Ny på forumet

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ny på forumet

Inläggav Nilsson 08 dec 2014, 17:11

Hej
Jag heter Ronny Nilsson och är ny här på forumet och bor i Borås och funderar på att
bygga/ sätta i hop en bilbana på 20 meter+ och har lite funderingar.
Min första tanke går till scalextric digitalt 4 spår och då undrar jag följande?

1 För och nackdelar mot scalextric sport
2 Går det att koppla in en dataor eller skärm för varvtider mm
3 Hur mycket skarvljud blir det med alla halva bandelar ihop med växlarna
4 Kan man koppla in strömtjuvar som jag kallar det för att slippa strömförluster på längre banor

Min andra tanke är en träbana men saknar kunskap.
Så då till frågan finns det någon/några med kunskap som skulle vara intresserad av att var med på att bygga en bana i trä eller en plastbana i Borås lokal finns c:a 15 min gångväg från busstorget.
Nilsson
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 dec 2014, 13:43

Re: Ny på forumet

Inläggav largasso 08 dec 2014, 21:29

Hej Ronny och välkommen!

Kul att du hittat hit och att du fastnat för just bilbana, för fastna är just vad man gör
en enormt rolig "hobby" som gläder både ung och gammal......länge.

Alla dina frågor (utom den sista) får du en hoper svar på om du söker lite på forumet
de har besvarats ett otal gånger redan, problemet blir vilken lösning DU skall välja eftersom
detta som så mycket annat är subjektivt och upp till vad man själv tycker och vad man
själv anser vara en passande lösning.
Själv föredrar jag fräst träbana just för att slippa skarv och strömproblem plus friheten
i att kunna göra lite bansträckning efter dina egna val.
Att fräsa är inga större problem men kräver en hel del planering samt verktyg och
utrymme för lite mekkande. Även detta får du massor av svar på om du söker runt lite.

Lycka till hursom och hoppas du hittar lite intresserade i Boråstrakten som vill hjälpa till.
Jag vet att ni kommer få en riktigt kul tid vilket ni än väljer.

God Jul !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ny på forumet

Inläggav Crewe Alex 08 dec 2014, 22:57

Borås Borås, :w00t: absolut låter jättekul. Vi måste träffas Ronny. :thumb:

Jo javisst jag är Boråsare sen ett antal år tillbaka och lekt med bilbana när det varit möjligt genom åren. Som sagt vi får språkas vid får vi se vad som kan komma ut av det. Kanske har ett och annat att bidra med och ser gärna att det skulle kunna bli ett bilbanegång i Borås också.

Jag skickar ett PM till dig om några dagar. :)
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster