Rengöring SCALEX

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Rengöring SCALEX

Inläggav Anders1893 28 okt 2004, 01:24

Hej

angående rengöring.
Jag har själv Scalex classic. Jag har under en tid köp och sålt delar för att nu ha ett innehav av hyfsad kvalitet. Det är fina delar i fint skick jag spar på mig. Oböjda med icke alltför missfärgade delar. Jag har dock i och för sig suttit och har kvar en del äldre delar och med detta medföljande rengöringsproblem av delarna.
Min erfarenhet av detta är det hard way sas. Jag insåg att inga medel eller liknande var tillräckliga. I och me dessa moment fick jag skenorna acceptabla. Det är dock ett hårt jobb. Jag orkade med ca 4 skenor om dagen. Pust

Mina metoder var och förlopp :
1. Grovslipning av själva spåren med 3ALOX ELECTRO COATED RESIN BONDED P120 " metallslippapper (om grovt smutsiga delar)
2. Finslipning med ovanstående märke fast med TGN 320 (finare slippapper)

Det är vikigt att få "med allt" dvs att missfärgningarna under och över skenorna åtgärdas. Alla ytor emmellan osv. Himla jobb faktiskt

3. Rengöring av bandelsplasten. En schotts brite svamp lite blött med rengöringsmedel och skrubba plasten från smuts.

4. "Sköljning" av banrälsen dvs. en fuktigt trasa el liknande att rengöra / ta bort smuts och rester från slipningen. Här måste man vara noga och lirka för att komma åt på alla ställen på rälsen.

5. Sköljning av banplasten. En blöt trasa el schotts brite med rent vatten för att ta bort ev rengöringsmedelrester.

6. Sist men viktigt. Detta måste torkas. Bandelarna torkas med företrädesvis bommulstrasor. Viktigt att skenorna torkas och "gnuggas" bort från all fukt och överblivna smutsrester. Man får tex köra trasan genom själva spårskanan sas.

Jobbigt men delarna kan i och med detta faktiskt bli OK.
Anders1893
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 okt 2004, 00:44

Inläggav Storabjörnen 29 okt 2004, 09:31

Det var ett bra inlägg Anders. Tack!
Jag inser att jag som nybörjare av inte bara bilbanesamlande utan även som bilbanerengörare faktiskt inte är helt ute och cyklar vad gäller min egna metod. Den är snarlik din.

Jag har tagit mig igenom en hög standardkurvon och en hög fullrakor nu, på ca 3 kvällars hårt arbete, vilket antyder att jag inte är lika grundlig som dig, men väl återfår en rätt hyfsad kontaktyta genom idogt arbete.

Jag har scotch-brite:at banplasten, använt fuktad trasa, torkat med bomullsduk. För rälsen har jag använt det absolut finaste våtslippapper jag hittade för att få bort den värsta svärtan, därefter har jag gått på med bomullsrondeller och kemiskt ren bensin.

Tyvärr har jag märkt att lite svart sot fortfarande samlas runt magneten på mina Revellbilar, så en ytterligare "sköljning" med fuktad trasa + torkning är nog på plats. :sceptic:

Hälsn,

Anders
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Snabbputs...

Inläggav ymigs 29 okt 2004, 09:57

Gjorde slag i saken och köpte en "budgetdremel" på Clas Ohlson för 250:- (inget vidare drag, rekommenderar origianlet!). Laddade i en fin gummislipskiva som är lika bred som kontakterna i ett spår och gasade på på en standarraka.
Blanka kontakter på 20 sekunder blankt! :D
Rekommenderar dock ett smutståligt utrymme att husera i... :rolleyes:
Man bör nog dessutom bara använda detta förfaringssätt när normal putsning inte längre räcker till då det sliter på kontaktytorna.
Funderar allvarligt på att bygga en "rälsputsbil" av samma typ som man har till modelljärnvägar...

Fick tips av en nätvän i USofA att köra med ungnsrent (den där typen som bildar ett tjockt skum). Spruta på, vänta ett tag och torka noga. Har dock inte testat själv.


Någon som testat SCX's banrengöringsstift? Erfarenheter?

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav pab 29 okt 2004, 12:01

Att snabbt rengöra bandelar utan att på något sätt skada är att stryka med en trasa som inte luddar fuktad med Ksprit dvs. isopropanol och samtidigt får man ett ypperlit grepp.
jag vet att det fungerar men du måste VENTILRA ordentligt.

anders
pab
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 feb 2004, 11:18
Ort: Sundsvall

Inläggav Nico 29 okt 2004, 16:19

Dom här rengöringsdebatterna är faktistk intressanta! Det verkar som att alla sätt är bra utom dom dåliga *S* Är det ingen som verkligen har misslyckats och frätt sönder plasten eller något :?
jaja, nu ska jag sticka hem från jobbet. FRIDAY!!!!......

:beer:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Scalex 05 nov 2004, 20:14

TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Ghost 05 nov 2004, 20:30

Men alltså... Är inte Scalex stor nog att sköta sin egen hygien?
Åtminstone har jag tyckt att det verkat som om han klarar det, när vi har träffats... :suspect:

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 117 gäster

cron