Ninco Classic Cars

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ninco Classic Cars

Inläggav ZeeJay 03 apr 2007, 17:11

Tjoho rejsers!

Var med Borgis på den trevliga o fullproppade Nostalgimässan som gick av stapeln 1/4 i GBG. (Leksaksmässa arrangerad av Peter Pluntky)
Allt möjligt finns där men framförallt för de som är tågbaneintresserade.

Nåväl - åter till rubriken.
Väl där så for Borgis in som en limmad iller o jag stod i entren o pröjsade när jag såg ett blått streck dra runt hörnet...hmm...nu är det nåt på G tänkte jag o lade in 2:ans växel på barnvagnen ( Lillan skrek av förtjusning när vi runda hörnet på två hjul)

TVÄRNIT!!!!
Precis runt hörnet står Borgis o förhandlar med en om nåt....smet sakta in bakom o kolla runt axeln...aaahhh...gamla godingar till bilbanebilar...

Samma handlare som vi förra året var på G att köpa 5 st Ninco Classic av men ångra oss den gången då vi hade laddat på oss en hel hög med bilar o var på väg hem.
Denna gång chansade vi inte för samma 5 bilar fanns kvar.

Det blev 2 st var, vilka kan ni se i tråden http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=2483 Nostalgimässan.

Denna händelse har nu skapat ett drogrelaterat beroende hos denna (mig) galna bilbanefreak så till den grad att jag inte bara har min Nascar samling, min DTM samling, Min Slot.It samlin utan nu även har påbörjat en samling av dessa rariteter.

UNDERBARA ATT KÖRA!!!

Därför slog jag till direkt och nu guppar dessa på sin väg över havet till Götet:

Bild
Bild

Så när dessa också anländer så ska det bli lite mer detaljerat beskrivning av varje skönhet var efter de landar.
Självklart ska dessa användas o köras med o inte bli några hyllvärmare för de är alldeles för roliga att köra så att låta dem samla damm vore skam.

Tjing !

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 03 apr 2007, 18:27

Jag tror att det var olika bilar han hade faktiskt. Han hade minst tre utöver dem vi köpte.
Alla tre var kvar när vi gick hem (om inte du smet in och handlade igen. ;) )
Ska jag ringa och höra om han blev av med dem?
Sorry att jag smet in så snabbt, men Porschen och eventuellt en 166a var målet för hela besöket på mässan. :) Kunde liksom inte låta bli då. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 03 apr 2007, 19:36

Tja....kanske du kan höra med honom om Jaggan isåfall.
Ferrari Testa rossa bilarna är jag inte så intresserade av.

Vad gillar du de som jag har på G hem??

:up: :down: :up:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 03 apr 2007, 19:37

Sorry att jag smet in så snabbt, men Porschen och eventuellt en 166a var målet för hela besöket på mässan.


Helt klar superkul att se hur du lubbade in med stormsteg.... :-) :D :D :D :D

Ska haaaaaaaaaaaaaaaa..... :-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 03 apr 2007, 20:19

Tja, jag smyger ju oftast i buskarna och får ta skrapet annars... :wink:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ramchager 04 apr 2007, 12:30

Inte illa Gubbar!!!

De är ju så ruskigt sköna att köra med... :beer: :beer: :beer:
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav ZeeJay 04 apr 2007, 18:46

Tjena Ramcharger!

Kul att se dig igen!
Hoppas allt är bra.
Snart dags för ett Classic Rejs??

På tisdag blir det ju iallafall LeMans 80 med slot.it bilar .-) :-)
Tyvärr fick jag fullt upp igår hemma så jag hann inte ner till GRK...Var nån av er där??

Ha de!
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 20 apr 2007, 13:14

Jaha....lite recension av Ninco Classic Cars tänkte jag försöka starta upp....
Alla som vill haka på med bilder o tips o tricks gällande Ninco Classics..
Har du ingen...synd....SKAFFA EN!!! Hur kul som helst att lattja runt med dessa små raringar... :) :)

Okej....Recension...My view on Ninco Classic Cars...
Först av allt så vill jag tacka Pär Borgis då han förde in mig i denna värld av små fina bilar för bara några veckor sedan...se tidigare inlägg i denna tråd...

Lyckan var hög första gången då jag drog ett par varv med den nyinköpta blåa Ferrarin...fortfarande favoriten av dem alla...
Sen direkt...tokfrans som man är ...såg jag till att försöka få tag i ett par till...dessa har nu landat med sina bruna paket :-) och ahr givetvis fått sina första testvarv på Pineswamp RaceWay...

Först ut:

Ninco Austin Healey III Liege-Rome-Liege
Bild

En klart härligt vacker röd färg och snygg vit hard top....Kvaliten på bilen i helhet får betyg 7 rattar av 10 då jag skulel önska att Ninco hade lite högre plastgjutningskänsla...bilarna från Ninco känns för plastiga jämfört med tex Fly och slot.it.
Dock gilalr jag de små detaljerna man har fått med och tänker då på lyktor, blinkers samt tanklock och gångjärn till bakutrymmet.
Bild
Bild
En anna klart skön detalj att studera och imponeras av är den papperskarta som kartläsaren håller i sin hand....Detaljerad karta i miniatyr!! :thumb: :thumb: Sånma detaljer premieras med 1/2 ratt i pluspoäng

Hur ser den ut inunder??
Bild
Tja..inga konstigheter precis..NC2 motor som är lite för starkt för denna lilla skapelse så att byta till NC1 är nog att föredra...denna variant har också en kraftig magent vilket gjorde att bilen satt som slickad på banan...bort med den och in med två tunna vikter vid var sida om motorn....sen slajdar den gött på banan...Ett plus är den fjädrande flaggan som ger bilen en mjuk och följsam gång....
Bild
Hela bilens kaross sitter med 4 st skruvar mot 2 skruvar i min blåa Ferrari och Prosche 956:an....dock gör inte det något då skruvarna och stolparna håller gott för ett antal isärtagningar.
Vad som mer behöver göras är att slipa av fälgarna då det sitter lite gjutskägg samt att man kanske i vissa fall får slipa av däcken en aning....sen är det bara att rejsa o njuta.... :thumb: :thumb:

Skönare bil att känna genom handtaget samt att stå och njuta av dess vackra design och form gör att en vuxen man nästan lipar av lyckorus...hehe... :wink:

Bild

Gentlemen ...Start your Engines!!!
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav JensaPson 20 apr 2007, 19:37

Det där startfältet skulle jag vilja se på en förminskad LeMans bana. Jäklar vad läckert.

Jensa

Full gas spar tid
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav Borgis 20 apr 2007, 20:40

Kan bara hålla med Jensa och bidrager med min lilla samling. De två i sista ledet är ju inte Ninco men de passar ändå i sammanhanget.

Bild

Kul att du också fått smak för dessa små läckerbitar, Zeejay. Bara trevligt att leda någon in på rätt spår. :thumb: Pratade med Turboturtle idag också och han hade köpt sin första Cobra nu han också. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav ZeeJay 20 apr 2007, 23:11

Borgis skrev
Kul att du också fått smak för dessa små läckerbitar, Zeejay. Bara trevligt att leda någon in på rätt spår. Pratade med Turboturtle idag också och han hade köpt sin första Cobra nu han också.




Fin samling!! Gillar den i goa Speedstern i första ledet.....hihi.....l
:thumb: :thumb: :thumb:
Tack Borgis ...visst e de suveräna att sladda runt med.... :-)
Ser att du har den gula Ferrarin... köpte du den av samma man som vi hittade de andra hos??
Vore kul att få dina recensioner i denna tråd med din Porsche och din gula Healey.....
Du började ju med ettt referat och det vore kul att höra dina tankar om din samling....
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav TurboTurtle 23 apr 2007, 08:35

Har inte hunnit att mecka så mycket med min AC-cobra ännu.....
MEN jag bytte till fjädrande flagga & lade in 5g bly bakom flaggan (magnetförbud i denna kärra!)
,sedan smältlimmade jag fast NC2-an.
Jag behåller nog den motorn i p.g.a. den har bra motorbroms :o
Kanske man skulle sänka karossen LITE granna :sceptic:
Dela gärna med er av edra tips & erfarenheter !!!
/TutboTurtle
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Inläggav ZeeJay 23 apr 2007, 23:17

Tjoohooo....TurboTurtle!!!

MEN jag bytte till fjädrande flagga & lade in 5g bly bakom flaggan (magnetförbud i denna kärra!)
,sedan smältlimmade jag fast NC2-an.


Glömde att nämna det med smältlimma motorn....ahr jag också gjort på min Austin Healy då den rasslade ganska så löst innan.
Tyvärr har jag upptäckt att drevet har en taskig kugg så bilar rosslar och hoppar lite....
Har även trimmat och slipat av däcken så att den ska "flyta" fram mjukare.

:thumb: :thumb: :thumb:
Har en röd AC Cobra på G hem nu.... :-)
Gillar faktiskt mer o mer att köra med min vita AC Cobra som känns klart go i svängarna...
Håller med Dig Turbo om det där med att man kankse skulle sänka ner den lite...
En Dremmel behöer ajg nog ha här hemma till mitt hussnickeri...hehe..
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav TurboTurtle 24 apr 2007, 07:33

Jag lade även i lite smältlim under framaxeln för att fixera den lite bättre i höjdled :thumb:
Nu kom jag på mig själv med att slajda runt banan & stå med fånflinet i nyllet !!
Tillåter ekonomin så blir det fler "classicbilar" ....
/TurboTurtle
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Inläggav Borgis 24 apr 2007, 10:15

TT och CJ, ni vill veta vad jag har gjort med mina Classics och ha mektips (TT?)?

Jag gör inte så mycket med dem. Kaross och chassiesågningar vill jag inte göra. Det är ju Nincobilar. :)

Corvette 56, min första Ninco Classic, ut med magnet, NC5--> NC1. Går kanonmys men det vet ni ju.
Ferrari TR 250. Köpt beggad. Väl inkörd och ett par blybitar i botten. Kanonmjuk o kul.
Jaguar XK 120. Helt omodifierad. Funkade görbra direkt ur lådan.
Austin Healey "p*ssyellow-puke green". Magnetdump, NC5 -->NC1. Helgo.
Shelby Cobra, blå. Magneten urpillad. Fortfarande NC2, men blir nog NC1 eftersom jag vill ha allihopa med ungefär samma prestanda. Lite vobbliga bakhjul. Kan vara axeln också.
Austin Healey röd. Helt orörd än så länge. Magnet och NC5 = skittråkig. Väntar på samma behandling som den gula.
Porsche 356. Helt orörd. Låter lite Ninco men går fint. Hade nog mått bra av lite bly för att få lite tröghet i den men det är inget akutbehov. Känns lite som en "sparabil".
Ferrari 166. Gick helt underbart direkt ur box. Kanske ett bra val om vi ska rejsa. Kort bil ,extremt kort överhäng bak. Snabb ur kurvorna. Har du samma känsla Calle?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 94 gäster