Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Vega 27 okt 2014, 21:32

Tjena,

Jag plockade fram prylarna efter drygt 4år i kartonger och byggde ihop en slinga med kidsen.

Jag tycker dock att all kraft är borta i bilarna. När jag gasar är det som en sekunds fördröjning samt att vissa bilar knappt tar sig fram. Nu kanske det aldrig varit krut i prylarna men jag minns det som mycket snabbare. De finaste bilarna jag har med kraftigaste motorerna men samtidigt kraftigast magneter går sämst. Nu vet jag att magneterna ska bort men när 4 åringen kör är det bra med lite klister.

Jag använder dubbla transformatorer in i powerbasen. Jag har en till powerbase med en till transformator men vet inte om det blir bättre att koppla in den i slingan.

Vad ska jag göra tycker ni? Är det läge att gå digitalt eller finns det andra ideer? Nu ska inte banan vara framme permanent så jag kommer inte hålla på löda kablar från basen och ut till bandelarna för det blir för krångligt.
Banan är några meter och det finns mer men just nu känns inte det aktuellt då det inte är något drag alls i sakerna.

Tack på förhand.
Bild
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav GranTurismo 27 okt 2014, 23:19

Du har nog bl a dålig strömfördelning över banan. Börja med att klämma ihop honorna i varje strömskena så får du bättre kontakt. Drygt arbete så klart när banan redan är uppbyggd. Eftersom du har en riktigt lång bana bör du också skaffa minst två s k boosterkablar som du drar från pb till platser långt ifrån. Kan du skapa själv av en gammal skarvsladd. Fäst genom lödning eller kläm fast med egen lösning.

Vill du sedan ha mer kräm så skaffa ett ställbart nätagg på minst 2A och gärna ett par bättre handtag istället för Scalextrics hemska originalhandtag. Det gör otroligt mycket för känslan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Vega 27 okt 2014, 23:46

Kontakten är nog bra mellan delarna då det mesta är nytt men visst ska jag kolla över det.
Kan ni tipsa om något nätaggregat som inte kostar skjortan? Hur mycket kan man mosa på egentligen?
Nya handtag ger bättre känsla men det kommer inte påverka farten i bilarna va?

Om jag skulle konvertera till digitalt, gör det stor skillnad i fart och respons?
Det tråkiga med det är att flera av mina bilar blir värdelösa.
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Kristian 28 okt 2014, 00:09

Är det dåligt klipp i bilarna så är det troligen dålig kontakt någonstans.
Med digitalt så kommer du ju lägga en styrsignal i spänningen på spåret så det är bara att be om problem om du har dålig kontakt från början.
Det finns inget med digitalkonvertering som gör bilarna snabbare än analoga.

Lös dina kontaktproblem först så kan du börja fundera på annat sen.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Janne L 28 okt 2014, 08:41

Med tanke på att banan har legat nerpackad så behöver nog strömskenorna torkas av, ta lite kemisk ren bensin på en trasa eller en spårrengörningsflaska från NINCO och torka av, gissar att trasan kommer att bli svart och strömförsörjningen bättre.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Jormungandr 28 okt 2014, 09:00

Scalextrics bilar brukar kunna behöva lite uppvärmning innan de börjar gå fort. jag har flera och ett par som jag tävlar med och när man börja köra så är de jätte sega. vi har tidtagning så jag kan se varvtiderna och efter några varv brukar det börja gå fortare, men det kan dröja kanske 50 varv innan farten är riktigt där. dessutom kan däcken ha torkat under sin vistelse i kartong. 4 år är lång tid och dålig fäste gör att bilarna känns segare än de är.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Lasp 28 okt 2014, 09:24

Boosterkablar är nödvändigt på denna bana .
Löd in från raka till raka, en från vardera sida om starten och över till bron resp andra sidan.
Dessa läggs ut som start så är det enklast.
Så rengöring med ett medel typ Inox, låt bilarna gå.
Digitalt ger dig möjlighet att köra flera bilar på spåren, inte mer fart.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav mattswe 28 okt 2014, 09:53

Instämmer med övriga. Boosterkablar är nödvändiga på en så lång bana (oavsett om delarna är nya eller gamla). Min bana är 15m, förhållandevis ny, och kräver minst ett par kablar. Dock bör bilarna gå bra (fort) förbi spänningsskenan även utan dessa.
Sedan kan ju transformatorer krokna om de är gamla (jag kasserade själv en nyligen). Att byta nätagg. är naturligtvis en möjlighet, men om du kör utan magneter ser åtminstone jag inte någon anledning till varför du inte ska kunna få god fart i bilarna ändå, speciellt om du har bilar med lite vassare motorer (typ Slot.It el. NSR). Då kan problemet på en krokig bana snarare bli att det går för fort.
Jag instämmer även i behovet av att byta handtag. Det går inte att överskatta mervärdet av ett bra handtag. Scalextrics analoga handtag duger helt enkelt inte till annat än körning för barnen. Parma gör bra och billiga handtag.

Vad gäller digitalt (gick själv över till digitalt i somras);
- Dina gamla bilar blir inte värdelösa. Sätt i ett chip så är det bara att köra vidare. Det finns chip som kan monteras även om bilarna inte är DPR ready.
- Det är vansinnigt roligt med digitalt. Satsa på 6-bilarsenheten så att du kan koppla till en dator.
- Tyvärr blir det gärna dyrt med digitalt.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Nico 28 okt 2014, 11:32

*öhum*

Steg ett
Kolla lite på borsten/strömflätorna under bilen. Kolla att de inte är helt skitiga och svarta. Vik ner dom så att dom har god kontakt med banan. Börja med det!

Steg två
Långsammare här och där på banan...
Tejpa handtaget på full gas och gå med bilen över banan och kolla var det dippar i power.
GranTurismo skrev:Börja med att klämma ihop honorna i varje strömskena så får du bättre kontakt.


Detta är vad du kan göra utan att börja med matningskablage mellan bandelar och powerbase. Men en liten tanke. Om du kryper till korset och börjar mata på extra poweranslutningar så löd på kablarna på ... säg 5 stycken raksträckor. Sen fäster du bananplugg i andra änden. Då blir det p_ssenkelt att koppla ihop en bana när andan faller på och fortfarande ha lite sjysst kräm i banan när du har ett par stycken färdiga bitar. Specieltl om banan kanske plockas upp och ner ett par gånger. Tro mig, jag har el-fobi och har undvikat att fixa eget. Men det gick bra när jag väl började...

Köpa prisvärt nätagg, det här var överkurs så det räcker och blir över - till en (för mig) överkomlig pfenning!
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-062-10&toc=0&q=hrp-300
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Vega 28 okt 2014, 12:31

Tack för alla svaren gubbar. Jag köpte kemisk bensin och rengjorde med och mycket riktigt blev trasan mer än svart.
Jag kan dock inte påstå att det gjorde någon märkbar skillnad vid ett snabbtest men det kan ju inte ha blivit sämre iaf!
Nästa inköp blir dessa boosterkablar.
Jag ska även utföra lite tester som ni föreslagit. :)
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Aramis 28 okt 2014, 15:19

Som du märker Vega så finns det många källor till problemet. Originaltrafon (powerbasen) är inte av nån vidare kvalitet och kan börja dippa på längre bansträckor (läs mer än 10m).

Men precis vad alla här påpekar är åtgärder som gör det till det bättre. Att putsa skenorna gör en marginell skillnad men det är ju aldrig fel att göra det emellanåt.

Jag skulle åtgärda i denna ordning:

1. Gör som Nico förklarade, sätt handtaget på full gas och håll en bil i spåret med bakhjulen i luften. Gå banan runt och kolla vilka skarver som behöver åtgärdas. Alternativt mät resistansen mellan skarverna med en multimeter om du har en.

2. Byt ut handtagen mot exempelvis Parma 45ohm (bra för liten hemmabana). Detta gör stor skillnad.

3. Boosterkablar. Lite krångligt, ja, men om du gör en enkel koppling med klämmor så ska det ju inte vara några problem att ta isär och ihop eftersom du ju inte har en permanent bana. Tror det räcker med två par kablar från grannrakan till powerbasen till den bandel som är längst ifrån (halva banan).

4. Borstarna på en Scalextricbil är i klenaste laget men de fungerar så länge som de inte spretar åt alla håll. Se till att de har så bra kontaktyta som möjligt och helst har ett avstånd som matchar skenornas i bredd.

5. Byt ut powerbasen mot nåt med mer kräm. Gärna ställbart så du kan köra på 12V då det är helt optimalt.

Lycka till!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Fleischmann 29 okt 2014, 13:12

Ett annat tips är att skruva ur motorerna och lägg dem sedan i en kopp med T röd. Koppla på ett niovoltsbatteri och låt motorn gå i ett par minuter, då rensar du bort en massa gammalt koldamm.
Det brukar göra susen.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Vega 30 okt 2014, 18:58

Hej,
Tack för all hjälp och alla tips.

Jag kollade över alla skarvar i veckan och det var bara en som var dålig eller sämre än de andra. Jag använde mig av fullgastestet! :)
Jag provade även att köra med bilarna lite längre och visst blev de lite piggare med tiden men mitt största problem är nog att jag saknar de rätta komponenterna. Nya gashandtag ska införskaffas. Stockhandtagen saknar ju allt vad känsla heter. Får ju först och främst gasa halvgas innan bilen rör sig etc.
Vart köper jag lämpligen Parma 45ohm till ok priser?
Samt att boosterkablar ska testas.

Efter det får vi se hur det blir! :)
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav mattswe 30 okt 2014, 21:03

Jag tänkte föreslå någon av de svenska nätbutikerna, slotshop.se eller slotcar4fun.se, men de har visst slut på Parmahandtag, 45ohm. Annars finns ju e-bay eller engelska http://www.pendleslotracing.co.uk/.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Få mer fart i prylarna, gå digitalt eller?

Inläggav Vega 30 okt 2014, 23:29

Sitter och fyller varukorgen med lite stuff, bland annat ett Parma gashandtag för test.
Ser även att mina transformatorer är ersatta av "Scalextric Sport - Transformator 15V 1.2A". Dessa borde ju ge lite mer kräm då de gamla är på 800mA.
Vad kostar ett dugligt nätaggregat om jag ska strunta i Scalextrics egna? Blir ju en 500kr att byta ut dessa två också!?
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron