Ah, äntligen!
Efter mycket om och men har jag nu ett diodhandtag att testa mer utförligt.
Den första testen gick alldeles utmärkt - Porsche 911 GT1 Evo 98 med Fly Racing motor.
Normalt sett är den motorn fullständigt okörbara med våra vanliga Parma Economic 45 ohm.
På med bilen och... "Oops! Den här går ju att köra!"
Diodhandtag?
Jo, vanliga handtag begränsar strömmen, amperen,.med följd att varje typ av motor (varvtals mässigt etc) behöver sin uppsättning motstånd. Typ Scalextric ~45 ohm, Fly Racing ~25 ohm, G7 (lågtflygande dörrstopp) typ ~½ ohm (om jag minns rätt).
Genom att använda diodens spänningssänkande bi-effekt (~0.6V) och seriekoppla ett gäng så får man ett handtag som funkar oavsett bil.
Dvs lite gas är lite fart, mycket gas är mycket fart. Utan trassel, oavsett bil man sätter på banan.
En anledning att titta på detta för mig är att Slot-It's HRS RTR ser mer och mer gosig ut. Å då funkar inte 45 ohm's handtagen. Att bygga om varande Parma till diodhandtag går på typ 50 spänn per styck, halvt om halvt överkomligt.
Erik