subtilis skrev:Du verkar inte vara ett fan av Scalextric. Vad är haken?
Scalextric var, och är, i första hand en leksak med barn och ungdom som första och främsta målgrupp.
Övriga tillverkare, Ninco, Carrera och även i viss mån SCX, har satt målet lite högre och vänder sig mera till en något vuxnare publik med hobbyperspektiv i fokus.
På den europeiska kontinenten är bilbanehobbyn betydligt mera utbredd och även mera "seriös" än hos oss här uppe i norr. I de "stora" bilbaneländerna Spanien och Italien är Ninco den helt dominerande bantypen. Det gäller även Frankrike och viss mån även Tyskland, Carreras egen hemmaplan.
USA är starka fästen för såväl Ninco som Carrera, medan Scalextrics bansystem främst tycks ha slagit an på hemmaplan (England) och hos oss här i norr.
Nincos starka position på de flesta marknader utanför de brittiska öarna torde vara att företaget en gång startades av två entusiaster och före detta anställda i den dåvarande spanska Scalextricdivisionen (som sedemera blev SCX utanför Spanien), med den uttryckliga ambitionen att höja kvalitetsribban för bilbanehobbyn.
Enligt "legenden" var de missnöjda med Scalextrics bansystem, som var över 30 år gammalt och hade en del konstruktionsmässiga brister. Sedan de förgäves hade försökt få gehör för sina moderniseringsidéer hos sina överordnade beslöt de sig istället för att säga upp sig och starta ett nytt och eget företag. Året var 1993 och företaget döpte de efter sig själva: Eduard
Nin och Eladio
Coscuella blev
Ninco.
Bredare banddelar, bättre kontaktdon, djupare spår och stadigare sammanfogning var några av de förbättringar av det föråldrade bansystemet från Scalextric som Ninco hade ambitionen att råda bot på. Man kan nog med fog påstå att de lyckades.
Det dröjde även ända till början av detta sekel innan de ansvariga hos Scalextric insåg att tiden var mogen att modernisera sitt eget bansystem. Det nya systemet fick namnet Sport, med slät yta och sammanfogning á la Ninco. Varken banbredd eller spårdjup förändrades dock i Sportsystemet, vilket innebär att två av de brister som Eduard Nin och Eladio Coscuella ville åtgärda under sin tid som Scalextric-anställda fortfarande finns kvar. Även de brister som vidlät det gamla elektriska kontaktsystemet lär även i viss mån finnas kvar i Sport-systemet.