Fråga rörande framdäck

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fråga rörande framdäck

Inläggav mattswe 03 dec 2014, 14:36

Ok, jag håller på och mekar med en Scalextric-bil och mitt problem är att släpskon (en Slot.It-sko) inte går så djupt som den skulle kunna, då framtäcken lyfter framänden. Bilen har inga inställningsmöjligheter för framaxeln så det återstår bara att göra något åt själva däcken. Fälgen är 15,8mm. Kan jag slipa ner däcken, eller blir de "greppiga" då? Alternativt, vad kan jag köpa för däck som passar på fälgen och som håller låg profil?
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Fråga rörande framdäck

Inläggav Nico 04 dec 2014, 09:18

Sloting plus tunna Zerogrips, eller NSR zerogrips. Personligen föredrar jag Sloting Plus då deras däck är hårdare och håller bättre när man monterar osv.

Du kan alltid 'shimsa', lägga en bricka runt stolpen på släpskon så den tvingas ner.

Ett förslag är att du tar med dig släpskon och uppsöker hobbybutik. Du kollar vilket plaströr som passar bäst och köper plaströr och kapar upp distanser.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Fråga rörande framdäck

Inläggav mattswe 05 dec 2014, 11:55

Ok, jag ska titta närmare på däcken du föreslår. Jag är så illa tvungen att skaffa ny axel och fälgar också. Tänkte nämligen försöka slipa ner däcken, och satte axeln med en fälg i Dremeln. Tänkte att det skulle vara lättare att slipa så. Men det small bara till 8-o och så såg axeln ut som ett L. Vart fälg och däck tog vägen har jag fortfarande inte listat ut. Någonstans i verkstaden ligger de i alla fall. :D Misstänker att axeln inte var spikrak från början.
Antar att jag lärt mig något av det. (Osannolikt)

Att shimsa är förstås en idé, men då tror jag att jag måste sätta i någon distans/rör som du beskriver. Redan nu glappar det lite.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 70 gäster