villka däck?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

villka däck?

Inläggav chrille 01 nov 2004, 23:28

Provade min bana för första gången idag, det är ett bygge som har hålt på nu i ca 3,5 mån. Jag är inte riktigt klar ännu men jag var tvungen att testköra lite. Sagt och gjort kopplade på ström lite provisoriskt, på med bilen på banan å körde. Allt fungerade bra med spåren och så, men jag tyckte inte bilen fick något vidare fäste, den liksom gled i bakänden alldeles för mycket.
Jag är ny på det här med bilbana men jag har förståt att man isåfall kan vikta bilen baktill för att få den mindre sladdbenägen.
Villka däck kan vara lämpliga och vad kan man förövrigt göra för att förbättra bilens prestanda.
Bil: Slot-it´s Porsche 956 c
Bana: Trä
Färg: Typ skoltavel färg
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Ghost 02 nov 2004, 00:06

Den är troligen alldeles utmärkt viktad. Möjligen lite strax framför bakaxeln.
Bästa däck... "Byt till halvblank yta och silikon..." ...troligen Slot-It's P3.

Men den åtgärd som fixar absolut mest, vad det gäller greppet, är att "tejpa" däcken.
Dvs dra ut en remsa tejp, med klistret uppåt, över en av alla dessa "glasboxar" man har liggande efter sina inköp, dra varje bakdäck en gång över tejpen, kör ett varv, tejpa, kör ett varv, tejpa, kör tills det halkar, tejpa. Börja gärna med att torka av bana med en lätt fuktad trasa. Och dra ut ny tejp när den har tvättat fyra gånger ("svart" tejp rensar inte).

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav chrille 02 nov 2004, 00:33

tackar för svaret, ska prova vid nästa provkörning!!
:thumb:
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav chrille 02 nov 2004, 09:36

Kan ju säga att det fungerade aldeles utmärkt. Bilen riktigt nöp sig fast i banan, men sladdade ändå ut i kurvorna fast mer kontrollerat.
Riktigt skoj faktiskt!
:up:
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Ghost 02 nov 2004, 10:21

Gôtt å höra! :thumb:

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster

cron