Recension: Ducati och Dome Judd

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Recension: Ducati och Dome Judd

Inläggav RedTop 14 okt 2004, 07:51

Jag är glad amatör men tänkte ändå dela med mig av erfarneheterna från två nya "bilar".
Jag har en Scalextric Classic bana med delar i mycket varierande skick. Då jag är trångbodd kan jag inte ha banan uppe permanent utan måste montera ner den varje gång jag kört. Här kommer iallfall lite tyckande:

Bild
Scalextrix Ducati motorcykel (Capirossi). (469 kr hos Nordic Slotcar)
Modellen är fin och förvånansvärt detaljerad, men på banan är den en klar besvikelse! Jag som kör fullstor Ducati var naturligtvis lite extra spänd på denna, men tyvärr så fungerade den mycket dåligt på min bana. Den var väldigt känslig för ojämnheter i banan och eftersom jag har en del gamla och mindra bra bandelar gick det knappt att ta sig runt. Jag fick den i present, men hade jag betalt 469 kr för den hade jag övervägt att försöka få pengarna tillbaka eftersom den är i princip oanvändbar.
Rekommenderas inte!

Bild
SCX Dome Judd S 101 (389 kr hos Nordic Slotcar)
Köpte den ny för 340 kr inklusive frakt på Tyska Ebay.
Jag var lite oroilig när jag packade upp den eftersom ena framfälgen är dåligt centrerad. Jag kunde dock inte märka något av detta när jag väl körde, utan bilen är en riktig höjdare! Grymt snabb och klistrad mot banan! Denna bil är nu utan tvekan den snabbaste i min lilla samling.
Dubbla "braids" som funkade mycket bra även på gamla partier på banan där andra bilar fungerade dåligt. Diodlysen är en kul extrafeature! Bilen har även ställbar magnet, men den har jag ännu inte provat ut.
Rekommenderas!

Som sagt, bara mina 25-öre och jag är absolut ingen rutinerad Slot-car förare!
/RedTop/
RedTop
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 feb 2004, 08:42

Inläggav Jonas 14 okt 2004, 14:16

Hej!

Jag har testat motorcykeln på både Scalextric Classic och Sport.
På Classicbanan är det som du säger, motorcykeln hoppar gärna ur spåret vid mindre ojämnheter.
På sportbanan går det dock att hålla motorcykeln i spåret utan större svårigheter, men man får inga bra varvtider för det.
I övrigt så är motorcykeln tjusig att titta på och är mycket detaljrik, men det kanske är på hyllan den hör hemma.

Det finns en extra vikt som Scalextric börjat skicka med motorcykeln när de upptäckte problemet, men den fanns inte med i den första sändningen av motorcykeln så om du inte fått någon sådan med så är det bara att maila mig så skickar jag en.
Vikten gör att motorcykeln inte trillar ur spåret lika lätt, men gör också att den blir slöare.

Angående Dome Judd så håller jag med föregående talare :thumb:


Mvh
Jonas
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Inläggav Dan J. 14 okt 2004, 15:32

Hej!

Har också fått prova en MC, och några varvtider att tala om går det ju inte att få. Den har en väldig acceleration (vilket gör att den efter start/målrakan oftast ville fortsätta rakt fram i tangentens riktning :D ). Men den är som sagt: väldigt snygg!

Märkte att bladet som går ner i spåret är bredare än bilarnas, för det fanns veck i plåten på ett par av mina bandelar, veck som alla bilar kunnat passera utan att det märkts, men MC'n tvärstannade pga att den helt enkelt körde fast!

Nej, det är inte samma sak som att köra bil, men jag blev å andra sidan inte direkt avskräckt heller... :?

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 15 okt 2004, 10:51

Det vore kul om det gick att få den att köra på bakhjulet. :)

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav spinout 15 okt 2004, 14:57

Har en kusin som byggde en Hot rod modell för scalextric för 30 år sedan, där pickupen var ledad från mitten av bilen vilket gjorde att man kunde göra wheelies!!!
han brukade också ta bort lindning från motorn för att trimma, är det vanligt idag?
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Trim..

Inläggav ymigs 15 okt 2004, 15:08

Om man lindar av motorn så går den i.o.f.s. snabbare men inte speciellt länge...

Nuförtiden väljer man nog hellre att sätta in snabbare motor. Finns ett flertal olka varianter och hastigheter. Vid högre fart brukar man dock tappa kraft, som behövs om man har magneter...

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 15 okt 2004, 16:53

Moto GP .... *suck* :down:

Moto GP var det dummaste och onödigaste släppet på den här marknaden. JA, jag sitter o säger detta utan att ha kört bågarna. Lika viktigt som det är att få ut ett ställ med en skön bil man kör, så är det banne mig lika viktigt att en sån här tingest (MotoGP hojen) ska ligga i kurvorna. :taunt:
Jäääättekul med en hoj som åker runt som en ... ja vad sk aman säga utan att bli censurerad!?!?!... Näpp, skräp tycker jag... Jättesnyggt gjorda, men dessa ekipage kommer se mera damm och hyllplan än plast och mdf skivor i alla fall, get my point? :wink:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav bekle 15 okt 2004, 20:58

Motorcyklarna har jag inte kört, däremot Nincos Gocarts har två stycken och tycker dom är riktigt roliga , rätt svaga magneter, vilket gör dom långsammare än de flesta bilar, men mycket körglädje, tycker jag. Är det fler om kör desa ?
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Inläggav Nico 17 okt 2004, 18:09

Tja Bekle!

Kul att du tycker det för jag e skiiiitsugen på go-karts. Vet inte när det blir dock. Jag vill bara ha dom så det blir väl ganska snart som vanligt :thumb:

/Nico[/i]
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Hakon 05 nov 2004, 23:46

Kul att fler upptäckt Dome Judd,fantastisk kör känsla med underbar kontroll.En Fly jägare,en helskön bil. :thumb:
Hakon
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:17

Inläggav bekle 06 nov 2004, 10:56

Tror att vissa rear Doomen nu...... Till Nico Ninco har nu släppt två nya gocarts, min ena motor gick sönder ?! nyligen, slutade bara att fungera men ny är inköpt och installerad ovanligt mycket pyssel att plocka isär denna lilla tingest.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Inläggav Nico 07 nov 2004, 15:37

Tja Bekle!

Jag satt o fundilurade på att beställa två kart's förra veckan. Men jag kunde inte hålla mig. På Onsdag ramlar 3 nya bilar in.
Cartrix "Hyundai Accent Tuning"
Scalextric Sport "Lister LMP" (läckraste LMP bilen???)
Revell "NSU" Den blåa lilla bålgetingen med den underbara designen!

Får väl bli go-karts nästa gång istället =)

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster