Tjena! Tänkte så smått testa att lägga in några kommentarer om ett par nya bilar. Sen kan ju ni andra fylla på med era berättelser om ni vill. På så sätt ser man ju lite vad folk tycker och tänker om sina förvärv. Det kanske redan finns någon sådan tråd men det skadar kanske inte ändå?
Jag börjar med att, som utlovat, berätta om hur min nya Carrera Evo Jaguar D-type funkar.
Jag kör på en ca 15 m lång Nincobana med 12 V /1,4A spänning. Handtaget för dagen är ett Ghostmodifierat RedFox.
Vi kan ju jämföra lite tider först och främst. En normalt sladdande (med lätt magneteffekt, rejält mindre än original Ninco t ex) touringbil, som min Ninco Mercedes CLK eller Opel Astra rusar runt på ca 5,7 sekunder. Min Scalex Renault F1a gjorde det på 4,3 s. En SlotIt Porsche 956 rakt ur burken men med Silikondäck gör varvet på 4,94 sek. Det var exakt vad Carrerajaguaren mäktade med rakt ur lådan med båda magneterna kvar i bilen. Ruskans snabbt alltså. Det är svårare att köra SlotItPorschen så fort men det är den bakre magneten på Carrerabilen som gör allt. Samma bil fast utan bakre magnet sladdade runt på mer humana och rimliga 6,5 sek. Klart mycket roligare att köra på det viset om någon frågar mig. Men visst, bilen är snabb rakt ur boxen. Den är lätt, bara 73 gram, så motorn räcker länge. Jag är nöjd med mitt köp. Bilen är ju rätt snygg dessutom. Gul som vispat ägg. Jag hade planer på att måla om den men nu vet jag inte... Kanske måste köpa en till i så fall.
Dagens andra nykomling i garaget blev alltså en nyhet ifrån Ninco. Jag har en svaghet för Nincos Classicserie och har väntat på att denna skulle komma ut. Austin Healeyn finns ju redan i ett flertal olika kostymer men denna lockade mig definitivt. Det enda jag egentligen har emot den är att den gula färgen är lite för intensivt gul. På bilderna av förebilden är den lite mildare, men man ska väl inte klaga. Den är snygg så det räcker. Tampotrycket är snitsigt värre och detaljrikedomen håller normal Nincostandard.
Tyvärr har den ett fel till om någon frågar mig. Det stavas NC-5. På tok för vass motor för att sitta i en sån här bil. Den har en rejäl magnet monterad men släpper ändå ganska bra i baken när man pressar den. De smala däcken gör väl sitt till för det. Bästa varvtid rakt ur lådan på min bana är 5,8 sekunder. Min blå Cobra med NC-2 och lite uppflyttad magnet är en sekund långsammare ungefär. Kanske blir det t o m en NC-1 och magnetlöst för Healeyn men det får jag återkomma till. Får väl prova NC-2 först. Det är den motor jag gillar bäst.
Sådär ja... Frågor på det?