Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 29 jul 2008, 09:52

Intresset för bilbana till min dotter bara växer och växer ... har letat i flera veckor nu och kommit fram till att utbudet och framför allt priset är MYCKET bättre från ebay i England ...

Undrar nu bara innan jag beställer och betalar .... de har ju som vi 220-240V fast en annan stickpropp ...

Räcker det att jag köper en konverter från engelsk till svensk stickpropp i nån elbutik eller riskerar jag att sabba banan då??

Alternativt finns ju möjligenheten att köpa en svensk trafo på tradera för en hundralapp ..skulle det funka eller ????

Hemst tacksam för svar!!!
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 29 jul 2008, 10:42

vad / vilken typ, märke på bana har du tänkt köpa ?
Men visst funkar en konverteringskontakt.
Finns till bra pris på Clas O.
Annars om du köper tex Scalextric eller en Ninco så är det inga problem att köpa en trafo i sverige såvida du inte köper digital bana för tex till Scalextric gäller olika trafos till olika powerbases.
Ska du köpa Scalextric så kommer enligt info en ny powerbase där du ska kunna variera bana mellan analogt och digitalt.
Lättast att ge korrekt svar är om du specar mer detaljerat vad du tänker köpa.

Lycka till!! :thumb:

Zj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 29 jul 2008, 10:52

Har tänkt att köpa scalextric sport ....

Ny trafo i sverige eller konverterings kontakt tycker du !? :)

Mkt bra priser på ebay .. köper ett startset för ca en 1000-lapp där ... får man rätt hyggligt me grejjer.

Lät intressant med den nya powerbasen ... om jag köper sport sats, kan jag köra digitalt på den sen då med nya powerbase ?? Måste konvertea befintliga bilar till digital oxå ? Men sen e det bara att åka ?
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Manley 29 jul 2008, 12:05

Glöm inte frakten.. :)
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 29 jul 2008, 12:05

mathie skrev:Har tänkt att köpa scalextric sport ....

Ny trafo i sverige eller konverterings kontakt tycker du !? :)

Mkt bra priser på ebay .. köper ett startset för ca en 1000-lapp där ... får man rätt hyggligt me grejjer.

Lät intressant med den nya powerbasen ... om jag köper sport sats, kan jag köra digitalt på den sen då med nya powerbase ?? Måste konvertea befintliga bilar till digital oxå ? Men sen e det bara att åka ?



SB - Flyttar du denna tråd till Bilbana Allmänt??

Vi är ju i slotracing delen......;-)

Spelar ingen roll om du köper ny trafo eller stickkontakt...billigaste eller enklaste...your choice...

Visst är det bra priser på eBay om du hittar rätt saker...glöm bara inte fraktkostnaden...den brukar äta upp en del av prisfördelen....sen har ju våra svenska webshoppar som Nordic mfl. bra priser på färdiga paket.....där du också kan ställa rätt frågor och få hjälp med att beställa hem de grejer du önskar....själv har jag köpt startsetet i Svedala..sen byggt på med det mesta (95%) från eBay ...idag är det väl ca 20-25 meter i 4 spårigt samt en massa digitala bandelar o annat.....när bilbanedjävulen sätter gaddarna i en så finns det ingen återvändo....;-)

Angående att köpa ny Sport Powerbase - japp du kan konvertera bilarna till digitalt och speciellt de nya Scalextric bilarna som har snabbbyte för chipet...DPR tror jag beteckningen är på de bilarna...
Men med lite smältlim...lödkolv om man nu har det..så är det lätt fixat även på Flhy, Ninco, slot.it osv...man behöver alltså inte löda om man har DPR Scalextric....
Meningen med DPR och den nya powerbasen är att man lättare o snabbare ska kunan bygga om sin bana från 2 spårig analog till tex 6 bilars digitalt....för som vi förmodar (ingen vet säkert ännu) så kommer man nog inte kunna köra med sina digitala spårbitar då växlarna inte känner av analogt...såvida inte dessa kan spärras i rätt läge....där återstår en del klargöranden innan men för den som förmodligen vill kunna bygga om lite då o då så är det nog en smidig lösning.....

Inte att glömma - Välkommen till forumet och till Bilbaneholic World... :beer: :beer: :beer:

Intresset för bilbana till min dotter bara växer och växer ...


Hmm...det var så det började/återstartade för mig med...när min 4:e dotter föddes...hehe.... :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 29 jul 2008, 14:14

jag vet att frakten kostar .... men den ligger på 15-16 pund på de flesta ...

Där e affärer på engelska ebay som har 10-tusentals omdömmen som har buy now på sina banor och det ÄR billigare än här me frakt.

Banor som kostar ca 1300 här går på 800 ca där, då kan jag hellre köpa delar för den 500-lappen ja spar .... e inte snål så men jag har inte obegränsat med pengar hehe ...

Men bra !!! tack för era snabba svar, ska beställa nu ...
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Manley 29 jul 2008, 14:21

Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav ZeeJay 29 jul 2008, 17:42



En riktigt bra startsats med två roliga bilar..... :thumb: :thumb: :thumb: 1500:- Not bad...även om just den bansatsen har några fåtal år på nacken så är det ju samma saker idag men med andra bilar...thats it.... :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 29 jul 2008, 20:49

verkar ju vettigt iofs ..... blev kluven nu, men innan jag isf kommer att beställa kan du väll kolla på det jag tänkte köpa

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0275584524

+ en sådan här : http://cgi.ebay.co.uk/NEW-SCALEXTRIC-C8 ... m153.l1262

Har kommit fram till att jag kommer att förlänga ena "biten" av 8'an med 2 st sånna rakor, e du med på hur jag har tänkt ??

Sen står det så här :
WE RECOMMEND BUYING A EXTRA C912 TRANSFORMER, (STOP POWER SURGES), denna finns här :

http://cgi.ebay.co.uk/NEW-SCALEXTRIC-HO ... m153.l1262

+ C8248 BOOSTER CABLES ALL AVAILABLE IN OUR SHOP, denna finns här:

http://cgi.ebay.co.uk/NEW-SCALEXTRIC-SP ... m153.l1262


Orkar du läsa allt detta o kolla va det e ??? borde väll funka
E dock osäker på att jag kan koppla in 2 trafo i powerbasen ..antar dom vill man ska ha sen sån för att få mer kräm i spåren. Vad är dom där sladdarna till för och hur funkar det (C8248)?

Tacksam för svar på mina frågor .... ska ja köpa denna setupen eller den där från GP ? har läsvärdeskort så det e lungt
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Dan J. 29 jul 2008, 21:40

Extra trafo är till för att du ska få separat ström till de båda spåren, annars delar bilarna på strömmen från en trafo och kan stjäla ström från varandra och även ge den andra bilen en ofrivillig strömstöt när den ena åker av, vilket kanske resulterar i att även den andra åker av. Scalextric Sports powerbase har uttag för två trafos.

Boosterkablar har du när du bygger en väldigt lång bana. Märker du att bilarna tappar fart längst bort från powerbasen så har det blivit lite strömbortfall i varje skenskarv, en boosterkabel sätts för att ge en genväg för strömmen till den plats som befinner sig längst bort från powerbasen. Ju längre bana desto fler boosterkablar kan du behöva dra till olika ställen på banan.

Jag har inte Sport utan Classic, och min erfarenhet är att har du kortare bana än ca 10 meter så klarar du dig bra utan boosterkablar, om du bara ser till att bandelarna sitter fint ihop.

Kikade på vad du tänker köpa, tror du tröttnar ganska fort på en åtta och snart vill ha längre... Om det vore jag skulle jag också undvika att köpa hopp, kryss och trängningsspår...

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 29 jul 2008, 21:47

kan nog inte ha för avancerad för dottern är 4 år ....

funkar hoppen ? :) ller åker man lixom av hela tiden ????
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Jonas 29 jul 2008, 21:53

Hej,

Flyttade lite på den här tråden bara ;-)

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav Manley 30 jul 2008, 00:09

Hoppen är värdelösa..

Om du inte är ute efter att förstöra bilarna så snabbt som möjligt ;)
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav pryzze 30 jul 2008, 08:09

Välkommen till forumet. :thumb:


Är det verkligen värt de pengar du sparar ?
Och blir det så mycket?

Köper du av våra svenska handlare sår får du garanterat bra hjälp om det strular.
De är alla tre hjälpsamma och trevliga. Bor du nära kan du ju hämta grejerna av
och slippa porto.

EDIT:

En sak till - Inköpet av banan kommer förmodligen bli låg i förhållande till
alla bilar du kommer att köpa.
Bilar är dock vanligare att man köper utomlands. Dels för att portot inte blir så högt.
Men framför allt gör man det när bilarna inte finns att hitta i Sverige.




//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Köpa bana från ebay england, hjälp med detta !

Inläggav mathie 30 jul 2008, 08:30

alla de 3 säger du, kan du ge mig länkar till de 3 ?
mathie
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 jul 2008, 09:45

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster

cron