Drarace 1/24

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Drarace 1/24

Inläggav Gulf 02 okt 2015, 08:29

Någon som håller på med det här dragracing scale 1/24 frågar en som inte hållit i en kontroll sen barns ben. Funderar på att bygga en dragrace bana utomhus. Fins det byggsatser att köpa i Sverige. Vad ska man ha för yta på banan. Funderar på om det går att bygga av det nya trallvirket som igentligen är någon plast. Var köper man andra tillbehör motorer. Fartreglage. Transformator mm. Tacksam för svar.
Gulf
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2015, 14:12

Re: Drarace 1/24

Inläggav Jormungandr 02 okt 2015, 09:13

Kul att du vill börja med just Dragracing som du nog vet så blir banan ca 18m lång + bromszon i 1:24 om du skall köra 402m. Material och sådant för bana vet jag väldigt lite om, men visst vore det grymt med en riktigt slät och lång fin bana att rejsa ordentligt på. De flesta verkar använda antingen plastmodell karosser i 1/24 och 1/25, men de snabbaste har lexankarosser. Jag har sett att detta kan variera mellan olika klubbar och klasser just vad som är tillåtet. Det är mig veterligen tyvärr inte många som kör 1/24 dragrace i Sverige.

Vi håller på lite i 1/32 (vanlig Scalextric skala). Det är grymt kul, men banan blir ändå runt 15-16m lång med bromszon. Det svåraste med den skalan är att hitta fräna karosser att bygga på (vi får bara ha formgjuten plast eller resin). Vi kör nog mest med vanliga 1/32 chassin, antingen modifierade original eller i metall. jag har själv byggt ett par bilar med riktiga 1/24 prostock chassin som passar i en 1/32 funny car kaross. tyvärr så är det svårt att hitta rätt grejer. med 1/32 har vi en fördel då det mesta finns från Slot.it och NSR och även om detta är designat för banracing så fungerar det bra till dragracing med. Vi har dock enbart hunnit köra 2 tävlingar ännu, (nästa är den 25:e denna månad, se separat tråd) så tiden får utvisa hur sporten utvecklar sig.

I USA finns betydligt större utbud av just 1:24 delar och sådant som är speciellt gjort för dragracing. dock är det ofta ganska dyrt att få hem grejerna och man kan åka på tull om man har otur. Det finns någon enstaka butik i England som har vissa grejer, men utbudet är betydligt sämre och ibland måste man vänta till de får hem grejerna först. man slipper dock tullen. Butiker i Staterna är det bättre med, men kolla runt och jämför priser först, skillnaden i fraktkostnad kan vara flera hundra och kan lätt väga upp ett lite högre pris på grejerna.

Själv har jag beställt lite grejer ifrån dels Ebay, men även frånhttp://www.ncphobbies.com/. De har dock en lite halvrörig sida med enormt många olika leverantörer så det gäller att lägga ner några timmar och kolla vad man skall ha, samt vara noga med alla specifikationer. De har dock varit hjälpsamma när jag haft frågor om produkter och hjälpt mig när jag behövde rätt typ av drev och liknande.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Drarace 1/24

Inläggav Gulf 05 okt 2015, 20:15

Tänkte nog 201m altså blir den ungefär 8m .
Alltså är ny på det här med bilbana men skulle vilja testa lite dragrace.
Hur bromsar ni bilarna på vanliga banor? går det byta strömriktning i slutet på banan.
Har kikat lite på Amerikanska sidor och dom har riktigt fina bilar.
Vad har ni för fartreglage samt transformatorer är det typ labbagregat som är ställbara.

Hur stor är en bil i scala 1/24 i cm ungefär längd bredd.
om man bygger en träbana vad har man för yta på den för bästa grepp ?
Lite små frågor som jag hoppas du kan svara på.
Gulf
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2015, 14:12

Re: Drarace 1/24

Inläggav Gulf Persson 06 okt 2015, 09:47

Om du bor i närheten av Stockholm föreslår jag att du beger dig till Solberga den 25/10 så får du se hur vi löst det med ström, handtag bromszoner osv live. Lånebilar kommer också att finnas så det går bra att prova på och tävla lite också.

Ska du köra de vassare varianterna är det nog ett bilbatteri (eller motsvarande) som gäller, de drar duktigt med ström de små rackarns motorerna och 1-2 ohms handtag. I 1/32 kör vi med ett 10A / 12V aggregat per spår vilket är på gränsen för de vassaste 50000v/min motorerna och till detta 15 ohms handtag.

Ytan på banan har jag inte järnkoll på då vi kör på plast men ska det var de snabbare bilarna har man olika sorters klet och kladd på banan för att ge grepp, både i start och även efter mål för att öka bromsverkan. Vi bryter strömmen efter mål och har en "gardin" av tyg och några kuddar som bilarna far in i. Behöver man mer broms så kan man kortsluta spåret efter mål (motorn blir då i princip en generator istället = bromsverkan). Nästa steg är att skicka på en motström som vänder motorns körriktning men risken för drev och motorras lär öka betydligt..

Hur stor en bil är i skala 1/24, fem meter bil i fullskala motsvarar knappa 21 cm i 1/24 och är den 2 m bred så blir skala modellen 8,3 cm bred.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Drarace 1/24

Inläggav Gulf 11 okt 2015, 19:07

ok tackar för ditt svar får se hur det går. som sagt det är fortfarande på ide stadiet.
Bor några mil utanför Göteborg.
Gulf
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2015, 14:12

Re: Drarace 1/24

Inläggav raceman61 09 jan 2016, 17:55

Gulf skrev:ok tackar för ditt svar får se hur det går. som sagt det är fortfarande på ide stadiet.
Bor några mil utanför Göteborg.



hur har det gått med din ide om bana? vi e några stycken som pratat väldigt löst
om t et vore skojig me nåt sånt på vintersäsongen bor oxå på framsidan i gbg regionen
raceman61
Kurvvakt
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2016, 20:31
Klubb: MDRF


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster