ninco och polistil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

ninco och polistil

Inläggav qvick 20 feb 2015, 02:07

tjena. Ny som frågande här på forumet.
Ligger och har svårt att sova efter mycket läsande här på forumet.
Varit här och fluktat en del sen dottern komm till världen för ett år sedan.
Så nu när föräldraledigheten börjar ta slut och jobbet väntar så har jag lite tankar om nyinköpen..
Blev förövrigt en rc bil att sladda om kring med medans dotter låg i vagnen och sov.
Men dessa är för svårt att manövrera i ettårs åldern har jag fått för mig.
Så bara gasa borde gå bra tycker jag..

Så nu til frågorna.
Hittade min gammla bana som visade sig vara en polistil med en fungerande bil och en som va paj.
Vanlig 8 och grejer från 76 enligt trafon som va tillverkad i italien.
Så min tanke va efter en dels läsning att ninco verkar passa någorlunda/med viss modifikation ihop..
Så då om man köper till en del ninco prylar så har man lite mer bana som kan vara bra.

Har inte kollat så länge efter ninco men det finns en bana 10m tillsalu med 4 bilar.vet inte vad för bilar.
Så jag har lite svårt att värdera dessa banor till ett rimigt pris.
Vad brukar ni ge för begagnade prylar?
Verkar de vettigt att tänka att man ska bygga ihop de med gammla prylar?
Eller ska man bara köpa två nya bilar och köra med för att sedan köpa en annan bana?

Gick på niten att köpa för billig rc så nu blir de nyköp.
Därför frågar jag hur ni skulle gjort, ni som säkert redan "ångrat" en del köp så att säga.
Läst om flera som köpt 2startset sen ändå fått köpa delar löst för att få en rolig bana.
Så några goa tips?
qvick
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:43
Klubb: mrk

Re: ninco och polistil

Inläggav qvick 20 feb 2015, 09:48

sådär nu har man fått en go natts sömn och kan skriva lite till.

tanken är att det skulle kunna gå att bygga en bana som är kul med varierande körning.
läste någonstans att en lång raka, en hårnål och ett lite mer tekniskt parti är gutt.
sen vill man såklart att spåren ska vara jämna.

bygget kommer aldrig vara permanent om de nu inte visar sig att min lilla tös vägrar rida och vill hellre spendera tid med farsan och lite döda ting. då är det bara att satsa på det man verkligen känner att man vill ha.

men som sagt hålla priset nere lite hade varit bra och allt för mycket prylar som blir liggandes siktar jag inte på. därför skulle det vara kul om de nu lönade sig att använda lite delar från gamla polistilbanan, för att hålla pris nere och mixtrandet uppe.

vilka som kommer köra är oklart men blandat med vuxna och barn då det finns flera kusiner och släktingar som gärna leker lite.
qvick
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:43
Klubb: mrk

Re: ninco och polistil

Inläggav mINdAt3z 20 feb 2015, 23:27

Jag tycker inte att du ska välja grejer baserat på att du har en gammal Polistil bana från 76. Bandelar för en liten leksaks 8, på 5-6 meter kostar några hundralappar på e-Bay från både Ninco, Scalextric eller Carrera. Du kommer lägga betydligt mer pengar på bilar, tuning och handtag än du någonsin lägger på banan om du blir biten och inte bara gillar att bygga scenery.

Ninco är säkert jättebra. Jag har bara kört på Ninco några gånger och gillade materialet och kvaliten på banan. Vet att det är många som är betydligt mer bitna än jag, som svär på att det är den bästa plastbanan på marknaden. Känns dock som att det är lite svårare att hitta bra säljare på Ninco, både i Sverige och utomlands, och hitta billiga bandelar.

Har personligen hoppat över till Carrera på plastbanan då det är billigt (på tyska e-Bay), funkar bra och har bredare spår redan från starten som tillåter buskörning utan magneter. Dock tar den PLATS då den är större - knappt det går att sätta upp en starter kit i vardagsrummet en gång. Köpte precis på mig 8 meter ytterligare bana, lite blandning av rakor och kurvor, och tror jag betalade totalt 700 kr - några köp då och då med åren så har man snart en kul uppsättning att laborera med och mer spår än man har plats för. :)

Ska du börja med något kul, med lite kvalitet och ändå en rimlig prislapp så hade jag köpt lite bandelar begagnat om jag får tag på dem, från Ninco, Scalextric eller Carrera. Sen hade jag börjat analogt och köpt en billig nätadapter från Kjell på ~15v och 4-5 amp, ett par billiga Parma Economy handtag från en svensk säljare och 2-3 stycken Slot.IT eller NSR bilar så man har ett par bilar på banan och någon i reserv när en måste få lite kärlek.

Då får du en schyst körupplevelse till en rimlig kostnad - tycker jag. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: ninco och polistil

Inläggav mINdAt3z 20 feb 2015, 23:30

Och barnen glömde jag. Då får man sänka volten till kanske 9-10v och skaffa lite leksaksbilar som man inte är så rädd om. Det brukar räcka för att de ska tycka att det är kul. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: ninco och polistil

Inläggav qvick 21 feb 2015, 13:59

Tack för svaret

lite som jag trodde då. Inte snåla för mycket från början.
Har kollat lite och helt klart verkar det som om scalextric är lättast med delar och utrymme är de inte för mycket med än.sen får de väl bli sladdzoner där man behöver.
Har läst om handtagen en del och det verkar som om scalextric är lite sådär.

Är de även så med dom som kommer till sport banorna?

Har byggt lite bana i slot man så har lite aning om hur jag vill ha de.
Där krävs de både r4, r1 och r3

Finns de någon bra sats där man inte bara får standard kurvor?
qvick
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:43
Klubb: mrk


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 79 gäster

cron