Info om Carsenna sökes

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Info om Carsenna sökes

Inläggav Garfunkel 12 nov 2004, 18:54

Jag är nybörjare och undrar om bilbanemärket Carsennas bilar är kompatibla med något annat märke. Jag behöver reservdelar och även fler bilar och har sökt på nätet men hittat väldigt lite info om Carsenna. Bilarna är 10 cm långa. Tacksam för svar.[/b]
Garfunkel
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 nov 2004, 18:41

Inläggav Ravajack 13 nov 2004, 01:27

Dear Arthur;
Carsenna är något som de flesta här aldrig har sett eller ens hört talas om förut.
Har kollat runt lite på bl a ePay, inte ens där är Carsenna särskilt vanlig.
De prylar jag sett är misstänkt likt extrema lågprisprylar från Hongkong eller Formosa. d v s rena leksaker, om jag får vara så vulgär. Kraftkälla: Fyra batterier av D-storlek; rena skämtet. Inte ens Biltema säljer sånt i Sverige.

Beträffande kompatibilitet kan du nog glömma det vad gäller bandelarna, om du inte lyckas gräva upp ytterligare ett eller ett par kompletta set. Your best bet is ePay. Finns ett i Kanada för ögonblicket, pris $8.99. (Klicka på länken nedan)
http://cgi.ebay.ca/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=51023&item=5933663819
Bild
Räkna dock med att frakten kommer att kosta tre eller fyra gånger så mycket, om nu $8.99 står sig. Hittills finns dock inga budgivare...

Vad gäller själva bilarna ska du nog kunna köra vanliga Scalextric, Ninco eller Fly på banan, dock kan nog skalan (1/32) avvika en smula från Carsenna, som tycks vara lite udda, möjligen 1/36 eller 1/40, d v s mindre än "normalt". Räkna dock inte med någon vidare fart på fyra D-batterier.
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Storabjörnen 13 nov 2004, 02:55

1/43 tror jag skalan är.
Var visst nåt företag somm listade reservdelar, bland annat däck. Under rubriken "1/43 tires" nämndes Carsenna, Aurora, Artin.

Kan Carsenna bandelar vara kompatibla med Artin kanske? vem vet?

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 13 nov 2004, 03:04

Det kan nog vara som så att det ÄR Artin - de är duktiga på att sälja sina banor under diverse olika namn, ex Scale-Racing och Top Toy (?).
Enklast är att kolla typ av stift och bredd på banan.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Stirling Moss 13 nov 2004, 03:08

Garfunkel, lägg ut en närbild på en skenskarv +lite fysiska mått
så kanske det finns någon som hittar något passande i sina gömmor !


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Nico 13 nov 2004, 13:28

Nu ska jag vara vulgär... :o

Är det inte enklast att skaffa lite riktig bana istället? Förlåt, men det verkar enklare för dig!

Hårt, men ödmjukt! :)

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Julbanor

Inläggav bekle 13 nov 2004, 18:26

Jo tänkte just det, har bläddrat igenom julens leksakskataloger gud vad mycket skit och fint ser det ut, långa banor med loopar o grejer för 199:-. Antar att stackarna som köper det aldrig mer blir intresserade av bilbana. samtidigt kan man få en riktig bana för under 1000 lappen.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 126 gäster