Diodhandtag...

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Diodhandtag...

Inläggav Ghost 01 nov 2004, 22:42

Ah, äntligen!
Bild

Efter mycket om och men har jag nu ett diodhandtag att testa mer utförligt.
Den första testen gick alldeles utmärkt - Porsche 911 GT1 Evo 98 med Fly Racing motor.
Normalt sett är den motorn fullständigt okörbara med våra vanliga Parma Economic 45 ohm.

På med bilen och... "Oops! Den här går ju att köra!" :thumb:

Diodhandtag?
Jo, vanliga handtag begränsar strömmen, amperen,.med följd att varje typ av motor (varvtals mässigt etc) behöver sin uppsättning motstånd. Typ Scalextric ~45 ohm, Fly Racing ~25 ohm, G7 (lågtflygande dörrstopp) typ ~½ ohm (om jag minns rätt).
Genom att använda diodens spänningssänkande bi-effekt (~0.6V) och seriekoppla ett gäng så får man ett handtag som funkar oavsett bil.
Dvs lite gas är lite fart, mycket gas är mycket fart. Utan trassel, oavsett bil man sätter på banan.

En anledning att titta på detta för mig är att Slot-It's HRS RTR ser mer och mer gosig ut. Å då funkar inte 45 ohm's handtagen. Att bygga om varande Parma till diodhandtag går på typ 50 spänn per styck, halvt om halvt överkomligt.

:thumb: Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ravajack 02 nov 2004, 11:27

Ghost;
mycket trevligt handtag! :thumb:
Har du byggt själv eller köpt nånstans?

Om självbygge, finns möjlighet att du
lägger ut ritning/byggbeskrivning samt
materialförteckning?

Och – behövs inga kylflänsar till dioderna?
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Ghost 02 nov 2004, 11:46

Tack Rava.

Jag bygger dem själv, enda sättet jag kan uppgradera alla fyra.
Material-listan är kort...
15 st 3A dioder.
~20 häftklammerstift :o
En ungefär 7*5 cm's kopparlaminatplatta
Järnsulfid, för etsning.
Så länge vi kör dessa vanliga modellbilar så behövs det inte kylfläns.

En mer exakt ritning kommer inom kort, när jag bestämt mig för hur designen ska vara.

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav knut_jr 02 nov 2004, 13:06

Tja Erik :beer:

Låter bra det där. :up:
Ser fram emot ritningen.

Ha det / Rickard
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Inläggav stefan_k 03 nov 2004, 23:14

Kanske så att det blir lite off-topic men isåfall får vi väl styra om denna fråga till en ny tråd, nåväl:

Erik skriver:
Jo, vanliga handtag begränsar strömmen, amperen,.med följd att varje typ av motor (varvtals mässigt etc) behöver sin uppsättning motstånd. Typ Scalextric ~45 ohm, Fly Racing ~25 ohm, G7 (lågtflygande dörrstopp) typ ~½ ohm (om jag minns rätt).


Betyder det att man bör hålla sig till bilar av ett märke för att få jämna race på sin bana? Jag har, som signaturen visar, en Scalextricsbana, med orginalhandtag. Nu börjar jag bli sugen på att köpa ett par bilar till och har funderat på bilar av lite olika märken som alternativ, ex. Fly's Ferrari 365 GTB/4, Scalextric's Ford GT40, Carerras Aston Martin V12 Vanquish eller DB5. Frågan är då, är det klokt att hålla sig till ett märke så att bilarna blir hyfsat lika att köra? Eller gäller detta med förändringar i handtagen bara speciella bilar, ex Fly's racing-bilar som Erik nämnde? Är det generellt samma typ av motor i de vanligaste 1:32 bilarna?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Standardmotor...

Inläggav ymigs 03 nov 2004, 23:54

Stefan,

Det stora flertalet bilar (GB Track, FLY, Scalextric m.fl.) har samma typ av motor. D.v.s. Mabuchi 18.000 rpm. Ytterligare några andra (Ninco, Vanquish) har NC2-motorer , 18.100 rpm. Alla dessa går alldeles utmärkt att köra med standardhandtag på 45-60 ohm.
Vad som sedan skiljer sig är magnetstyrka, motorplacering, tyngdpunkt m.m. som gör att olika bilar går olika bra på olika banor...

F1-bilarna från Vanquish har NC4-motor, kan därför behöva handtag med mindre motstånd (~25 ohm).

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 04 nov 2004, 00:32

Ungefär så ja.

Tog ut en Eurosport 32 på Red Pine idag, gick hur lugnt och fint som helst.
När den körs på 45 ohm säger den "Inget, inget, inget, inget, HOPP, inget....

Men! (som Janne påpekar ovan) Det är när man slänger på magnet som man får problem med de vanliga bilarna. För de är utrustade på liknande sätt allihop i övrigt. Kunde man entypa magneterna skulle mycket vara vunnet för plastbanerejsingen.

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 04 nov 2004, 01:40

Är det många som kör helt uan magnet? Rent allmänt sådär, menar jag.
De verkar vara nästan alltför kraftiga, nästan suger fast bilen.


/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 04 nov 2004, 01:55

Eh, det är väl det som är meningen? : :suspect:

Allvarligt... Magnet funkar väl, det jag vänder mig emot är att bilarna tar så in åt h-vete med stryk av det; smällen vid avkörning blir så otroligt mycket hårdare.

Nä, tacka vet jag utan magnatraction - Du, Din Bil och Dinaa Däck - PowerSlajd!

Erik :beer:

PS Det går att köra utan magnet, även på plastbana. Se bara till att ha rena däck...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 81 gäster

cron