Scalextric vs. Superslot

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Scalextric vs. Superslot

Inläggav ymigs 10 nov 2004, 13:03

Hej,

I Spanien kan man köpa Scalextric som är märkt Superslot. De är mycket billigare än de som är märkta Scalextric.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Är det någon typ av 2:a sortering eller är de fullvärdiga Scalextric-bilar?
Bild

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare

Klubb: TRS

SCX vs. Scalextric

Inläggav ymigs 10 nov 2004, 13:19

Såg för övrigt att SCX är märkt Scalextric i Spanien, så det är kanske förklaringen till "Proslot". Men varför så pass mycket billigare... :?

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare

Klubb: TRS

Inläggav Ravajack 10 nov 2004, 15:38

Spanska SCX heter i Spanien Scalextric.
Engelska Scalextric heter i Spanien Superslot.

Förklaringen är historiskt groll om namnrättigheter mellan brittiska moderbolaget och spanska dotterbolaget under denna hobbys mörka år under 1970- och 1980-talet, vilket ledde till en splittring då Hornby/Scalextric inte var särskilt intresserade.

Mer finns att berätta men jag sätter punkt här.
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Ravajack 15 nov 2004, 17:47

Lite mera info om detta ämne, saxat från Slot Forum.
HTG:

Minimodels purchased by Lines Bros (Triang).

Factories opened in France and Spain, at first only assembling imported parts.

1962-66
The Spanish factory, run by the EXIN concern in Barcelona, gradually introduces it’s own tooling.

Exin starts to design and make it’s own range of cars, the first being the C31 Seat 600.

1966-73
Many more cars are introduced and most are imported back to the UK as bare bodies, where UK running gear is fitted.

Triang purchased by Dunbee-Combex-Marx group and production moved to Margate, Kent. All overseas factories cease to be owned by the UK company, although they still bring in cars and components from Exin in Spain.

Exin start to market their range of cars as SCX outside of Spain but are still sold as Scalextric within it’s home market.

All UK ties with Exin are dropped, although many of the Spanish sourced cars are shown in the catalogues for several more years.

Exin are taken over by the Tyco corporation, production is moved to China. Tyco bought Matchbox in 1992.

Mattel Toys, the world's largest toy company, buys out Tyco Toys for $755 million.

1998-2004
Tyco lose interest in the slot car market and Technitoys of Barcelona take over production and continue to market cars as Scalextric in Spain and as SCX in the rest of the world.
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Återgå till Bilbana & allmänt