasten. De kostar dock runt 100.000:-...
Det finns idag blästertillsatser till airbrush, vet inte om det kan funka?

Man bör undvika att använda roterande slipverktyg då plasten smälter... :(

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav dynaflux 29 mar 2004, 14:26

Annars kan man kanske prova det klassiska knepet att lägga den i bromsolja (som man har till riktiga bilar). Det funkar att ta bort färg från plastmodeller och det tar förhoppningsvis dekalerna också. Någon som provat?
dynaflux
Kurvvakt
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jan 2004, 23:14

Inläggav Stefan 29 mar 2004, 16:55

Finns det inte risk för att man skadar karossen då? :?
Skulle ju vara trist att köra med bara bottenplatta :D
Användarvisningsbild
Stefan
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2004, 21:39
Ort: Stockholm

Inläggav Janne 29 mar 2004, 21:36

Hej!

Det fungerar utmärkt med bromsolja. Tar bort lacken men skadar inte plasten. Du skall dock inte låta dem ligga för länge i oljan, då kan de ta skada.

Janne
Janne
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2004, 11:58

Rena karosser

Inläggav Pruttmeister 30 mar 2004, 12:54

Parma/PSE har blanka karosser om man får klipa utt och måla själv :thumb: :D :)
Pruttmeister
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2004, 12:19
Ort: Vadstena

Inläggav bscc1 30 mar 2004, 14:20

Top Slot gör mycket fina resinkarosser, dyra dock. Sedan finns det ju en hel del byggsatser i skala 1/32 som är lätta att konvertera till miniracingbilar, Airfix klassiska bilar typ Porsche 917, Ferrari 250 LM eller Monogram/Revells nya DTM byggsatser.
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

"Rena" karosser / träbana

Inläggav Stirling Moss 07 apr 2004, 00:34

Rena Scalextrickarosser finns hos bla http://www.slotcarportal.com i England,
de har även glasfiberarmerade karosser AA bodies av klassiska racervagnar.
Här finns också mycket dekaler,främst til NASCAR

Massor av karosser finns även hos http://www.abslotsport.com även de i England
vakumformade lexankarosser i skala 1:32 och 1:24 ( målas från insidan)
Vacumformade plasticard karosser i skala 1:32 ( vita)
Dessa karosser är inte så väldetaljerade och är ofta lite för breda för att vara skalenliga.
De har även handgjorda skalenliga glasfiberkarosser i skala 1:32, jag har köpt en för test: Ford Willment Galixie 1965 års modell.
Den ser dock ut att behöva lite spackling och putsning , hjulhus skal filas/klippas upp innan den blir helt OK.
fraktkostnader från england är rimliga, betalade £2.95 för frakt av 6 karosser (5 vakumkarosser+ 1glasfiber)

Plasbyggsatser går ju också att konvertera, själv har jag följande 1:32 projekt på gång:
Modell Tillverkare
Mercedes 300 cab Lindberg
Triumph TR4A Airfix
Subaru 360 racing Arii
Lotus30 Tamiya
Ferrari246P Tamyia

Har själv funderat på att bygga en träbana och funderat på magnetfärgen sen jag fick ett reklamblad från den lokala färhandeln i somras, har dock inte hunnit göra test för att se om de funkar. Jag tänkte isåfall lägga denna endast i kurvorna .
Ett annat tips jag sett är strunta i magnetgreppet och byta till silikondäck på bilarna istället för roligare körning titta tex på denna sida: http://www.netg.se/ghost/raceway/

Happy Racing !
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Stefan 07 apr 2004, 17:31

Tack för ditt utförliga svar Stirling Moss.
Vet du om det finns någon svensk affär som säljer silicondäck?
Användarvisningsbild
Stefan
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2004, 21:39
Ort: Stockholm

Inläggav Stirling Moss 08 apr 2004, 00:14

... Nordic Slotcar Store har ett par dimensioner från Slot.it

för övrigt har jag inga bra tips inom landet, någon annan som vet ??
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav bscc1 13 apr 2004, 11:40

Det finns en del hobbytillverkare av silikondäck, kolla den här länken så kan man nog hitta några av dom...
http://www.aaronsslotcarracingdirectory ... pages.html
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 66 gäster

cron