Recension: Ducati och Dome Judd

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Recension: Ducati och Dome Judd

Inläggav RedTop 14 okt 2004, 07:51

Jag är glad amatör men tänkte ändå dela med mig av erfarneheterna från två nya "bilar".
Jag har en Scalextric Classic bana med delar i mycket varierande skick. Då jag är trångbodd kan jag inte ha banan uppe permanent utan måste montera ner den varje gång jag kört. Här kommer iallfall lite tyckande:

Bild
Scalextrix Ducati motorcykel (Capirossi). (469 kr hos Nordic Slotcar)
Modellen är fin och förvånansvärt detaljerad, men på banan är den en klar besvikelse! Jag som kör fullstor Ducati var naturligtvis lite extra spänd på denna, men tyvärr så fungerade den mycket dåligt på min bana. Den var väldigt känslig för ojämnheter i banan och eftersom jag har en del gamla och mindra bra bandelar gick det knappt att ta sig runt. Jag fick den i present, men hade jag betalt 469 kr för den hade jag övervägt att försöka få pengarna tillbaka eftersom den är i princip oanvändbar.
Rekommenderas inte!

Bild
SCX Dome Judd S 101 (389 kr hos Nordic Slotcar)
Köpte den ny för 340 kr inklusive frakt på Tyska Ebay.
Jag var lite oroilig när jag packade upp den eftersom ena framfälgen är dåligt centrerad. Jag kunde dock inte märka något av detta när jag väl körde, utan bilen är en riktig höjdare! Grymt snabb och klistrad mot banan! Denna bil är nu utan tvekan den snabbaste i min lilla samling.
Dubbla "braids" som funkade mycket bra även på gamla partier på banan där andra bilar fungerade dåligt. Diodlysen är en kul extrafeature! Bilen har även ställbar magnet, men den har jag ännu inte provat ut.
Rekommenderas!

Som sagt, bara mina 25-öre och jag är absolut ingen rutinerad Slot-car förare!
/RedTop/
RedTop
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 feb 2004, 08:42

Inläggav Jonas 14 okt 2004, 14:16

Hej!