Scalextric

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Scalextric

Inläggav larsioni 26 jun 2004, 01:42

Hej

Har kompletterat min Scalextric bilbana med ett antal "nya" delar, som är i ett desperat behov av renovering. Jag vet dock inte vad jag skall använda mig av för att kunna återställa dem till ett skick som är så nära "mint" som möjligt. Har förkastat allt vad putsning med trissor och rengörniing med svinto heter, då jag anser att detta gör stor åverkan på klenoderna. Någon som jag självfallet vill undvika. Jag skulle uppskatta hjälp ifrån er här på forumet, om hur jag går tillväga, vad jag skall använda mig av och om så...vars jag införskaffar det jag behöver. Och nu slutligen till mitt nästa problem. Har två stycken Scalextric SRS bilar, en c.018 Porsche 956 och en c.916 Lancia LC2. Dessa bilar är i väldigt gott skick. Däremot så skulle de inte må dåligt av en motor renovering, vet någon av er här på forumet vars man vänder sig för att få hjälp med det, om möjligheten nu finns.

Tack på förhand
larsioni
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 jun 2004, 01:23

Inläggav Nico 30 jul 2004, 01:38

Läste någon annanstans här på forumet att SCOTCH BRITE är att föredra för att inte förstöra skenorna!
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Lemmy 30 jul 2004, 04:47

Hej BIGBOI!

Tänkte trots din uppgivenhet bara tipsa om några trissor som är som gjorda för ändamålet. Dessa använder jag sedan ett bra tag, och jag kan bara säga att det är det lätt bästa jag någonsin använt till mina bandelar! Snygg polering utan åverkan, tar bort all oxid i ett nafs och mycket lättarbetat! Om du kollar in länken så är det de trissor som kallas FINE som gäller. Skillnaden mellan dessa och andra som går att få tag i häromkring är att dessa är sammansatta av något som påminner om mjukt gummi med inbakat polermedel. Mycket effektiva och väldigt följsamma. Jag sätter ihop två för att matcha bredden på spåret och lägger till en något större pappskiva ytterst (ca 2mm) som kan följa spåret som styrning, vilket underlättar nåt helt fantastiskt. Om mer detaljer önskas maila mig gärna på: lemmylemur@semera.se

Och så länken: http://www.stewmac.com/shop/Fretting_su ... heels.html

Tja ba
Lemmy
Lemmy
Kurvvakt
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 jul 2004, 03:45
Ort: Kalmar, men sedan länge numera Lundabo

Inläggav Longitude 12 sep 2004, 20:21

Hepp!!

Jag har renoverat en massa riktigt dåliga Scalextricdelar, jag menar då böjda, skeva och totalt hoprostade.
Så här gjorde jag, märk väl att detta sätt är tidsödande och inte bör genomföras om man inte upplever hobbyarbete åtminstone till viss del som terapi/meditation.

1. Metallrälsen lossas försiktigt från plasten med bred skruvmejsel och lämplig tång.

2. Plastdelarna läggs i ex. badkaret och skrubbas med skotchbrite i milt tvålvatten.

3. Plastdelarna får ligga kvar i badkaret i hett vatten.

4. När plaststdelarna mjuknat så läggs dom i press på ett plant underlag med lämplig tyngd ovanpå.

5. Metallskenorna passas in på kanten på ett stycke metallplåt av rätt grovlek som har fästs(på högkant) i ett skruvstycke eller motsvarande.
Här kan dom sedan bearbetas med bl.a gummihammare så att dom blir raka och platta, det är viktigt att plåtten är av rätt dimension så att man kan bearbeta metallskenorna även från sidorna.

6. När skenorna är riktade till belåtenhet slipas dom försiktigt med dremel (med smärgelskiva) och poleras sedan med lite WD40 eller motsvarande.

Obs! Då man arbetar med kurvor så får man böja en metallplåt så att den får samma radie som kurvan, (härvid kan man bli tvungen att använda sin fantasi)

7. Metallskenorna återbördas till sina plastunderlag med hjälp av en lämplig(platt) tång.
Jag har härvid inte upplevt några passningsproblem utan tvärtom, när skenorna väl är riktade så passar dom perfekt.

Obs! Jag vet inte hur mycket metall man egentligen slipar bort, detta kanske inte är en metod som man bör upprepa många gånger, utan först och främst nyttja vid renovering av riktigt slitna bandelar.

Efter denna behandling kan jag inte, utan närmare besiktning, skilja dessa delar från nyare delar.

/Jeppe
Användarvisningsbild
Longitude
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 feb 2004, 23:12


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster