Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav pryzze 30 jul 2008, 08:50

Hoppas att detta inte bryter mot forumreglerna.



http://www.nordicslotcar.se/ (Stockholm - Sponsor av detta forum )

http://www.slotshop.se/ (Stockholm)


http://www.slotcar4fun.se/ (Veberöd)


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 30 jul 2008, 10:57

Blev kluven nu, kanske ska köpa från sverige iaf .... men det e ju dyrare..fan vet :) Vet ej vad jag vill ha nu när du säger att hopp pajjar bilarna ...
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Nico 30 jul 2008, 11:04

mathie skrev:Blev kluven nu, kanske ska köpa från sverige iaf .... men det e ju dyrare..fan vet :) Vet ej vad jag vill ha nu när du säger att hopp pajjar bilarna ...


Hoppen höjer chansen att smasha bilarna avsevärt. Men framför allt så tröttnar man nog på det ganska fort.
Gå på magkänslan, köp det som faller dig i smaken nu, ångra dig får du göra sen. Det är inte alltid det blir rätt första gången. Just do it... Köp banan i den webshop där det känns bäst, om det är pris eller så som styr.

Jag skriver också på namninsamlingen, de Svenska webshoparnas service är svårslagen, snabba leveranser och bra mailkontakt. :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 30 jul 2008, 12:48

Tjena Mathie!

Jag skulle svara dig så här efter alla fina tips o goda råd....för här på forumet finns massor av kunniga medlemmar.

Har tittat lite nogrannare på exakt det du tittar på och får fram följande slutsats;

1. Bana från Jadlamracing Drift set kostar hem inkl frakt ca 900;-...visst bra pris....men då får du Driftbilar som blir mkt svårare att hantera för din dotter o även att du själv framförallt tröttnar på att de vänder om o kör andra hållet lite då o då...just meningen med driftsetet är ju att efterlikna den så växande och populra motorsporten att drifta med bilar...men i bilbanevärlden blir det mer sladda runt...köra andra hållet...sladda runt igen...visst lite drifting får du men du lessnar rätt snart...dottern oxå...;-)

Jadlamracing är en utmärkt bra handlare att köpa kompletteringsbandelar...bilar o lite annat från i framtiden...men ´de har inte alltid allt inne då som jag förmodar säljer de överlager, sekunda bandelar (har fått hem några med plastbubblor fast udertill...nåt som inte stör...

2. GLÖM HOPPEN...vill du få kan du pm;a mig...har dem liggande....skräp som bara förstör bilarna....no fun !! :down:

3. Boosterkablar - BEHÖVER DU EJ KÖPA...har monterat ihop 4 spåriga banor upp till 20 meter per spår med Sport med dock separata trafo som matar per spår och inte haft några direkta strömfall...går att i första hand klämma till hona/hane på bandelarna samt hålla rälsen ren så man har bra kontakt...sen att göra boosterkablar själv är lika lätt o billigare än att köpa.

4. Enkelt, snabbt smidig start och prisvärt - är det att beställa ett set jag tror du och dottern har mer kul med (dina polare med som du säkert kommer att bjuda hem på nån rejskväll...eller frugan/flickvän om ni är samboende, med vänninor på vin o bilbana ) ...då skulle jag starta med ett set från Nordic som heter GT Pursuit C1195 för ca 1200:- plus frakt....kolla innan med Nordic om vad frakten går på...för gissar att du bor i Götet om du har läsvärdet o GP...;-)...Ferraribilarna som följer med i setet är nämligen lite mer craschproof...just din dotter lär nog krascha lite mer än du för barn lär sig först i ca 12-13 årsålderna att hantera ett gashadtag...samma ålder då de blir stora nog att cykla i mer trafik.....

5. Satsa på lite mer bana, lite andra bilar som de 2 Vipers som går kul o bredsladdar..(har haft dem själv tidigare, Lala återigen har den blå/vita jag hade )...dessa har belysning och kollar du upp frakten så får du väga in det men kolla om det går att hämta på plats vilket skulle kunna vara på Hisingen...who knows....det setet innehåller lite mer sladdzoner o kurvor...(kollade frakten...endast 69 spänn!!) total kostnad 1564;-

Sen om tanden blodar till...tja köp till i efterhand o tips o råd får du alltid här.....

Men som tidigare sagts...gå efter det DU vill....och vad DU tycker att det får kosta....

Tjing

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 30 jul 2008, 14:31

Herregud va alla e hjälpsamma och trevliga här!! tackar som ödmjukast

Nu har jag nog skrotat planerna för köp från ebay

nu står det mellan banan för 1495:- på GP eller 1095 :- för GT Pursuit.

Zeejay du sa att ferrari bilarna är lite klenare i pursuit satsen, men inte kör man väll sönder dem ??+

Sedan har jag lite platsbrist så den mindre banan (gt pursuit) kanske är att föredra...

Ska testa i scalextric programmet om man kan gör den dyra banan kortare genom att gör mer svängar lixom ... inte göra den så utdragen ...

Men annars är det bra pris för den satsen på GP ?
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 30 jul 2008, 16:24

suck ... det där gratis programmet på scalextric hemsida e helt kass, alla bitar finns ju ej med i programmet

Ville kolla hur jag kan göra banan från GP (le mans x4) inte fullt så utdragen för att spara plats, måste ju kunna göra den "serpentin" aktig för att få ner längden ... men jag vill veta innan jag köper, anbnars blir det gt pursuit.

Något tips på ett track design program som inte kostar men som har allt !?
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 30 jul 2008, 19:01

mathie skrev:suck ... det där gratis programmet på scalextric hemsida e helt kass, alla bitar finns ju ej med i programmet

Ville kolla hur jag kan göra banan från GP (le mans x4) inte fullt så utdragen för att spara plats, måste ju kunna göra den "serpentin" aktig för att få ner längden ... men jag vill veta innan jag köper, anbnars blir det gt pursuit.

Något tips på ett track design program som inte kostar men som har allt !?


Ultimate Racer 30....

Det kan du sedan använda som varvräkning/raceprogram när du sen vill koppla dit någon form av detektor/läsgafflar/dioder som känner av bilarna när de passerar, som du via LPT port eller annat kan koppla in i datorn....

Bandesignprogram och raceprogram i ett o samma...vi använder det på FROG som Raceprogram vilket funkar kanon...mycket kul statistik o annat för den som är intresserad av det...;-)

http://www.uracerweb.org/index.htm

Ett gott o bra program...gratis framförallt...hehe... :beer: :beer:

Kör på med GT pursuit om du tvekar....kan alltid beställa hem de delar/kurvradier som du vill komplettera med senare...så får du inte "onödigt" mycket av samma (Radie 2 kurvor) till en början...snart vill du ha R1 tighta kurvor och R3 kanske R4 lite mer svepande kurvor.....

JO..här på forumet är det massor dvs alla är mycket hjälpsamma och många kan lite om mycket o många kan mycket om lite....dvs alla har vi olika fördjupade kunskaper i denna crazy fun hobby!! :cuckoo: :beer: :w00t:

Lycka Till med inköpet och välkommen då till Bilbaneholic världen....:-)

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 30 jul 2008, 19:02

Zeejay du sa att ferrari bilarna är lite klenare i pursuit satsen, men inte kör man väll sönder dem ??+


Ett klargörande...jag menade att Ferrarisarna är mer slagtålig dvs de är gjorda för att klara tuffare och hårdare avåkningar än tex bilarna Vipers i det andra setet......

:beer: Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 31 jul 2008, 10:35

blir ej klok på det där ur programmet .... ser inte att tex. den vanliga C8206 svägen är med att välja .....

EDIT:Hitta nu i programmet :)
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ymigs 01 aug 2008, 11:17

Detta är banan som den ser ut i startsats C1195. Det är lite förvirrande att Scalextric använder beteckningen X2 för baslayouten men den kan innehålla olika bandelar, jmf t.ex. den X2 som kom med A1 satsen...
C1195_X2.jpg
C1195 X2
C1195_X2.jpg (50.52 KB) Visad 23521 gånger
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Manley 01 aug 2008, 14:45

Trackpower är ett jävligt bra banritarprog..

Alla större märken är representerade.
Krispigt interface och väldigt lättanvänt.

Kostar en liten slant, men det är det värt..
Gratis uppdateringar...
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 01 aug 2008, 18:06

Mathie....Hur går det med köpet av banan???

Nyfikna på vad det blir....:-)

Ha de!

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav GranTurismo 01 aug 2008, 19:39

När det gäller det här med att skissa fram en bana så använde jag följande verktyg....

Rutat kollegieblock

blyertspenna

suddgummi

linjal

Rekommenderas! 8-)
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 02 aug 2008, 00:29

ZeeJay .... det blir GT pursuit, va o kolla på den på Toys r us idag men dom tar ju 1594 där, så ja beställer online på slotshop ... sen så var där förslag till utbyggnader på baksidan av kartongen så jag köper någon tillägssats från ebay, dome klart billigare än här kan ja lova, värde up till 35 pund skickas med 5,95 pund i frakt så det blir rätt pisvärt, e inne på ebay just nu o letar efter den sats ja vill ha .....

Väljer mellan Track extension pack1 c8510 eller pack 3 c8512

Vilken tror du är roligtast ??? ungefär samma pris


Sen en fråga till, exact vad har man för nytta av digital bana ?? vet man kan köra flera på samma spår osv men något annat ??? Har sett digital powerbase och gashandtag på tradera, e väll bara det man behöver för att komma igång ?? o så klart ett chip i bilarna, men dom bilarna som följer med gt pursuit skall vara förberedda för detta vad jag kan läsa mig till ..... sååå har JAG nån nytta av att konvertera hela bana till digitalt ???
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 02 aug 2008, 11:59

mathie skrev:ZeeJay .... det blir GT pursuit, va o kolla på den på Toys r us idag men dom tar ju 1594 där, så ja beställer online på slotshop ... sen så var där förslag till utbyggnader på baksidan av kartongen så jag köper någon tillägssats från ebay, dome klart billigare än här kan ja lova, värde up till 35 pund skickas med 5,95 pund i frakt så det blir rätt pisvärt, e inne på ebay just nu o letar efter den sats ja vill ha .....

Väljer mellan Track extension pack1 c8510 eller pack 3 c8512

Vilken tror du är roligtast ??? ungefär samma pris


Sen en fråga till, exact vad har man för nytta av digital bana ?? vet man kan köra flera på samma spår osv men något annat ??? Har sett digital powerbase och gashandtag på tradera, e väll bara det man behöver för att komma igång ?? o så klart ett chip i bilarna, men dom bilarna som följer med gt pursuit skall vara förberedda för detta vad jag kan läsa mig till ..... sååå har JAG nån nytta av att konvertera hela bana till digitalt ???



Kul att det blir en bana o med det varmt välkommen in i Bilbaneholic World...;-)
PMa mig gärna om du sen vill komma o testa nån dag på FROG banan...28 meter ...4 spår....kanske det även finns möjlighet till att även få testa digitalt.... ;-)
När det gäller extensionpack....fixa Pursuit först....sen kolla in lite layouts...testa o lattja innan du köper till nåt...
Du kommer förmodligen hellre vilja köpa lite borders, R1 o R3 kurvor....kortrakor behövs för att få ihop olika layouts...halvrakor likaså.. :up:
Mitt tips skulle vara att du först lattjar in dig på kitet du köper o sen köper till de bandelar du vill ha istället för att få nåt Extension kit med delar du sen inte kommer att använda....

Glöm digitalt tillsvidare utan börja analogt...sen när det visar sig att du gillar hobbyn o vill köra fler samtidigt...dvs kanske upp till 6 st så kan du i det läget uppgradera till den nya Powerbase som är aviserad att lanseras av Scalextric någon gång under året...den ger dig mer möjligheter än att idag köpa en 4 bilars PB (går ej att koppla till dator...) eller om du lyckas hitta en 6 bilars som verkar vara slut på de flesta ställen...för du får mer för pengarna tror jag med den nya....men det tar vi då..-.(om sisådär ett par månader...hehe...;-) )

Ladda gärna hem Ultimate Racer 30 så får du ett bra program att rita lite banor i inför det att du ska köpa fler delar.....
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster