Scalextric SSD-chip?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Scalextric SSD-chip?

Inläggav mattswe 21 sep 2014, 19:44

Jag håller precis på går över till Scalextric digital från att ha kört analogt. Nu är det så att jag har några bilar som inte är DPR ready, och då funderar jag på vilka chip som är enklast att använda. Först och främst, har jag förstått saken rätt om jag påstår att det finns 3 olika chip-format?
C8515 - det "vanliga" chipet för Scalextric-bilar som är DPR ready.
C8516 - passar på Scalextrics F1-bilar
C7005 - detta chip är det man bör välja till övriga bilar (ej Scalextric och gamla Scalextric som ej är DPR ready)?
Jag läser på en del håll om ett Saloon-chip, men det verkar inte gå att köpa längre, stämmer det?

För övrigt verkar inte C7005 gå att köpa hos någon svensk försäljare.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Scalextric SSD-chip?

Inläggav Kristian 21 sep 2014, 20:22

Slot.it ska ha ett chip som enligt utsago ska vara bättre än originalchippen. Kan vara värt att kolla på.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Scalextric SSD-chip?

Inläggav amazon-peo 21 sep 2014, 21:17

jag har nyligen chippat 3 bilar o de var första gången o jag köpte dom hära
http://www.slotshop.se/catalog/product_ ... ts_id=2470

riktigt små så de var inga problem o få plats med dom i nån av bilarna :D
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: Scalextric SSD-chip?

Inläggav mattswe 22 sep 2014, 10:14

Sitter led-en direkt på kretskortet på dessa Slot-it SP15? Kan det inte bli problem med att placera det på lämplig plats i bilen då? Jag ska i nuläget modda en Fly Marcos, en äldre Scalextric Jaguar och en NSR Corvette.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Scalextric SSD-chip?

Inläggav amazon-peo 22 sep 2014, 12:43

jo det sitter direkt på kretskortet men dom bilarna jag chippa var det inga problem o göra ett hål i "golvet" för ögat o limma jag dit kortet med varmlim pistolen :D

det finns ett uttag på det kortet så man kan sätta dit ett externt öga men jag har inte sätt vart man får tag på sånna men har inte direkt letat men med en sån lösning kan man ju sätta chippet uppe i karossen sen lite kabel till ögat i chassiet

var första gången jag chippa o jag drog hem 5 st sånna kort på en gång för jag tänkte de passar nog :P
har 2 bilar till som väntar på o bli chippade så får se hur de passar i dom :D
amazon-peo
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 dec 2013, 22:05

Re: Scalextric SSD-chip?

Inläggav mattswe 22 sep 2014, 15:04

Ok, det såg riktigt trångt ut i Marcosen (motorn fram, kardan) så jag beställde några Scalextric C7005 från Topslotsntrains i England. Tror det ska funka.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster