Besviken "ombörjare"

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 01 jan 2015, 13:46

Hej!

Har efter många år beslutat mig för att ta upp detta med bilbanekörning igen.

Mina gamla Tycobanor är helt ok, men jag ville gå upp i skala och beslöt
mig för att köpa något i 1/32.
Valet föll på Ninco efter lite sökande här och allmänna rekomendationer.

Nu vet jag inte om jag är helt "tokig" eller om mina förväntningar är på tok för
höga, men besvikelsen över vad jag fick hem var gigantisk.

Åkte till Rynos och köpte ett "kit" som heter "Nürburgring" med trådlösa kontroller.
I min enfald litade jag på försäljaren som sa att detta var en digital bana, för det
ville jag ju ha.
Valde därför ut två digitala bilar och åkte hem, resten kan ni säkert räkna ut själva…

Så, nytt besök, byte av bilar till analoga dito (som var dyrare) och så hem igen.

Nu upptäckte man lite underliga fenomen.
- i de tvära kurvdelarna hamnar ett av bakdäcken utanför banan
- en av bilarna, den med starkast motor, saknar nog magneter och har därmed obefintligt grepp i banan.
i en vanlig kurva går bilen bara rakt fram, utan att ens hinna få sladd. Man kan krypköra runt banan iofs…
- den andra bilen ligger fint på banan men kräver att man ständigt justerar släpskon…
- försöker man köra bägge bilarna på banan, något som trots allt verkar vara själva poängen med att köra bilbana så stannar bilarna efter ett halvt varv och står bara o hackar….

Vilket skämt till bilbana.

Plockade upp min gamla Tyco, inköpt 1990, satte ihop en rolig bana och bara körde, hur svårt kan det vara?

Så, allvarligt, har kvaliten rasat ner under leksaksnivå eller är mina förväntningar helt skeva?

Åker och lämnar igen banan och bilarna imorgon iaf, det är mitt beslut.
Verkar vara bättre att fortsätta med mina gamla Tycobanor.

Hälsningar

Henrik
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav daniels 01 jan 2015, 14:52

Hej,

Har precis som du lagom till jul skaffat ett bilbana främst till barnen, det blev en 4-spårig Ninco med trådlöshandkontrollrar. Jag hade oxå liknande problem med bilarna innan jag insåg att några av kontrollrarna glappar i batteribehållaren, efter lite pill med skalpell och lite kartong så försvann alla problem med bilar som hackar och bara stannar. Prova att slå på kontrollerna och börja kläm lite på den och håll koll på LED-lampan, min började gå av på när jag gjorde så.

Förutom detta så är vi riktigt nöjda med Ninco, visst en Prosche som vi köpte har galet stark motor och går inte alls bra, med NC-5 motor. De övriga med NC-11 motor går riktigt fint. Men det är ju inte fel på bilen, snarare att den inte passar den typ av banan vi byggt.

//Daniel
Användarvisningsbild
daniels
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2014, 15:22
Ort: Örebro

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav GranTurismo 01 jan 2015, 16:30

Överlag skulle jag säga att Ninco håller hög kvalitet vad gäller bandelar mm. Men de trådlösa handtagen har jag aldrig testat. Funderade på ett par såna ett tag men valde att satsa pengarna på ett dyrare sladdhandtag. Det här med trådlöst tycker jag börjar bli en allt större felkälla överlag vare sig det är datorer, telefoner eller bilbanehandtag. Det ska synkas och krånglas...

Du verkar ju haft maximal otur med både strulande hårdvara och okunnig personal på hobbyaffären som gav dig fel grejer. Tyvärr är min också min erfarenhet av dessa hobbybutiker som har bilbana i sortimentet att de har det som typ fjärde i rang efter radiostyrt, byggsatser och tåg och därmed inte är så värst insatta i vad de säljer och kan förmedla rätt information till kunderna.

Får du ordning på handtagen, antingen genom lite pill eller genom utbyte så tycker jag inte du ska ge upp än. Vet inte vad det är för bilar du har. Är det också Ninco? De kommer så vitt jag vet alltid med en liten knappmagnet monterade. Den kan sitta olika högt och därmed ge olika fäste. Skruva isär och kolla. För mig är en stor del av hobbyn att pilla och skruva med bilarna och få dem att gå bättre och jag tar alltid bort magneten på en gång innan jag ens sätter en ny bil på banan. Det är mycket roligare att köra magnetlöst tycker jag. Dina problem som du stött på verkar nästan vara att du har för mycket grepp, det gör att du inte driftar ut i hårnålarna eller i kurvorna. Problemet med bilar som åker rakt fram kan också ofta åtgärdas genom att justera eller byta själva strömflätorna då dessa kan lyfta upp framvagnen. Man kan också sätta lite vikt över framvagnen. Sedan skadar inte en rejäl däcksslipning av både fram och bakdäck för att få bort små ojämnheter. Görs enklast genom att hålla bilen vid fullgas mot ett fint sandpapper.

Lockas du inte av mekandet kanske det är Tycobanan som gäller trots allt? Det kan bara du avgöra.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 01 jan 2015, 16:51

Hej!

Det är inget fel på handtagen, det fungerar fint när man bara kör en bil.
Allt gick också bättre när jag bara hade en liten bana på några meter, förutom då att den ena
bilen (en Audi av något slag) i princip inte går att hålla på banan.
Bägge bilarna är av modellen "Ninco Sport", kanske helt fel bilar?
När jag väl byggde ut till nästan fulla längden så fungerade i princip inget till en början.

"Porschen" ligger visserligen som ett strykjärn på banan, men måste trixas med hela tiden, tappar
väldigt ofta kontakten och man märker hur otroligt känslig släpskon är.
Bilen kan stå på banan utan minsta reaktion vid full gas, lyfter man den en mm i bakkant
drar allt igång.
Jag är ingen diplomerad elektriker men inser att detta naturligtvis är rena skräpet som är
så känsligt.
Den andra bilen går att få sladd på, men oftast går den bara rakt fram i en kurva.
Det är helt omöjligt att tävla mot varandra i dessa två bilar, Porschen gör två varv på samma tid
som audin gör ett, för man måste krypköra den konstan runt banan.

Helt ärligt, ska man behöva vara bilbaneingenjör när man köper flång nytt av ett kvalitetsmärke
så har jag hamnat fel.

Varför konstruerar man något som innebär att bilarna släpar bakdäcken utanför bandelarna i snäva kurvor?


Tycobanan är kvalitet in i minsta detalj, bilarna bara går efter 25 år….
Ska försöka få tag i lite fler bilar.
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Janne L 01 jan 2015, 19:09

Att jämföra NINCO och TYCO känns väl inte helt relevant då NINCO bilarna inte har magnetkraft att hänga kvar i banan när man vänder den upp och ner och har strömflätor istället för metallband för strömupptagningen.
Om du tycker att det behövs ingenjörskunskaper för att bända ner strömflätorna några millimeter så att dom får kontakt med banan och retar dig på att bilarna sladdar och att det inte går att köra fullgas hela tiden så kanske du har rätt i att du har gjort ett felköp. Nöjet ligger mycket i att slänga ur magneten och vikta med bly så att det blir lagom sladd.
Annars förstår jag att du finner strulet ytters retsamt, dom trådlösa handtagen kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag inte ger ett vitten för trådlösa lösningar och även därmed digitala bilbanor. Har aldrig haft några direkta problem med den egna NINCO banan, inte ens när vi lade upp den tillfälligt på vardagsrumsgolvet under ett antal år, ej heller sedan den byggdes upp permanent.
Tyvärr är det väl så att många fabriksbyggda bilar i 1:32 som kommer från stora tillverkare ofta kräver efterjusteringar och ibland även utbyte av delar innan man blir nöjd med köregenskaperna och för många av oss är det just där som mycket av nöjet finns i hobbyn. Hoppas att du åtminstone kan få allt att fungera som det är tänkt innan du kastar in handduken och hoppar tillbaks i TYCOsäcken. Mina Tyco bilar går alldeles utmärkt på NINCO banan, fast åt felhåll, så du får väl pröva den varianten.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 02 jan 2015, 00:22

Hej!

Jag är medveten om att man inte kan köra på fullgas, men det vore ju roligt om man slapp krypa runt banan. Det räcker med att gasa på rakorna för att bilen ska gå av direkt i en kurva fastän man försöker sakta in. Den andra bilen har mer normala köregenskaper med viss väghållning.

Jag börjer ner släpskon, men att behöva göra det var tionde varv känns märkligt.
Hur kan det vara obefintlig kontakt är min fråga egentligen, känns mer som taskig design.

Fördelen jag såg med TYCO var att allt bara fungerar, trots att bilarna har 25 år på nacken, delarna lätta att sätta ihop och ta isär och man får in mycket bana på liten yta.

Var, och är väl fortfarande, motiverad att gå upp i skalan.
Men jag lägger inte sköna tusenlappar på det skräpet jag fick med hem, då kan man köpa beggat för 1/4 av kostanden istället är min tanke.

Så imorgon lämnar jag tillbaks banan och bilarna.

//Henrik
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Aramis 02 jan 2015, 00:47

Henrik, i all vällmening, varför registrerar du dig på detta forum för att berätta att du är så besviken och ska göra återköp på grejer som ju faktiskt går att åtgärda? Både GranTurismo och JanneL är ju hjälpsamma och tar sig tid för att hjälpa dig och vi är bra många fler här som kan hjälpa dig att få bukt med grejerna.

Ninco är definitivt inget skit, det körs stora EM- och VM-tävlingar just med den bantypen så kanske du bara behöver lämna tillbaka det trådlösa som kan vara källan till problemet? Att få till körbara bilar utan magnet finns det gott om kunskap om här så det är inget att hetsa upp sig över. Det finns tyvärr bilar som inte fungerar tillfredsställande direkt ur lådan men med lite kunskap så brukar det bli väldigt bra i slutändan. Jag garanterar att Ninco 1:32 är tusen ggr roligare än Tyco när det väl fungerar. Jag vet för jag äger båda...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Workingclasshero 02 jan 2015, 09:34

Hejsan.

Trist om du ska ge upp i uppstartsfasen redan, kom igen!
Min Tyco tillskanskade mig och lilltjejjen mycket glädje, så jag köpte en Carrera Go.
Mycket roligare än Tyco och fungerar rätt ur boxen.
Men sen växte hornen ut och magneterna rök, men då fungerade inte bilarna som inte hade styrflagga.
Alltså krävdes nya bilar, det blev SCX, och då krävdes sladdzoner, osv.
Nu sitter vi med en 12 meters 1:43 bana och kör lite varje dag, iaf jag..........

I somras köpte jag en Scalextric till en liten kille, trist bana direkt ur kartong, så jag förstår att du tycker din fina Ninco inte når upp till dina förväntningar....... (dålig jämförelse, men du förstår).
Men........ ge inte upp så lätt.
Gör sladdzoner, ta bort magneterna, byt handkontroller och var beredd på fler motgångar, till slut har du hundrafalt tillbaka av dina insatser.
Och när du har motgångar så finns vänligt folk här :)
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 02 jan 2015, 10:03

Hej!

Jag registrerade mig för att jag tänkte ta upp detta med bilbanekörning igen, inget annat.

Drömmen, eller visionen, är att bygga en mer el mindre fast bana enligt tips och inspirationer jag fått genom att titta igenom div trådar här på forumet.

Steget att köpa NINCO tog jag därför som ett första steg mot större skala, men jag blev rejält besviken.

Det jag tycker är viktigast är att det faktiskt går att köra två bilar samtidigt, det fungerar inte på min bana, så
enkelt är det.
En i taget, inga större problem förutom en av bilarna med obefintlig väghållning.
Två samtidigt….nope.

Jag åker till butiken idag och ber dom komma med en lösning.

Jag har som sagt byggt upp min TYCO igen, så jag är inte utan bilbanan på något sätt, och jag vet att jag
kan få tag i mer bilar!

//Henrik
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav largasso 02 jan 2015, 14:09

Hej !

Jag tror att alla som startat med bilbana har haft liknande motgångar !
Det kräver lite dj-vlarannamma om man är sugen, precis som hantverksarbete, bilmeck
kockande och "you name it" ! Inget är gratis ! ! !

Var bor du ?
Har du någon klubb i närheten?
Gör ett besök, ta med dina bilar !

Jag lovar att du inte blir besviken och du får hjälp med att fixa till dem.
Sen kommer du att inse hur kul det är med lite större skala.

Men är du bekväm och lat .........................Kör Tyko ! ! !

Lycka till !!!!

Ps.
Du är alltid välkommen till oss i Helsingborg
så ska du få prova på en stor bana, utan magneter
med bra grepp och jämn ström !
Och du - den är hemmabyggd !

Ds.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 03 jan 2015, 12:41

Hej!

Jag tog med allt till hobbyhandlaren och bad honom se över det hela samt återkomma.

Blev inspirerad av alla svar här och drömmen lever ju kvar att bygga en permanent bana
för rolig racing med bilar i skala 1/32.
Man kanske t o m ska se över möjligheterna att bygga två banor på samma yta, men i olika skalor…

//Henrik
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Aramis 03 jan 2015, 13:40

Henrik68 skrev:Hej!

Jag tog med allt till hobbyhandlaren och bad honom se över det hela samt återkomma.

Blev inspirerad av alla svar här och drömmen lever ju kvar att bygga en permanent bana
för rolig racing med bilar i skala 1/32.
Man kanske t o m ska se över möjligheterna att bygga två banor på samma yta, men i olika skalor…

//Henrik


Bra! Ge aldrig upp i förtid. Sök upp en klubb i närområdet (om det finns) och få kunskap och inspiration inom denna hobby. :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav A_löv 13 jan 2015, 14:28

Hej,
Nu är jag också ny på forumet! Men gammal i gamet...
Tyckte att det var lämpligt att kommentera här direkt som rubriken lyder "ombörjare".

Har en analog bana från Scalextric och mina bilar snurrar runt banan hiskeligt fort tycker jag, direkt ur kartong.

Köpte nu även en digital bana "Scalextric Digital Platinum" (kostar en del dock) B-| där sex digitalbestyckade bilar följer med, tre modeller, två av varje! Porsche- och Audi-bilarna snurrar runt utan problem, men Lamborghinibilarna kör rakt ut i kurvorna om man inte krypkör. eller så stannar dom helt plötsligt!!?

Tror nog att det är så här överlag med alla fabrikat ibland, eller kanske ofta, att det måste justeras hitan & ditan. :-((
Lite av tjusningen att få pilla lite med det eller varför inte rådfråga andra här på forumet.

Hoppas du inte haft oturen att köpt ett måndagsexemplar...
Användarvisningsbild
A_löv
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2015, 14:00

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Lasp 19 jan 2015, 19:20

Att börja om är aldrig fel. Hoppas nu bara att du får rätt på basgrejorna.
en Ninco som val skall inte vara felaktigt.
Har du fått nya grejor eller besökt en klubb.
Det finns så många vägar, om än i mindre skala, att det finns en påfart!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Besviken "ombörjare"

Inläggav Henrik68 26 jan 2015, 14:42

Hej!

Lite uppdatering, fick kontakt med Rynos i förra veckan, dom har ju haft
banan och bilarna i snart tre veckor....

Jodå, dom hade testat och hör o häpna...kommit fram till följande...
Porschen...går fint runt banan när den går, några varv sisådär, sen stannar den
ju för att släpskon tappar kontakten.
Audin...går utav bara h-e, den är i princip HELT okörbar såvida man inte bara
har raksträckor konstant.
Det är omöjligt att hålla den bilen på banan ens för erfarna, såvida man inte krypkör
hela tiden, då blir man varvad 2-3 gånger på en 15 meters bana är min gissning.

With all do respect, detta är grejer som säljs i "vanlig" hobbyhandel, för vissa innebär
det att barn kommer hantera dessa.
Känns inte rimligt att man ska behöva gå ut på ett forum, söka efter tips och råd för
att sen modda alltihopa till en någorlunda körbar nivå.
Det måste vara något "kronfel" på alltsammans, hade ju givetvis varit skillnad
om man köpt rena proffsprylar.

Fortsättning följer.....
Henrik68
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 dec 2014, 11:01
Ort: Mariefred

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster