1/32-bil denna gång. Hade inte testat någon Policar tidigare och eftersom jag är något av en Japan-bilfantast så kändes den här Toyota GT86:an som ett efterlängtat släpp. Bilbanebilstillverkarna förbryllar mig lite, visst de kanske inte har de största ekonomiska musklerna och vill satsa på säkra kort, men att inte lägga märke till vilken boom det är kring JDM (Japanese Domestic Market) och lansera lite japanska klassiska racingmodeller som Skylines, 240Z, RX3 är klantigt. Inom modellbilar i metall är detta jättestort och populärt och jag tror att man missar massor av potentiella kunder. Istället tävlar de om vem som kan ge ut flest versioner av samma GT3-bilar
, orkar snart inte se en release till av en Porsche GT3 eller Mercedes AMG. Så jag tycker Slot it, förlåt Policar, gjort helrätt när de väljer att lansera den här och några andra kommande Subarumodeller som ett första steg. En Skyline R32 kommer i Slot its touringcar-serie 2020 sägs det
.
- IMG_20190510_193325444.jpg (2.87 MB) Visad 79516 gånger
Nåväl, nog med gnäll. Hur är då detta "japanska" erbjudande? Tekniskt sett är det en ganska enkelt utformad bilbanebil då det är den första i deras s k "Home series". Chassit är inget märkvärdigt men gör sitt jobb. Bra styrguide som gör att den håller sig i spåret. Däcken är mycket greppiga på Nincobana så den har en tendens att välta istället för att drifta i kurvorna. Karossen ser bra ut. Innanför skalet påminner det lite om Autoarts tidigare bilbanebilar med kretskort för belysning som sitter fast i karossen. En irriterande sak eftersom det gör mekande mer komplicerat när kaross och chassi inte kan säras på. Som helhet helt ok och jag ser fram emot kommande releaser.