Däckskola - Silikondäck

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Däckskola - Silikondäck

Inläggav Ghost 21 okt 2004, 15:01

Som ni har märkt är jag ganska förtjust i silikondäck och nedan skall jag försöka förklara varför.

Som ni oxå vet så kommer jag från HO. Och det ända sedan borta på 70-talet. Faktum är att mina första silikondäck dök upp redan där, även om jag kanske inte uppfattade det riktigt då. Men de vita Tyco-däcken är silikon.

Nå, jag fräste en träbana att köra HO slajders på. Höll på att ge upp fullstständigt, det gick ju inte att få varken gummi- eller skum(gummi)däck att fungera på något vettigt vis. Minsta lilla släpp och bakvagnen flög ut i en stoppsladd.

Nå, jag gav inte upp, köpte ett gäng olika däck från Scale Auto borta i Amerikat.
De jag tillslut fastnade för var dels deras egna, BSRT (dark grey), men även Super Tyres.
Ramlade över till 32, hittade raskt Indy Grip. Hm... Tveksamt, efter erfarenheterna från HO var dessa en besvikelse. Fruktat dammkänsliga och sköra utav bara tusan.
Dagens Indy Grip görs av en helt annan blandning, jag har inte testat den, men vad jag sett så ska den idag vara fullt rekommendabel. Liksom Slot-It's är det.

Det blev inte bättre än att jag fick sätta mig ner och utveckla egna.

Nå, vad är det då som gör silikon till bättre än gummi och skum?
Kontrollen!
Man kunde tro att jag väljer dem
för att bilen går snabbare eller
för att bilen går tystare eller
för att bilen går jämnare.
Och det gör den oxå, men anledningen för mig är att det är jag som bestämmer hur brett det ska gå i kurvorna. Jag kan pressa bilen utåt.
Med gummi/skum handlar det om att hålla in bakänden, med silikon handlar det om att pressa ut. En otrolig skillnad, som verkligen märks.

Nå, vad är det viktigaste med intrimmningen?
Att däckskanterna är rundade. En tvär däckskant förstör hela effekten.
Detta är något som bäst åtgärdas i borrmaskin, att försöka slipa till däcken sittande på bilen är typ dödfött.

När ska man inte använda silikondäck?
Hm... Låt mig återkomma med det; jag ska plocka ihop en Eurosport 32 å testa på GO-69's bana, så får vi se om jag får det att funka där... Å hade jag nu bara haft den Sport-bana jag rätteligen borde ha, så hade jag kunnat säga något om det oxå...

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav spinout 21 okt 2004, 22:23

Intressant läsning då jag också gillar bra sladdar. till en vanlig scalextricbana vad rekomenderas för nybörjaren?...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping

Inläggav spinout 21 okt 2004, 22:28

Intressant läsning då jag också gillar bra sladdar. till en vanlig scalextricbana vad rekomenderas för nybörjaren?...
spinout
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 okt 2004, 12:00
Ort: Enkoping


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 115 gäster

cron