Ska försöka .Om man tar ett 45 ohms handtag till en standard ex Scalextric bil med magnet så kommer bilen kräva en en viss "styrka" på strömmen ur hantaget 45 ohms handtaget kommer att lämna en jämn ström från början när knappen på handtaget trycks in till fullgas.Tar du nu en trimmad bil så vill den motorn ha mer ström ur handtaget 45 ohms handtaget har då för stort motstånd (45ohm)bilen får för lite ström när du trycker in knappen du trycker då hårdare på knappen helt plötsligt kommer det mycket ström till motorn och rusar iväg okontrollerat.Bytar man då till ett handtag med lägre resistans 25 ohm så får man tillbaks den jämna strömmen till även den trimmade motorn efttersom 25 ohms handtaget kan lämna starkare ström från början när knappen trycks in.Hoppas att du förstår
Man brukar att använda 60 ohms hantag till standard bilar utan magnet
45 ohms till standardbilar typ Fly Scalextric osv (även lätt trimmade)
25 ohms till Fly standard och dom flesta trimmade starka magneter
15 ohms till starka motorer superstarka magneter
Själv använder jag Fly 45 ohms till alla mina standard Fly Scx Scalextric med magneter
25 ohms hantag till tirmmade med standard magneter
Helt riktigt Hakon.
Man kan säja att ju lägre ohms handtag
ju snabbare acc i dom lägre regionerna
på risistorn. Är man nybörjare ska man
börja med lite högre ohm tal på handtaget.
Eller så köper man ett electroniskt handtag
och slipper fundera på ohm tal, risistorer.
Enkelt sagt kan man säga att det blir väldigt svårkört med fel handtag.
Har du en 4ohm resistor till en scalectrixbil så går den med full frt hela tiden, å har du en 20 ohm resistor till en trimmad motor, så händer inget när du gasar förrän handtagen nästan är i botten.
Alltså, rätt resistor till motorn, annars utnyttjat du inte körhandtaget fullt ut !