Bästa bilbanan?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav guadeloupe 23 mar 2012, 00:26

Ah men va snackar vi om för pengar här för att komma igång? Några hundralappar max. Du köper en bana, SCX, Ninco, Carrera eller Scalextric. Provar grejerna. Är du nöjd behåller du. Är du missnöjd säljer du prylarna på Tradera och har förlorat max några hundringar. Nytt köp - Ny utvärdering. Aih?

Själv slipar jag pickuper och studsar omkring på 40 år gamla Scalextricdelar...

...varför? Jag gillar lukten av gamla grejer.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 23 mar 2012, 00:49

Mera bränsle på brasan. :thumb:

NincoBob skrev:In 1996, NINCO meticulously studied and then designed (arguably) the best overall track system in the history of Slot cars. They didn’t set out to make commercial track that will be “nailed” down and professionally maintained. The intent was simple…. the strongest, most reliable electrical, and mechanical track with the greatest surface adhesion in the industry. The world’s largest slot car tracks are multi-lane NINCO tracks.

Let’s look at some of the benefits of NINCO Track…

The track is extra wide… Wider track allows for more exciting racing giving more space for modern cars to slide and truly test your driving skills. It wasn’t logical that 90’s and 21st century cars rode on roads from the 60’s.

Isolated Rail & deeper slot… A plastic slot between the pickup rails eliminates short-circuits, prevents guide wear and damage, reduces friction and noise and therefore delivers improved car performance. It also provides added stability and handling.

Covered slot… Avoids dust and (shag carpet) getting into the track from underneath and so enables trouble free usage on carpets or floor surfaces.

High Grip… You actually have added traction and better tire performance with the NINCO track, with stock tires. Remember, on other track surfaces, most cars need silicone tires in order to perform. The cars don’t work well as “stock”, out of the box. When you watch F-1 on TV, you watch as these drivers and cars perform right on the limit of adhesion, balanced by their driving skill. If they hit the “marbles” on the track edge, the car suddenly breaks free, no matter how good the car or the driver…because adhesion is lost. NINCO track best duplicates that sensation.

(And this one is special for Jormungandr... ;-) )
And remember, 1:1 racetracks like Daytona, Silverstone, or Spa, or Indianapolis or Monza, or Road America, etc., are not smooth. NINCO firmly believes, above all else, that even in slot car racing, driving skill should be the determining factor… and NINCO track surface makes that happen.

Electrical Contact Reliability… Integral electrical connections with metal inserts provide a clean contact on 3 sides of the pickup for maximum reliability. This ensures no drop in power & avoids the necessity for extra power cables.

NINCO has a wide range of track… Five different radius curves and single racing turns enable the construction of racetracks from 1 to 10 lanes. Expand any layout with ease. Plus the exclusive Snow surface & Off-Road surfaces with mud and bumps, etc.

Easy Clip system… Allows for fast and reliable construction of layouts and ease of breakdown. The track can’t separate, period! Short circuits are impossible. The connections just don’t fail.

NINCO’s Powerbase Track… Allows racing in either direction at the flick of a switch. You don’t have to figure out which way each car is set like on some other manufacturers’ cars. You can power each lane independently if you set up a really large system to eliminate possible power surges (via two separate sockets for 2 transformers). Alternatively the extra socket on the standard Power Track can be used for powered accessories (i.e. lap counters).

Compatibility… NINCO's racetrack systems are compatible with Scalextric Classic, Sport and SCX using NINCO’s adapter track. All cars are compatible with any other 1/32 & 1/24 system.

En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Aramis 23 mar 2012, 02:32

Tycker tråden börjar bli hetsk... :rolleyes:

Jag har kört på gigantiska Ninco-banor och de har varit släta och fina men sanningen är att det använts boosterkablar även på dessa. Men visst är det bättre kontakter på Ninco-delarna och med originaldäck på bilarna så greppar det bra. Men ytstrukturen käkar bokstavligen gummi!! På en slät Scalextric-bana går det att få ännu bättre grepp än på Ninco då anliggningsytan mellan däck och bana är högre, och däckslitaget är betyyyydligt lägre. Har knappt bytt däck på någon av mina bilar jag kör med på vår klubbana (Scalextric Sport).

Summa summarum:
Ska man plocka isär och ihop banan ofta - välj Ninco (tveklöst). Annars duger båda lika bra och det är väl bara en fråga om tycke och smak vilket grepp/vilken struktur man föredrar att åka på. Mitt val faller på Scalextric Sport. Slätt och fint där alla olika biltyper fungerar klockrent. Allt från snabba GT-bilar till långsamma Historic-bilar.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav GranTurismo 23 mar 2012, 09:26

Angående detta med "astroturfande" som du insinuerar att någon i tråden håller på med så kan jag säga att så inte är fallet. De entusiaster som utgör kärnan i forumet (de som gjort 500 eller fler inlägg) vet alla utifrån träffar irl eller genom inläggen vad de andra är för filurer. Det finns några med företag bakom sig (läs de svenska bilbaneshoparna) men de vet bättre än att göra reklam för sig då det bryter mot forumets regler. Det har vid några tillfällen inträffat att nån försökt fronta en verksamhet men de har snabbt blivit omhändertagna genom tips till våra moderatorer.

Denna diskussion om vilket bansystem som är bäst förekommer flera gånger varje år i olika trådar. En objektiv (lycka till) klistrad tråd skulle kanske underlätta att denna fråga ständigt tas upp. Den leder ändå till samma resultat varje gång. Man köper det man själv vill ha. Lite förvånande att den hettat till så mycket denna gång.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav jomol22 23 mar 2012, 09:33

Jormungandr skrev:Jag har väl tyvärr mest ganska tråkiga erfarenheter från just Ninco. Första gången jag körde Ninco SM så hade jag klubben snabbaste och spårsäkraste bil, men när jag körde på den studsiga och ojämna SM banan så kunde den hoppa ur precis var som helst i hur låga farter som helst! Det var totalt värdelöst och sån otrolig besvikelse. Det var ändå en av Nincos nyaste modeller, men den var verkligen inte gjord för den banan. Andra Nincobanor har varit lite bättre, men tyvärr inte mycket. kan tänka mig att VM banan har spritt nya delar runt hela 64 metrarna.

Jag har inte mycket till erfarenhet av plastbanor. Men även jag körde Ninco World Cup-kval (är det vad du kallar SM?) och den banan var otroligt dålig. Vår bil (Ninco original Ferrari 360 hoppade ur på ett spår varje varv för att det var så knöliga skarvar. Om man inte körde mycket sakta förbi. Jag var definitivt inte ensam om att tycka det liknade skit att köra på en så usel bana.
Jormungandr skrev:Nej, bästa banan, är inte det en gammal Fleischmann från 70-talet? körde på Jensas i söndags och det var en slät och fin bana, men bra kontakter och härlig bredd. tyvärr så är de ju rätt svåra att få tag på idag...

Eller en gammal Revell... Lite besvärliga att montera/demontera, men jämna och fina, och bra kontakt. :beer:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Ravajack 23 mar 2012, 12:27

jomol22 skrev:även jag körde Ninco World Cup-kval (är det vad du kallar SM?) och den banan var otroligt dålig.

Har för mig att dessa NWC-kval kördes på Kim Mortensens gamla Ninco-slinga som han släpat landet runt på mässor och olika events under åtskilliga år. Efter oräkneliga upp-och nedmonteringar av denna bana under årens lopp, ofta även med ovan personal, så är det kanske förståeligt att alla banbitar kanske inte var i bästa form.

Även jag hade "förmånen" att få plocka ihop denna bana häromåret (tillsammans med Nico, f ö), och det var knepigare än jag anat att hålla koll på ritningen, leta reda på alla förmärkta bitar samt plocka in dem i rätt ordning och på rätt plats. En och annan defekt bit fick vi plocka från reservhögen, men det var inte många. I övrigt var bitarna förvånansvärt tåliga och funktionsdugliga efter allt slitage, om än kanske inte alltid helt släta efter alla resor.

Och även om det kanske inte direkt var något salsgolv vi fick ihop till sist, så var det definitivt ingen rallycrossbana. Och jag kan inte minnas att det var något mankemang med det elektriska alls när bitarna väl fallit på plats. Strömmen flöt direkt banan runt på alla spår. Kimmen hade ju tidigare kört samma bankoncept med Scalextricbitar, men bytt till Ninco av en orsak.

Det finns förmodligen en gräns för hur många upp- och nedmonteringar som bilbanebitar tål, och Kimmens Nincobitar låg möjligen i närheten av denna gräns. Men jag vill nog påstå att inget annat fabrikat hade presterat bättre i Kimmens speciella verksamhet än Ninco.

Och att det faktiskt finns en Ninco World Cup, med nationella kval och deltagare från tre kontinenter, är väl anmärkningsvärt i sig.
Har någon någonsin hört talas om något liknande evenemang från Scalextric? Eller att ens stora nationella tävlingar har genomförts någonstans i världen med banunderlag från Scalextric?

Bild
Nico som Dunlop Bridge.

Bild
Slingan nästan på plats.

Bild
Uppsnyggad, dekorerard och klar.

Bild
Kimmen tackar för hjälpen.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 24 mar 2012, 21:18

Ett annat intressant Scalextric-set är "Full Throttle", se http://www.scalextric.com/shop/sets/sta ... -throttle/. Snygga bilar, stor bana, varvräknare ingår. Kan någon annan tillverkare slå detta?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Lasp 24 mar 2012, 21:39

Tänkte svara på detta inlägg! Men inser att jag bör avstå ;-) :o
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav GranTurismo 24 mar 2012, 22:22

Jag tror ni får större utbyte av "full throttle" än "italian job"-banan. Att få med varvräknare från början är bra och ni blir säkert nöjda.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 25 mar 2012, 20:34

Vid vilken ålder för barn tycker ni att det är lämpligt att börja med bilbana?
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Manne 25 mar 2012, 20:36

Är själv nybörjare.. Men började just med full throttle för ett par veckor sen.. I mitt fall ville jag ganska omgående bygga ut banan yttligare.. Helt klart en trevlig bana o snabba bilar minst sagt..

Med vänlig hälsning, Manne
Manne
Braidsbytare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 feb 2012, 22:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Manne 25 mar 2012, 20:39

subtilis skrev:Vid vilken ålder för barn tycker ni att det är lämpligt att börja med bilbana?



Min Lill grabb är 3,5 .. Funkar fint han kör ett par två ,tre varv sen vill han parkera bilen o köra en annan..

Med vänlig hälsning, Manne
Manne
Braidsbytare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 feb 2012, 22:56

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav Janne L 25 mar 2012, 23:09

Vet inte vad dom som pratar om Nincos bankvalite har för egen erfarenhet av märket, har själv kört på NINCO sedan 1990 talet och ännu har inga problem uppstått i något kvalitets hänsende. Scalextrics uppenbara brister har redan tidigare nämnts, vi har en förmåga att att vara ett en märkesland, Märklin = modelltåg, Scalextric = bilbana oavsett vad utvecklingen frambringar, det gör att hobby och lekhandlare som vill hålla nere lagren satsar på gammal skåpmat, om det inte är billigt billigt som brukar överträffa ordet kvalite i många fördunklade sinnen, då kan det slinka in på hyllan. Men att höja Scalextric till skyarna i dag kan man nog bara göra om man är intresserad av rent nostalgiska själ. Själv körde jag bara Revell på 60-talet och har inte kommit i kontakt med scalextric träsket föräns under senare år i klubbsammanhang och ingen kan väl säga att greppet är bra när man kör magnetlöst, även om det är väldigt underhållande.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 26 mar 2012, 20:01

Manne skrev:Är själv nybörjare.. Men började just med full throttle för ett par veckor sen.. I mitt fall ville jag ganska omgående bygga ut banan yttligare.. Helt klart en trevlig bana o snabba bilar minst sagt..

Med vänlig hälsning, Manne


Uppfattar du bilarna som hållbara? Jag har sett lite gnäll på amazon.co.uk om att de var bräckliga.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

Re: Bästa bilbanan?

Inläggav subtilis 26 mar 2012, 20:02

Lasp skrev:Tänkte svara på detta inlägg! Men inser att jag bör avstå ;-) :o


Va? Jag har väl inte gnällt på dig? Tvärtom har jag uppskattat dina inlägg.
Användarvisningsbild
subtilis
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 mar 2012, 20:10

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster

cron