skillnad på bilar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

skillnad på bilar

Inläggav qvick 14 sep 2015, 00:35

tjena.
skrev ett inlägg här för typ ett år sedan. tösen fyller snart 2 och idag köptes 10m scalextric sport bana.
sjukt kul för både mig, tanten och dottern.
tanten skrattade mest när jag efter 30min körning, byggande och nattning av dottern hade isär ena bilen vi fick till.
den har nu ingen magnet, slipade däck/fälgar och vikter kring bakaxeln...har även lite gropar i banan då jag va lite oförsiktig när jag slipade däcken...sånt är livet.

men nu till frågan.
såklart har man kollat på lite mer prylar och fler bilar.

men det är mest bilfrågan jag är ute efter.
hur stor skillnad(köregenskaper) är det på bilarna som jag fick till banan ( continental sportcars, http://www.scalextric.com/uk-en/scalext ... s-set.html ) och bilar man kan köpa i "lösvikt"?
tänkte på alla de olika märken som finns och scalextrics egna.

för jag kommer säkert få besök av lite fäder som vill köra lite.då ska det inte vara magneter i. men när dottern och hennes kusiner kör blir det med magneter tills hon fyller tre iaf... så ett par bilar till får det bli.

köper jag ett set till får man såklart bilar till, men är det stor skillnad på bilarna man kan köpa löst så kanske detta är mer värt de.

hade velat ha ett par prosche 911 eller 997 att rejsa. så lite tips på tillverkare och modell som ni gillar att köra (köregenskaperna mest) uppskattas.
qvick
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:43
Klubb: mrk

Re: skillnad på bilar

Inläggav Gulf Persson 14 sep 2015, 09:40

Grattis till inköpet av bilbana och att stiga in i ett beroende, för de är beroende framkallande dessa små bilbanebilar. Mycket beroende på att de beter sig så enormt olika de olika bilarna. Frågan är nästan omöjlig att svara på men på en så pass liten bana så skulle jag satsa på bilar som inte går så fort, i alla fall om man vill köra magnetlöst. Vill du köra Porschar skulle jag rekommendera MRRCs Porsche 911 som inte går så fasansfullt fort men de kräver en hel del för att få att gå bra utan magnet och lite micklande med inkörning av drev osv. Vi kör dessa i en serie nu med 16k motorer och då är dom riktigt roliga. I andra änden av skalan hittar du NSR Porsche 997 som går som ett skott och med grym väghållning men kräver rejäla banor för att koma till sin rätt.

Nincos klassikerserie är annars än höjdare om man vill köra lite lagom fort utan magnet (Porsche 356, Austin Healey, Corvette, Jaguar XK 120 osv).

Ägna några timmar att surfa runt här på forumet och till exempel homeracingworld.com som har mängder med tips för både nybörjare och mer vana bilbaneentusiaster innan du lägger en beställning. Homeracingworld brukar testa bilar och även lägga in tips på förbättringar osv.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: skillnad på bilar

Inläggav qvick 14 sep 2015, 14:02

ok. Då får jag kolla runt lite om olika bilar.
qvick
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:43
Klubb: mrk


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster