Besviken "ombörjare"

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Nico 26 jan 2015, 15:22

Hej Henrik,

Köp en trafo till varje spår. Det gjorde jag direkt när jag köpte Ninco. Och då pratar vi om en bana på 26-27m.
Första gångerna räckte det gått och väl. Min bana ligger dock inte på en fast yta. Jag hissar den upp och ner i taket på ett bort som sviktar och flexar upp och ner. Detta gör att kontaktblecken i banskarvarna får lite stryk. Så idag har jag extra matning med kablage och allt är frid och fröjd.

Ta inte detta som kritik nu, men om man knäpper ihop banan och bara börjar köra så kan det upplevas så som det har gjort för dig. Lägger man ner lite tid på det också så blir det asbra!

Men verkligen - trådlösa handtag, kasta dom! Enkelt uttryckt så finns det väl en anledning att man inte ens tävlar med dessa i stor utsträckning. Det finns en tillverkare som pysslar med det - men det verkar vara uppförsbacke.

Bra att du returnerade banan och att dom själva har uppmärksammat problemet. Jag är övertygad om att det är någon form av gremlins i de trådlösa handtagen också. Stålar tillbaka och köp en bana med sladdhandtag!! (nytt ord?). Och redan nu säger jag det. Var lite varsam med kontakterna när dom petas in i matar-spåret på banan. Och se till att man inte rycker i sladdarna så att allt dras i sidled och skit. Basgrejorna (handtag + trafo) är leksaker. Men Ninco-banan i grunden är bomben! Bra skit och en riktigt rolig motpol till Scalextric bana.
Och när du till slut petar ut magneterna ur bilarna så får du lite glädje av det där extra greppet Ninco-banan levererar.

1:32 är askul - trust me - och Ninco bana får väl anses vara proffsprylar eftersom man kör vm på det underlaget.

With all due respect, try harder it will be fun! :thumb:

// Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 08 feb 2015, 14:01

Spännande fortsättning!

Efter att ha jagat säljarna några gånger fick jag till slut tag i dom i fredags, dom
skulle ringt mig för typ två veckor sedan.

Jo, såhär är det, dom bilar jag har kan INTE köras på den banan jag köpt….bilarna
är helt enkelt för långa för de snäva kurvdelar som det finns några st av.
Man måste ju ändå fascineras lite av att man kan lämna en av nordens mes välkända
hobbyhandlare med några lådor roliga saker som inte ens kan användas….

Nu ska vi ses på torsdag, jag vill ju trots allt ha en lösning så jag kan köra.
Dom erbjöd sig dock, utan att jag frågade, att köpa tillbaks banan av mig, snyggt!
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 13 feb 2015, 12:50

Hej!

Lite uppdatering.

Var förbi Rynos igår, dom hade byggt upp banan i sin helhet (Nürburgring) och satt två mindre bilar på spåret.
(bra service)

Nu fungerade allt fint och jag var mycket nöjd, som en ren "goodwill" fick jag behålla bilarna jag
först köpte, dessa är rena performance dito med ruskiga fartegenskaper.
Mindre lämpade för snäva kurvor dock, men nu kan jag iaf komma igång igen, och så har jag plötsligt fyra bilar totalt!!

Hatten av för bra service av Rynos, detta är ju en av orsakerna till att jag inte gärna
köper på nätet, den personliga servicen finns inte.
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Dalsland Ring 1:43 13 feb 2015, 14:24

:thumb:
Användarvisningsbild
Dalsland Ring 1:43
Mekaniker
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 28 maj 2013, 18:53
Ort: Norra Dalsland
Klubb: Ebberanton Racing society

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav mINdAt3z 16 feb 2015, 22:46

Det är ju skönt när det reder ut sig med handlaren. Och jag tror att du slagit huvudet direkt på spiken till orsaken till varför så många tappar intresset för den här hobbyn faktiskt. Grejerna funkar helt enkelt inte direkt ur lådan om man har förhoppningar som går utanför vad leksaker kan prestera, om ens det i viss fall.

Scalextric som jag kört själv mycket, och Ninco har ju relativt smala bandelar t.ex. Ska man köra på "riktigt" så ska ju magneterna ut, som du säkert redan uppmärksammat på postningarna här, och då räcker inte en Scalextric eller Ninco bana till om du frågar MIG. Sen finns det nog andra här som tycker att det är helt ok att dra ner volten till 10v och inte köra så fantastiskt fort, bara det blir jämna race, men... mjae... Helt plötsligt så börjar man bygga, skruva och bygga om för att det ska funka. Varje kurva ska ha en "sladdzon" för att bilarna ska få plats. Pengarna rullar iväg, eller för de som gillar att göra saker själv, tiden att bygga själv.

Likadant med bilarna. Det finns ett par märken som är "Ready to race" direkt ur lådan och bara kräver lite inkörning och olja för att må bra, men de flesta bilbanebilar är leksaker som ser lite vackra ut i lådan, går skitdåligt på banan och nästan skakar sönder av kinesisk kvalitet. Och så är man där igen, byter delar och meckar för att få grejerna att funka... och i slutändan så kan det vara så illa att det enda som är kvar av bilen är chassit och karossen... :D

Det har sin charm. Men jag kan förstå att det också avskräcker. LITE mer kvalitet och lite mer "klart" direkt ur lådan skulle man vilja ha ibland.

Själv har jag landat i Carrera på banan (= bredare från början), och ett handfull bilmärken av den lite dyrare sorten som är mera klara från början. Det levererar för det mesta, men ger mig rätt nivå av meck och lek.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 06 mar 2015, 12:51

Hej!

Tack för uppmuntrande ord, och det är nog kanske som du säger.

Lite märkligt med de första bilarna jag fick med, dom går faktiskt inte att köra runt på bana, helt omöjligt.
För mig är det lite obegripligt, precis som att man måste börja med att plocka isär allt och modda bilarna till körbar version, jag fattar inte poängen.

Nu fick jag istället med två "rallyebilar" och dom passar banan perfekt, sladdar lagom och är kul att köra!
På Ninco finns det ju även två *växlar" man kan välja på bandelen där trafon kopplas in, jag kör på den lägsta, i annat fall blir även dessa bilar rena vilddjuren på banan.... >:-S

Hur som, tips på vad man kan göra för att få de andra bilarna körbara?
Den ena verkar vara för lätt i framvagnen, går rakt fram i vilken kurva som helst. Den andra hackar sig fram på banan för att oftast stanna och sedan inte kunna gå att få igång igen.

Vilka bilar/märken kan man köpa om man ska kunna köra direkt ut ur lådan?

Som parantes kan nämnas att jag har ett förflutet som R/C pilot, jag flög något som heter Aircombat, vi bygger kärror från scratch i frigolit, papp och balsa...så jag vet hur man pillar ihop något som flyger av lite billigt råmaterial s.a.s, men att köpa en färdig bilbanebil som inte ens går att köra rakt fram på en bandel känns konstigt.

Andra bra tips?

Hälsningar

Henrik
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav GranTurismo 08 mar 2015, 17:05

De här två andra bilarna du fick med först, exakt vilka modeller är det? Märke, modell, motor? För att ge några handfasta tips skulle det vara bra att veta. Annars är ju det enklaste sättet att trimma ned en bil att byta till en mindre stark motor.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 71 gäster