Nybörjarens frågor del 2

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Nybörjarens frågor del 2

Inläggav Storabjörnen 05 okt 2004, 22:22

Hej igen!

Det är jag. Nybörjarbjörnen. :)

Jag har gått och blivit fundersam kring tre saker. Tar dem i tur och ordning.

1) Jag tror det finns olika typer av Scalextric-banor, eller "set" att köpa. Har läst Scalextric Classic nånstans och Sport track nån annan stans. Kanske finns fler? Vad är bäst egentligen? Det är så att jag har en Powerbase med sin extra bandel, med trafo och två handtag på G, och jag undrar vilken bana är det bäst att använda denna på? Kan jag köpa äldre Scalextric (begagnat) och använda min power base på denna? En annan medlem här hade visst köpt LeMans-setet men var inte nöjd. Erik sa att LeMans-setet var bra. Vad gäller?

2) När man fräser ett spår i en MDF-platta, så antar jag att man inte fräser rakt igenom plattan, för då faller ju liksom innerdelen ur som en stor barbapappa i MDF. Men frågan är, om man fräser ett spår en bit ned i plattan, blir inte hela ytan rätt bräcklig då? Och om MDF'en flexar lite, kommer den inte att knipa/nypa om släpskon på bilarna? Hur förstärker man under?

3) Sist men inte minst undrar jag om ni har erfarenhet av Pendle Racing? Jag har beställt en bil därifrån för två dagar sedan men har inte fått min order konfirmerad. Har ej heller fått svar på min mail-fråga kring detta från ägaren, Sean. Är Pendle Racing ok att köpa från?

Puhh... :red: många frågor, jag ber om ursäkt. Hoppas någon har tid och energi att svara.

/anders
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Diverse...

Inläggav ymigs 05 okt 2004, 23:53

1. Den PowerBase som hör till Scalextric Sport har Sport koppling i ena änden och Classic i andra, och kommer med en extra bandel med samma konfiguration. Går således alldeles utmäkt att koppla till båda sorter. Huruvuda man vill köra på den ena eller andra är nog en smaksak som varit uppe i olika trådar här tidigare. En fördel med Classic är att man kan få tag på en hel del begagnat till vettiga priser och kan använda SCX-delar rakt av (älskar deras sladdkurva...). Annars finns konverteringsskenor mellan Classic och Sport så det är bara att blanda och gasa. 8)
Han som var missnöjd med LeMans-setet verkade vara missnöjd med det mesta här i livet... :rolleyes:

2. Utan någon egentlig erfarenhet av frästa bilbanor, men dock tågbanor på stora skivor, tror jag nog att man bör ha någon form av regelverk på undersidan som stöd. Men det där har nog spöket koll på. :beer:

3. Det är inte alltid de konfirmerar beställningarna på PendelSlot men jag har alltid fått det jag beställt, och snabbt. Om du betalar med kreditkort bör du få en "konfirmering" på kontoutdraget... :P
Tyvärr kan frakten dra iväg vid enstaka beställningar... :(

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 06 okt 2004, 00:12

Hej Björn!

(1) - Scalex Sport är enklast att montera och de-montera.
Man ska inte kasta skit på folk, men han som hade köpt LeMans setet verkade inte veta vad han köpte. Så glöm det! Setet var som det skulle vara, fast av den gamla crappiga varianten. Det nya LeMans setet med "Sport track" är skitbra.
Det finns konvertering spår för gammalt spår till nytt.

(2) - Fråga två lämnar vi vackert över till Ghost =)

(3) - Pendle slot funkar skitbra, jag fick ingen order konfirmerad. Men var inte orolig, det fungerar!!... Jag frågade dom lite saker nyligen och en annan kille vid namn Tony svarade på mailet. Som ovan här då, dyrt o beställa enstaka saker ifrån.

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 06 okt 2004, 00:55

Ja det är 10-poängskvalité på svaren igen märker jag.. :up:
Jag kan bara buga och bocka för all fin info jag får.

Jag har nu bestämt mig för att börja spana begagnat Scalextric Classic (bandelar). Gula Tidningen skall lusläsas. :)
Le Mans-settet låter mycket attraktivt det med.

Usch och fy för denna hobby och sånna som er! Man blir ju som besatt. :D

Tilläggas skall väl att jag hoppade på en Chevron B19 i Lucky Strike-kostym från Pendle, som en viss entusiast här på forumet nämnt tidigare skall vara trevlig att köra. ;) (snygg dessutom tycker jag)

Denna var det "Sale" på - £ 15. Så om nu frakten kanske blir dyr så borde totalen bli hyfsat vettig ändå.

Nu över till spöket.... ;)

Brum-Brum!

/björnen
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 06 okt 2004, 11:49

Fan Björn...

Vill man ha något får det kosta! Så är det bara.
Angående bana så sa min kompis en ganska cool grej. jag uppskattar "realismen" dvs att ta bort magneter och ha sladd i kurvor osv. (rek. SCX "Super sliding curve"). Men om du bygger med lite Classic och lite Sport blandat så får du riktigt läckert ojämt/olika grepp över hela banan =) Sånt är häftigt!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 06 okt 2004, 13:12

Blanda banbitar, mellan Sport å Classic... :suspect: ... :D

Nå, fråga två... Svaret är enkelt - ramverk.

Vill man ha en extremt lätt bana kan man bygga ett regelverk av 21*15 på 3mm's MDF. Då går spåret rakt igenom. Så regelverket får ligga relativt tätt och genomtänkt.
Se upp för skruvarna! Drog själv av ett stål häromdagen när jag fräste om ett gäng spår... :x

Mer lätthanterligt blir det med 21*15 under 8mm's MDF.
Den skivan betalar jag typ 150:- för, så misstag kan göras... :o

12mm's MDF är kanske att föredra, den är redigt stadig. Tung, men stadig.
Den gär däremot dåligt att böja runt. 8mm's är betydligt bättre då.
Med 3mm's kan du bygga hur kuperat som helst.

Erik :beer:
Senast redigerad av Ghost 06 okt 2004, 18:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 06 okt 2004, 16:43

Alla redo för dagens dumma fråga???

22mm spånskiva måste väl vara ganska redigt att fräsa bana i???? eller flisar spånet för mycket för att det ska bli bra?
Anledningen till att jag frågar är för att jag på jobbet (golv grossist) har hur mycket spån som helst =)

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 06 okt 2004, 17:18

22mm's spånskiva blir... hur stabilt som helst.
Lite väl stabilt, åtminstoneom du vill ha någon som helst nivåskillnad.
Sedan är inte spånskiva hur bra som helst, nej. Spånen är onödigt grova.
Men ärligt talat tror jag det går lika bra. Fast... MDF's utskickt har ett par fördelar.
Inte självklart att använda MDF alltså. Men jag har svårt att se ett bättre material.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 06 okt 2004, 17:38

Erik - tack för ditt svar! :thumb:

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Scalex 06 okt 2004, 20:44

storabjörnen skrev:Ja det är 10-poängskvalité på svaren igen märker jag.. :up:
Jag kan bara buga och bocka för all fin info jag får.

Jag har nu bestämt mig för att börja spana begagnat Scalextric Classic (bandelar). Gula Tidningen skall lusläsas. :)
Le Mans-settet låter mycket attraktivt det med.

Usch och fy för denna hobby och sånna som er! Man blir ju som besatt. :D

Tilläggas skall väl att jag hoppade på en Chevron B19 i Lucky Strike-kostym från Pendle, som en viss entusiast här på forumet nämnt tidigare skall vara trevlig att köra. ;) (snygg dessutom tycker jag)

Denna var det "Sale" på - £ 15. Så om nu frakten kanske blir dyr så borde totalen bli hyfsat vettig ändå.

Nu över till spöket.... ;)

Brum-Brum!

/björnen


Hör av dig om du vill köpa begagnat (classic) Har massor liggande till en bråkdel av vad nytt kostar

Mvh Jocke
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster