Välkommen till forumet!
Du kan säkert få olika svar på din fråga om analogt eller digitalt är att föredra. Vi har kört 2-spårig analog Scalextric Sport här hemma fram till i somras, då vi gick över till digitalt genom att köpa Scalextrics digitala powerbase för sex bilar (C7042), ett par växlar samt PC-programmet RCS64. Jag kan säga att för mig gjorde det att bilbanan gick från att vara ett allmänt nöje till att bli en verklig hobby. Personligen tycker jag att digitalt är överlägset för hemmabruk. Betänk den yta som behövs för att bygga en sex-spårig analog bana. Vidare ger växlandet upphov till ett rävspel oss förare emellan som vi verkligen har kommit att uppskatta. Med sex-bilarsenheten kan man även ansluta en dator, vilket öppnar möjligheter för "dator-styrda bilar", depåstopp samt simulering av skada, bränsle, däckslitage och till och med väder. (4-bilarsenheten har inte den möjligheten)
Den enda nackdelen med digitalt som jag ser det, är priset. Digitalt är vansinnigt dyrt. Fördelen är att man kan börja analogt för att senare konvertera till digitalt. Och ja, det går utmärkt att köra digitalt på Scalextric Classic-bana, och adapterskenan funkar.
Angående bilar, så är de flesta nyare Scalextricbilarna DPR-ready. Detta betyder att man kan köpa till ett chip, vilket monteras på nolltid. Äldre bilar samt andra märken kräver att man plockar fram lödkolven, men det är inte särskilt komplicerat. Slot.It tillverkar också chip på licens, och de har ryktet om sig att vara bättre (hållbarare). Jag har dock inte haft särskilt mycket problem alls med chipen, och jag har alla sorter. Man kan ofta läsa om att Scalextric inte garanterar att chipen håller för motorer med mer än 18000rpm. Jag kan i alla fall intyga att Slot.It-chipet inte har några som helst problem med Slot.Its motorer på 21500rpm, jag kör flera sådana bilar.
Chippen köper man där man köper bilarna, exempelvis på
http://www.slotcar4fun.se eller
http://www.slotshop.se.
http://www.topslotsntrains.com är också en trevlig nätbutik i England.