av Svänn 21 feb 2004, 01:05
Hej igen,
Jag har sett några varvtalsuppgifter,
Ozrace S, 18500 rpm
Ozrace T, 21000
Ozrace V, 23500
Proslot EVO 1, 13500
Proslot EVO 2, 21500
Proslot EVO 3, 26000
Fly P-1, 18000
Fly Racing, 26750
Annars är det intressant det där med momentuppgifter om man skall välja en motor som skall få bilen så snabb som möjligt. Ofta kanske man tror att ju högre varvtal man har på sin motor desto snabbare går det, men så är det ju inte i verkligheten. Precis som med såna bilar som man sitter i själv och kör så är det ju effekten man vill ha så hög som möjligt. Man frågar ju inte grannen efter hur många varv hans motor gör, utan hur många hästar han har. Effekten är en produkt av varvtal och vridmoment. Tyvärr är det inte så många slotracing motorer man kan hitta dessa data för, men några uppger det.
T.ex. så har Ninco NC2 1,5 ggr. så hög effekt som Slot.it V12/2, trots att Slot.it gör 29000 rpm och NC-2 bara 18000 rpm. En NC-3 har 2,2 ggr så hög effekt som Slot.it.
En Cheeta II som har både högt varvtal och moment ligger på 3 ggr. Lägger man på ytterligare 25% effekt så är man uppe på en 16D-motor.......
Sedan är det klart att man måste försöka hitta optimal utväxling för den motor man valt så man utnyttjar den rätt, men gör man det blir förhållandena som ovan.
När man klassar fullskaliga tävlingsbilar/hojar sätter man ju ofta klasserna efter cylindervolymen, och i en förbränningsmotor är cylindervolymen det som betyder allra mest för vridmomentet. Man ordnar aldrig in klasser efter maxvarvtalen.
Nåja...se detta inlägg mest som lite kuriosa från en som råkar vara intresserad av ämnet. Jag vill inte försöka påverka hur man skall klassa slotracingbilar, men håll med om att det är ganska intressant? Ofta tänker man nog inte på detta, hur det egentligen förhåller sig när man jämför motorer?
Hälsningar,
Svänn