Min nya bil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 05 jun 2017, 11:00

Jaha då har jag fyndat igen, Audin ingen bil jag köpte för det vackra utseendet, men det är en slot.it för 281:-inkl frakt och då är jag inte kräsen.

Jag slängde snabbt ihop en liten bana bara för att testa den(min är nedpackad i väntan på bättre lokal att bygga upp en rejäl bana i), samt min Scalextric BMW Z4 Team Brazil och även min NSR Porsche 997 WeatherTech. Dom fick väl ungefär 50 varv var på banan innan det var dags att packa ner den igen. Jag håller den gärna undan min 3-åring, det gäller även bilarna :)

BMW gick fantastisk fint utan magnet och med slot.it N22 däck på, mycket trevlig och lättkörd, jag har inte så många Scalextric men den här är helt överlägsen dom övriga jag har i min ägo. Det här är den nya typen av Scalextric, med inlinemotor och fälgar anpassade för slot.it-däck.

Porschen var givetvis också kul att köra utan magnet med originaldäck, men det är ju inte så överraskande, däremot krävs lite slipning av däcken för att få den att gå lite jämnare, gjutningen av däcken som var på var mindre lyckad. Jag måste dessutom justera in höjden på framaxel, den är lite random just nu.

Audin då? Det är min första sidewinder-slot.it och jag var verkligen spänd på att se hur den skilde sig från mina inlinebilar. Direkt ur lådan med magnet och originaldäck var den faktiskt så gott som okörbar! Den var helt hopplös i kurvorna och baken sladdade ut vid hastigheter över styrfart och det kändes som man åkte på fälgarna.

Visserligen var det originaldäck, men jag tänkte att magneten skulle kompenserat det något. Magneten åkte ur, och jag krängde på ett par något för smala N22or, det blev en helt ny bil! Nu gick den som jag förväntar mig av en slot.it och kurvorna var inga problem längre.

Jag kan inte vänta tills jag har fått upp en vettig bana och tidtagning för att verkligen se vad mina bilar kan prestera.


Audi R18 TDI Test Monza May 2011 Rinaldo Capello Slot.it

Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav Lasp 05 jun 2017, 21:40

Tack för ett gott reportage om dina vedermödor. Ja tidtagning är viktigare än vad man tror!
Lala kämpar hårt för sektortidtagning, jag som är armatör vet att man inte skall svänga med rumpan om man vill nå bra tider.
Så tidtagning per varv och framförallt under en period , säg 40 varv, ger mycken värdefull information.
Jag har också lärt mig av Indianen, att man skall ta hand om sin bil, efter varje race! Eller var det före?
Grabbarna i Åsljunga har lärt mig att kolla däcken och att slipa in dem. Så det är många saker som påverkar tiden!
Och tiden, ja den är alltid konstant! Så resten är upp till oss. ;-)

Race, det är att köra så långsamt som möjligt, och ändå komma först i mål! En tribut till alla kurvvakter!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 27 jun 2017, 10:09

Här har vi mina två senaste nyförvärv. Fly Porsche 911 GT1 98 Oschersleben (Inline) och Fly Porsche 911 GT1 EVO 98 Daytona (Sidewinder). Jag behövde fylla ut samlingen med några bilar och 293:- för två bilar inkl frakt är ett givet köp. Det är gör att jag nu har fyra Fly-bilar, tre Porschar och en Dodge Viper.

Igår beställde jag Scalextric Arc Air från Elefun i Norge, det var hopplöst att hitta den i Sverige. 1030:- fattigare, men det får det vara värt. Jag planerar att köra en liten sommartävling med goda vänner och ska ta och läsa på hur jag ska lägg upp tävlingen med poängräkning, kval osv. Jag har ingen erfarenhet av tävlingar så om någon har ett förslag på hur poängen ska fördelas tar jag tacksamt emot förslag. Det är en tvåspårig bana är kanske bäst att tillägga.


Bild
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav Nico 27 jun 2017, 13:06

Morbidelli skrev:Jag har ingen erfarenhet av tävlingar så om någon har ett förslag på hur poängen ska fördelas tar jag tacksamt emot förslag. Det är en tvåspårig bana är kanske bäst att tillägga.


Uppskattningsvis, hur många blir ni?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 27 jun 2017, 14:14

Nico skrev:
Morbidelli skrev:Jag har ingen erfarenhet av tävlingar så om någon har ett förslag på hur poängen ska fördelas tar jag tacksamt emot förslag. Det är en tvåspårig bana är kanske bäst att tillägga.


Uppskattningsvis, hur många blir ni?


Jag skulle gissa på 6st, minst 4 högst 8 i alla fall :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav Lasp 27 jun 2017, 20:17

Både Björn och Lala har ju stor erfarenhet av race. Men eftersom det skall vara roligt och enkelt så är det väl bara att låta alla köra mot alla i 5 eller 8 minuter och sedan räkna varven och tiondelar! Så gärna Björn och Martins protokoll.
Där kör ju alla på alla fyra spår.
Tiondelar märks upp efter banans längd i just tiondelar!
Då behöver ni ju bara varvräknare för de två spåren!
Skall man vara lite sofistikerad så skall strömmen brytas efter X minuters körning.
Det viktigaste är inte sofistikerad tidtagningsutrustning utan att man kör och har skoj!
När, Var och Hur tänks race gå av stapeln?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Min nya bil

Inläggav Nico 30 jun 2017, 08:34

Morbidelli skrev:Jag skulle gissa på 6st, minst 4 högst 8 i alla fall :)

För att hålla det väldigt enkelt.

Sektionera upp banan så att det blir tio sektioner. Sätt t ex en vit tejp/maskeringstejp/papperstejp/målartejp och skriv 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Kör på tid, säg 2-3 minuter.

När tiden är slut ropar någon stopp och/eller drar ut strömmen till banan.

Notera ner, Gianni Morbidelli körde 25,3 varv - PierLuigi Martini körde 24,2 varv
Kör nästa heat osv.

Låt alla köra i båda spåren 2 eller flera gånger. Slå ihop total körsträcka och ni har en vinnare.
Fördelen är att ni inte behöver ett poängsystem.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 30 jun 2017, 11:47

Nico skrev:
Morbidelli skrev:Jag skulle gissa på 6st, minst 4 högst 8 i alla fall :)

För att hålla det väldigt enkelt.

Sektionera upp banan så att det blir tio sektioner. Sätt t ex en vit tejp/maskeringstejp/papperstejp/målartejp och skriv 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Kör på tid, säg 2-3 minuter.

När tiden är slut ropar någon stopp och/eller drar ut strömmen till banan.

Notera ner, Gianni Morbidelli körde 25,3 varv - PierLuigi Martini körde 24,2 varv
Kör nästa heat osv.

Låt alla köra i båda spåren 2 eller flera gånger. Slå ihop total körsträcka och ni har en vinnare.
Fördelen är att ni inte behöver ett poängsystem.



Perfekt, så får det bli. Jag tror, men är inte säker att man kan ställa in så att när tiden tar slut så bryts strömmen på min Arc Air, men det är jag absolut in 100% säker på. Manualen är lövtunn och är bara en quick start guide.
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 30 aug 2017, 20:46

Dags att testa nya funktionen att kunna ladda upp större bilder genom att visa några av sommarens nyheter.

Scalextrics nya Javelin är en riktig snygging. Riktigt trevlig att köra även om deras däck på de senaste bilarna inte har något grepp att tala om på Nincobana.
20170808_202926.jpg
20170808_202926.jpg (2.41 MB) Visad 30567 gånger
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 30 aug 2017, 20:50

Detta är en riktig hårding och samtidigt en fräck och snabb bil. Sideways Lancia Stratos Turbo gr.5.

20170803_202456.jpg
Stratos Turbo
20170803_202456.jpg (2.35 MB) Visad 30592 gånger
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 30 aug 2017, 21:01

Scalextrics BTCC-bilar är rätt schyssta. Här Honda Civicen. Samma däckproblem som Javelinen dock. Ja, ännu värre faktiskt eftersom det är smalare däck på dessa. Har lagt en order på Ortmann ersättningsdäck som bör förbättra saker och ting.

20170810_212810.jpg
Civic BTCC
20170810_212810.jpg (2.28 MB) Visad 30560 gånger
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav Morbidelli 04 sep 2017, 08:00

GranTurismo skrev:Scalextrics BTCC-bilar är rätt schyssta. Här Honda Civicen. Samma däckproblem som Javelinen dock. Ja, ännu värre faktiskt eftersom det är smalare däck på dessa. Har lagt en order på Ortmann ersättningsdäck som bör förbättra saker och ting.

20170810_212810.jpg


Dom nya fälgarna på Scalextric är anpassade för att kunna använda slot.its däck, men det känner du kanske redan till.
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 04 sep 2017, 20:47

Jo, jag känner till det. Däremot tycker jag inte Slot its däck är de allra bästa på Nincobana. Det är greppet i sidled som ofta inte är tillräckligt enligt min smak. Greppet finns där initialt men sen släpper det helt och hållet med en okontrollerbar bredsladd som följd.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Min nya bil

Inläggav Nico 06 sep 2017, 22:14

GranTurismo skrev:Jo, jag känner till det. Däremot tycker jag inte Slot its däck är de allra bästa på Nincobana. Det är greppet i sidled som ofta inte är tillräckligt enligt min smak. Greppet finns där initialt men sen släpper det helt och hållet med en okontrollerbar bredsladd som följd.


Jag har med framgång tävlat med Slot.it N22 på Ninco-bana. Men du kanske har testat dom?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min nya bil

Inläggav GranTurismo 07 sep 2017, 19:56

Nej, det har jag inte. Kan ju vara värt att prova nångång. :up:

När det gäller de berörda Scalextricbilarna är det dock alldeles för breda, åtminstone de som Swedish Slotshop har i lager. Jag fick mina Ortmann igår och kunde sänka varvtiderna rejält. Allt mellan 0,5 - 1.5 sek på långa varvet.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron