Ninco analog till digital. Scalextric eller Ninco?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Ninco analog till digital. Scalextric eller Ninco?

Inläggav jason123 16 nov 2015, 19:54

Hej
har en ca 20m lång analog ninco wico bana :thumb:
som jag tänkte bygga om till ninco wico digital när de skulle komma, men dem la ju ner det så det sket sig :down: :-x
så nu undrar jag om det går att bygga min bana till scalextric digital med adapter skenor osv hur blir det?
eller köpa nån gammal ninco N digital bana och köra med de
eller har ni något annat förslag :-?
mvh
jason123
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 nov 2013, 17:00

Re: Ninco analog till digital. Scalextric eller Ninco?

Inläggav GranTurismo 16 nov 2015, 23:14

Ja, rent teoretiskt borde det gå om du har en Scalextric powerbase och sätter adapterskenor mellan varje växel, men... betänk följande...

- Adapterskenan Ninco säljer är egentligen riktad mot gamla SCX/Scalextric classic-skenor. Bredden är den samma så det går nog ändå men du får kanske modda lite (har inte provat själv) på infästningarna.

- Du kommer få en bana med vitt skilda underlag och olika bredd på olika ställen på banan.

- Du kommer bli väldigt begränsad hur du placerar växlarna och designar banan eftersom du alltid måste kränga in två adapterskenor á 20 cm st före och efter.

En gammal Ninco digitalsats borde du kunna få tag i till bra pris om du letar runt lite. Kan med tiden kanske bli svårt att få tag på chip och dylikt om de nu slutat tillverka dem.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Ninco analog till digital. Scalextric eller Ninco?

Inläggav jason123 17 nov 2015, 21:02

Okej
blir nog ninco
om det är nån som har ninco n digital grejer tillsalu så skicka PM
jason123
Övningskör
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 nov 2013, 17:00


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 60 gäster