Fly bilar och RMS

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fly bilar och RMS

Inläggav Jimmy.N 03 sep 2004, 05:50

Hej!!
Köpte två nya Fly bilar en Chrysler viper och en Saleen S7 R men dom funkar inte med scalextrics RMS bilarna åker över!! Vad finns att göra????
Jimmy.N
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 feb 2004, 16:54

Inläggav Nico 03 sep 2004, 07:31

Låter i allra högsta grad konstigt. Jag köpte BMW 3.5 CSL bilar från FLY som fungerade med RMS systemet. Verkar sjukt, men "har du kollat kablarna" för att låta som en riktig internet-support!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 03 sep 2004, 10:58

Kan ju inte låta bli... ;)

Hur fungerar kontaktdonen på RMS? Är det lampa, eller magnet?

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 03 sep 2004, 11:29

Eh, det är väl gammal mekanisk?
Antar att de inte går tillräckligt djupt i spåret, eller formade så de 'lyfter' i stället för att peta till mekaniken?
En variant kan väl vara att flytta RMS-rakan till annat ställe, om den ligger direkt efter en kurva kanske det kan göra att bilen inte går så djupt i spåret?
Bara spånar utan att veta...
Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Longitude 03 sep 2004, 16:13

Hepp!!!

Jag tror att Dan J har rätt.
Tricket brukar vara att placera RMS-biten på rätt ställe.
Jag har fått bäst resultat när jag placerat den efter en raksträcka precis innan kurvan där bilen "niger" vid inbromsning.

Trots det så händer det att räknaren missar ett varv, särskilt om man kör med sliten eller "nedfilad" guide.
/Jeppe
Användarvisningsbild
Longitude
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 03 feb 2004, 23:12

Inläggav Ghost 03 sep 2004, 16:49

Jaha ja, så gick det med teorin att Scalextric har kommit in i den elektrotekniska tidsåldern... ;)

:beer: Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 03 sep 2004, 19:20

Tja, vi får väl se vart Sport Digital och Sport World leder till (har inte riktigt förstått vad World är, gissar att det är något i stil med det du Erik snickrar på?).

Mekaniska räknare är ju lite en tillbakagång, men jag fick fatt i ett "Pole position sound control centre" (puh!) och det har ju fotoceller. Kul liten sak som ropar ut varvtiderna "-Five point nine seconds", "Five point eight seconds", ...

/ Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 104 gäster

cron