Stockholmsbana?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Stockholmsbana?

Inläggav Peppe 11 okt 2004, 09:52

Hej,
Någon som känner till om det finns någon bana i Stockholm? :sceptic:
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Bilbana i Sthlm...

Inläggav ymigs 11 okt 2004, 10:13

Ont om bilbana i Stockholm....
Se tidigare tråd: http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=156
Om man vill köra på träbana så finns ju Stockholm Slotcar Club på http://www.slotracing.nu/
Finns även en Blue King Track på Fun Town http://www.funtown.se/. Denna kan man hyra för ett race eller längre session. Dock rekommenderas bilar optimerade för träbana även om det går att släpa sig runt med en vanlig bilbanebil.

I övrigt så körs det nog rätt friskt hemma i källare och vardagsrum. Om någon kommer igång med en "plastbaneklubb" i Stockholm så är nog intresset stort att vara med.
För samtliga, undertecknad inkluderat, så är huvudproblemet att få tag på en lämplig (och billig) lokal. :rolleyes:

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 11 okt 2004, 10:19

Hm... Kan man inte starta med att ett gäng går ihop och köper varsin bana, ex Sport, inklusive extradelar i form av ytter och innerkurvor etc. Och sedan träffas "hemma hos" för rejs?
Den som är kvällens värd bestämmer vilken bana som ska användas, åsså rejsar man...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Peppe 11 okt 2004, 10:21

Tack för tipsen.
Lokal är alltid ett problem. Det går kanske att fixa genom kommunen men då kommer det att vara massor av ungar där... :D
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Inläggav Peppe 11 okt 2004, 10:31

Att samla ihop ett gäng och sedan köra olika träffar är inte så dumt. Bra ide.
Tror att Erik skrev för ett tag sedan något om ström till banor och undrar vad för trans jag skall ha till min Le mans. Förslag på tåliga bilar till en 5-åring, TT?
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Inläggav Dan J. 11 okt 2004, 12:26

Hej!
5-åringen ska väl ha mycket magnet om han/hon inte ska tröttna (och pappa inte tröttna på kurvvaktsjobbet... :rolleyes: ), mina barn fick ett par Ford Taurus Nascar-bilar som blev favoriter, inga backspeglar och jox som försvinner, möjligen den lilla bakvingen, och bilarna ligger som strykjärn...

Nu är de väl Nascar-bilarna i form av Ford/Pontiac inte kvar, utan är väl ersatta av Ford Ascar? Någon som kört dem?

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Nico 13 okt 2004, 17:12

Tjenis!

Eftersom det blev lite STHLM-klubbsnack här så ska jag bara säga...

Jag letar efter billig lokal, södra sidan av Stockholm är området som "scannas" eftersom jag bor i Hägersten. Det är dyrt med lokaler i Stockholm. Därför kikar jag på mindre utrymmen i lagerlokaler via mina kunder osv. Det måste vara överkomligt och tillängligt för ett gäng på tio pers för att det ska vara skoj. (Därför är mitt jobb inge bra) Och jag lovar, får jag nyss om något så agnar jag kroken och slänger ut den här i forumet! 8)

Har lite privata saker som flytt o dylikt som jag styr just nu, så det är ganska lungt för tillfället dock! :drunk:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Stockholmsbanor

Inläggav bekle 15 okt 2004, 20:52

jag minns det ljuva 70 talet banor växte upp lite här o var, I Nacka där jag bodde fanns en tjugometers bana i Kyrkans lokaler där vi racade en vinter, jätteklubben fanns i farsta säkert 40 m. 8 spårs bana. Nånstans tror jag att det är det lokala man bör eftersträva gärna fler småklubbar där folk har nära till sin lokal, ju längre från innerstan man är ju lättare att hitta lokal, hur många kvadrat m tror ni behövs ?
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Inläggav Nico 17 okt 2004, 17:55

Hej Bekle!

Standard problemet idag verkar ju vara lokal & ytor. Det skulle vara skoj om det fanns i alla fall 3-4 ställen i stockholm där man kunde spinna runt med kärrorna i olika klasser och ha klubbmästerskap osv.
Men som sagt, med giriga hyresvärdar och sinnes-sjuka hyror i Stockholm är detta svårt. Jag skulle säkert för en femhundring i månaden få nyttja hela vårt förråd på övervåningen på jobbet. Men jag kan inte gärna droppa nycklar och larmkoder till jobbet. (Även om jag vill det)
Men som jag tidigare har sagt så kikar jag efter lokaler hela tiden. Och Erik var lite inne på det, jag tänkte att om man vill bli medlem så måste man "ta med sig" en bana in i klubben.
Jag skissar på en hel del ideér.

Och jag lovar att återkomma så fort det är skarpt läge :) Det bästa jag har lyckats åstadkomma hittills är 20m2 och det räcker inte helt enkelt!

/Nico, ivrig
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 17 okt 2004, 18:05

Vad jag egentligen var inne på vad är vad ett gäng "grabbar" gör här i Gbg, de träffas ett antal gånger per år, hemma hos var och en av dem. Sätter ihop en bana å rejsar.

Sker detta typ en gång per år per medlem så bör man ju kunna rensa typ vardagsrummet just den dagen... och om sedan "anmälningsavgiften" är en andel bana, så underlättast den delen.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 17 okt 2004, 18:19

Låter bra!

Jag är dock på ständig jakt efter att kunna ställa upp min bana permanent till att börja med. Efter det kommer jag faktiskt att utlysa det du nämner här, lite "mys-racing" folk som är sugna på detta så man får lite racing avklarad!

Detta kan eventuellt ske på mitt jobb. Bara jag får chefens goda tycke eller vad man kallar det. Då smäller jag upp allt och kallar in till "deltävling" :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Peppe 17 okt 2004, 18:48

Tänkte köra på Eriks förslag ang racekvällar. 20m bana och Lolor är införskaffade :beer:
Porsche GT1...
Användarvisningsbild
Peppe
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 okt 2004, 00:23
Ort: Vaxholm

Inläggav bekle 19 okt 2004, 14:23

Vem vet kanske man kan samarbeta med någon RC klubb, ligger ju trots allt inte så långt bort intressemässigt. Eller MC klubb (hihi). Ska kolla runt lite ute på Värmdö där jag bor.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Stockholmsbana...

Inläggav ymigs 28 okt 2004, 00:57

Detta är en undersökning för intresse

Jag har just nu en 4-spårs Scalextric Classic / Sport / SCX bana (RMS och 1x16V trafo per spår) uppställd i ett konferensrum på jobbet för ett jippo vi skall ha där om en vecka.
Med lite flyt kan den stå kvar ett litet tag, så:

Är någon intresserad att ta med lite bilar och bara köra lite på skoj på 4 x 18,95 meter.
Preliminärt söndag 7/11 sådär mellan 13 - 16, nära Sollentuna Centrum.

Skicka ett mail till mig via knappen nedan om du är intresserad så skall jag se vad jag kan få till. Förslag på raceformat mottages också tacksamt.
Grundtanken är dock att (äntligen) träffas och kanske få igång någon typ av verksamhet.

Janne
Senast redigerad av ymigs 28 okt 2004, 08:31, redigerad totalt 1 gång.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Dan J. 28 okt 2004, 07:40

Eh, hittar inte söndag 10/11 i almanackan :?
Vilken söndag menar du?
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 175 gäster

cron