En till rallyklassiker - Lancia 037!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav GranTurismo 21 jun 2012, 17:58

När Ninco vid Nürnbergmässan 2011 annonserade ut att de skulle göra en Lancia 037 i Martinikläder hamnade den omgående på önskelistan. Dock så är det idag vanligt att det tar ett bra tag från det att bilen annonseras ut tills den kommer marknaden, i detta fall strax under 1½ år. I år visades det upp ytterligare ett par liverys modellen skulle komma ut i. La väl inte mycket värde i det förrän jag såg den andra på bild för nån månad sen. OLIO FIAT-sponsringen var bara för läcker. Av princip försöker jag nöja mig med att köpa ett ex av en modell så detta gav en hel del vånda (ett riktigt stort i-landsproblem :rolleyes: ). Men så råkade det bli så att bilarna hamnar på marknaden samma vecka som man en gång om året känner sig lite rik, nämligen den då skatteåterbäringen kommer....så det fick bli båda två :cuckoo: .

Ninco har fått till en riktigt fin modell!
Bild

Men som som synes är de inte helt och hållet lika i karossen. Martinibilen har mer "karossplåt" baktill. Man kan kanske därmed hävda att de är olika modeller för att rättfärdiga sitt inköp? :-D=
Bild
Bild
Bild

Lyfter man på skalet är det är det den nyare NC-9 sparker-motorn. En i vanlig Nincoordning pigg sak. Sen har bilen såklart Nincos trevliga rallyfjädring. La en 5 gramsvikt strax bakom släpskon, slipade däcken och sedan är det bara att köra. Bilen går fint med bra respons och bra kurvtagning. Bra varvtider men lustigt nog är OLIO FIAT-bilen några hundradelar snabbare.
Bild
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav GranTurismo 21 jun 2012, 18:22

Sedan är det ju också så att att jag sedan tidigare har en 037:a från FLY :rolleyes: . Så en en jämförelse kan vara på plats. Givetvis är det bilen i mitten med Würthsponsringen.

Bild

En översiktsbild visar att Nincobilarna har de där extra millimeterna i bredd som jag tror alla Nincos har. Bra för väghållning, inte om man är ute efter rätt skala. Dock tycker jag att man på denna modell fått till proportionerna riktigt bra.

Prestandamässigt så är det stor övervikt i Nincos fördel. Nästan 2 sek. snabbare på varvet. Piggare motor och bättre väghållning. Skulle säkert minska om man bytte ut de dåliga bakdäcken på Flybilen.

Om man detaljstuderar bilarna så ser man små olikheter. Detaljrikedomen är likvärdig, även om olika utfört. Flyen har nättare detaljer och mer som kan lossna om man säger så.
Bild
Bild
Bild

Flybilens motor ser finare ut tycker jag.
Bild

Luftintagen på sidan är en av de större skillnaderna. På Nincon ser de rent av klumpiga ut gentemot Flyen.
Bild
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav Jormungandr 21 jun 2012, 18:35

Den utan "kofångare" är evo varianten. efter ett par säsonger slopades den för att spara vikt. Detta följde även med till Delta S4 som även den är kofångslös bak i race spec.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav Nico 21 jun 2012, 20:20

Jag är riktigt sugen på en av dessa. Det var väldigt kul att läsa dina detaljerade jämförelser. Tack för dina utlåtanden där - och ja, det får självklart bli en Olio-Lancia eftersom jag också har en...

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav guadeloupe 23 jun 2012, 00:35

GranTurismo skrev:När Ninco vid Nürnbergmässan 2011 annonserade ut att de skulle göra en Lancia 037 i Martinikläder hamnade den omgående på önskelistan...

Underhållande utläggning. Snyggt. Tack!
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav GranTurismo 07 aug 2015, 15:41

En gammal tråd, men nya bilar.

Lancia 037 är helt klart en av mina favoritbilar från Grupp B-eran. Nincos version är riktigt rolig att köra och de två beskrivna i första posten har gått många varv mot varandra i roliga och täta rejs. Lagom motor, bra väghållning och nätt längd ger en lättkontrollerad bil på en hemmabana. Sedan starten har de skyfflat ut några till liveries och som många Nincobilar dessa dagar går de att hitta till mycket bra priser om man shoppar runt lite.

Ninco Lancia 037 "Servia" och "Pioneer", den första i avtobakiserat Rothmanslivery med texten Racing istället.
Bild

Bild

Lite lustigt så går båda dessa lite snabbare än de äldre bilarna, trots samma motorbestyckning. Även dessa är en med och en utan kofångare där bak.
Bild

Ska nog se om jag inte kan hitta en Totalsponsrad 037:a också... @-)
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: En till rallyklassiker - Lancia 037!

Inläggav GranTurismo 22 sep 2015, 20:31

Och så bidde det också den Totip-sponsrade 037:an till samlingen också...

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster

cron