Nytt till Grupp 5

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav GranTurismo 11 maj 2015, 19:18

Årets inköp hittills av Sidewaysbilar har resulterat i dessa tre raringar. Att få tag i BMW:n blev inte helt lätt då den gick åt i en rasande takt hos de vanliga återförsäljarna så det blev att söka sig ut till nya butiker på nätet som jag inte handlat på tidigare.

Bild
Bild

BMW:n såg lite konstig ut med framhjulen placerade långt innanför karossen. Framaxeln var jättekort men är nu utbytt till en längre. I övrigt ser den utsökt ut och visade sig också vara den snabbaste runt banan.

Bild

Porscharna är jättefina båda två och ganska många detaljer skiljer dem åt om man särskådar dem.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav GranTurismo 12 mar 2016, 00:20

Senaste tillskottet i Sideways grupp 5 sortiment är den nya BMW 320:n.

Bild

Chassit har begåvats med en ny motorhållare som verkligen håller fast motorn. Behovet att som tidigare limma motorn för att få vibrationsfri gång har eliminerats. Den verkar även bestyckad med andra däck än tidigare då jag tycker dessa greppar bättre än de som sitter original på tidigare modeller. Resultatet visade sig direkt genom att vara den snabbaste Sidewaysbilen hittills på min bana med en halv sekunds marginal ner till M1:an.

Bild

Det har gnällts en hel del på andra forum om finishen på bilen, bl a att den saknar klarlack. Och ja, jag kan konstatera att det är så och att den ser rätt plastig ut, eller rättare sagt den önskade illusionen om att det inte är plast misslyckas. Men detaljrikedomen är hög, alla dekaler sitter snyggt så jag tycker ändå att det är en fin modell. Den ger mersmak och det kommer bli minst en till framöver då de släpper en lite annorlunda karossvariant med annan spoiler och så.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav SlotRacer 12 mar 2016, 19:12

Intressant.
Jag har (kvar) tre Sideways bilar. En 935:a, en Lancia Beta MC och nu BWM:n (som jag sett fram emot under lång tid). Visst, den är lite halvfärdig i finishen men inte, om man jämför, så att det stör när man leker.
Men på min bana får jag inte ordning på BMW:n. Den är liksom "all over the place", "fishtailar" och har sig.
935:an är vrålsnabb och lite nervös. Sub 9.0s/2varv (jag har _en_ krysskurva i slutet på långrakan)
BMW:n däremot känns, och är, långsammare men ändå jättenervös.
De gånger jag har lyckats klocka ett helt "fast lap" så är jag i bästa fall nere på 9.5 tider.
Lancian? Den åker i cirklar runt dom andra (jämna 8.5 tider) och är jättekul att köra. En av mina topp tio bilar.
Jag upplever att däcken på BMW:n är _mindre_ greppiga än dom andra.
Jag har lossat alla skruvar lagom mycket och slipat däcken på alla tre.
Porschen har fått 10g i nosen tror jag. BMW:n kanske borde få det också? Men problemet är inte att den spårar ur.
Rumpan halkar omkring men den spårar inte ur vid inbromsning/acceleration som en del för lätta bilar kan göra.
Har du gjort något särskillt med BMW:n?

(Mina förutsättningar: Ca 2x10m Scalextric Sport, 13.8V (switchat), Slot.it handtag. Inga magneter. I övrigt "Box Stock")
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav GranTurismo 12 mar 2016, 20:23

Jag har nästan inte gjort något med 320:n. Jag har höjt framhjulen några mm genom att sänka skruvarna som höjer framaxeln, lossat lite skruvar i chassit och sedan gjort en lätt däckslipning. Den enda skillnaden mellan oss är underlaget. Som synes kör jag på Ninco, och kan det vara så att däcken passar väldigt mycket bättre mot deras lite skrovligare underlag än mot Scalex släta? I övrigt kör jag på 14v med SCP-1 och magnetlöst.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav SlotRacer 12 mar 2016, 21:13

Hmm, att höja framaxeln är nog ingen dum idé alls.
320:n är ju våldsamt bred, både i frammen och i baken.
Den kan nog må ganska bra av att öka på "tripodeffekten".
Jag skall prova genom att plocka bort framdäcken tillfälligt.

Tack för tipset, återkommer...
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav SlotRacer 12 mar 2016, 23:36

...nope, that doesn't do the trick.
Provade att höja framaxeln till "icke touch" utan framgång.
Men i kombination med att stumskruva bilen så kunde jag kapa någon tiondel.
Men mycket roligare blev den inte.
Jag tror att det är motorn som inte är riktigt frisk i mitt exemplar.
Den beter sig lite som om flätorna ligger emot lite dåligt, men det gör dom inte.
Vridet/bromsen kommer liksom vid olika tillfällen när man gasar/bromsar.
Dessutom är maxvarvet lägre än de andra bilarnas motorer.
Låter olikt de andra när man lyfter upp bakvagnen och står och varvar.
Njae, jag har nog fått ett måndagsex. Svårt att reklamera kanske då den funkar.
Jag känner igen beteendet från en annan slot.it motor i en Ferrari 312 där ena magneten satt löst.
Men den här motorn drar jag mig för att pilla isär.
Jag får snacka med leverantören/generalagenten och se vad han har att säga.
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav Nico 14 mar 2016, 14:07

Slotit inline-vagga med mabuchi 18k motor i... Massor med mysig och rapp racing!
Bilarna går mjukt och fint. Duger gott när man inte har en bana värdig (stor nog) för dessa bilar.

Kanske låter som en nedtrimning, vilket det förstås är mekaniskt sett. Men underhållningsmässigt sätt - en fet uppgradering.
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav GranTurismo 18 apr 2016, 22:11

Woaw!! Detta kan bli hur bra som helst :-D= . Pre production bilder från Sideways Facebooksida på kommande Lancia Stratos Turbo.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav Nico 19 apr 2016, 12:48

Såg den ... och dog! Satan vad den ser rå ut i mattsvart. Undrar dock hur den står sig mot övriga Gr5'or. Axelavståndet ser väldigt kort ut. Men ja ... jag kommer att köpa en sån också. Vi får väl också Mustangen innan den här modellen kommer.

:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav SlotRacer 26 maj 2016, 21:23

SlotRacer skrev:Jag får snacka med leverantören/generalagenten och se vad han har att säga.

Fick en ny motor av Janne och nu fungerar den mycket bättre. Tack.
Dock så var ersättningsmotorn en Slot.it och inte en Sideways (dom verkar inte erbjuda reservdelsmotorer ännu).
Inte riktigt samma bett som motorn i en annan SW bil som jag har i min ägo. Beror kanske på att SW varianten är öppen (hål där man ser rotorn/spolarna) medans Slot.it är stängd.
Hur som helst, jag är betydligt mer nöjd nu...men en 935:a eller Montecarlo klår den fortfarande inte...
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav björnout 27 maj 2016, 20:39

Vad jag vet så har alla Sideways Grupp 5 bilar en Slot it Flat 6 20500rpm motor (öppen).
Ifall du jämför dina Grupp 5 bilar för att se vilken som är bäst på din bana rekommenderar jag att
använda samma motor. Den stängda motorn du fick kommer nämligen att ge ett oförtjänt negativt
resultat tidsmässigt, gentemot de öppna. På en plastbana har de magnetisk traction en stängd inte har.

Lite info:
Slot.It Flat-6 20,500 RPM/12v 200 gcm/12v - 10g mag downforce, 10.3W/12v
Slot.It Flat-6R 22,000 RPM/12v, (tested 22,523 RPM/12v 220 gcm/12v) - 22-24g mag downforce, 12.1W/12v

Så, slänger du i en Flat 6 R istället får du mer än dubbelt så mycket magnetisk traction.
Användarvisningsbild
björnout
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:04

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav SlotRacer 27 maj 2016, 22:55

Tack för tipsen/infon björnout. :thumb:
En flat 6R känns lite fuskigt/tråkigt, IMHO är SW lite övermotoriserade som dom är för "domestic use".
Jag har alltså helt enkelt fått fel ersättningsmotor?
Jag har fått en MN09C men borde fått en MN09CH som har samma spec. men som är öppen.
Jag antar att "10g mag downforce" gäller för MN09C?
Har du tillgång till motsvarande "mag" siffra för MN09CH?
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav björnout 28 maj 2016, 00:05

:beer:

MN09C= Closed Can.
MN09CH= Open Can.

Alla Open Can har magnetic traction av olika grader. Stängda har ingen magnetic traction. Du kan finna en del Long Can motorer med papper/klistermärke runt motorn, men kan känna att det är ett ovalt hål under. Dessa ger magnetic traction då papper inte påverkar magnetism.
(Den motor med starkast magnetic traction som jag hittat ligger på 44 mag. och är en Short Can).

Enligt Slot it så är MN09C "replaced" med MN09CH som är öppen på ena sidan och stängd på andra.

Vill nog inte säga om du fått fel ersättningsmotor eller ej. Men din Bmw kommer vara närmre dina andra bilars
tider med en öppen motor iaf.
Användarvisningsbild
björnout
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:04

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav björnout 28 maj 2016, 00:16

Glömde rekommendera en grymt bra sida för slot car motorer. Där finns majoriteten av tillgängliga motorer samlade där man kan kika magnetic traction, test osv. (får scrolla ner en bit).

Osäker på om jag får länka eller ej? Är en blogg.
Googla och välj första resultatet: slot car motor test
Användarvisningsbild
björnout
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:04

Re: Nytt till Grupp 5

Inläggav Nico 28 maj 2016, 12:25

Som sagt, en slotit inline-vagga för s-can och en mabuchi 18k motor. Så otroligt rätt för hemmabruk. Mjukt rappt och trivsamt på en och samma gång.
Magnetlöst chassie förstås - it goes without saying.

Moddar man en kommer man att modda alla.

Kram
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster