Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Inläggav juha01 17 jan 2016, 10:34

Jag har nu fått mersmak för detta med bilbana. Har en scalextric bana idag som består av två kompletta kit "continental sports cars" samt åtta stycken extra raksträckor. I en av bilarna har jag plockat ur magneten och viktat upp den lite. Har även slipat bakdäcken för bättre kontakt samt släppt lite på skruvarna till karossen för att den ska kunna flexa lite. Problemet är att jag inte hänger med grabben ändå! Han är fem år och kör med magnet. Jag torkar av banan inna race och använder en sån klädvårdsrulle för att rensa däcken med jämna mellanrum, men det räcker inte...

Har därför nu beställt en ny bil, nämligen en slot.it BMW McLaren F1 GT-R - Le Mans 1997. Kanske inte det mest optimala valet enl er, men den är oerhört snygg.
http://www.slotshop.se/shop/product_inf ... m8n250b1d0

Hur ska jag modda den innan race? Vill helst slippa lära mig allt den hårda vägen, och frågar därmed er som är mer erfarna. Magneten ska bort. Mer då?
juha01
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jan 2016, 01:32

Re: Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Inläggav Nico 17 jan 2016, 11:28

Ja du vart börjar man. Nytt i den bil du har beställt är; Det sitter en s k 'motorvagga' i chassiet som håller hela drivlinan. Denna motorvagga hålls fast av fyra stycken skruvar. Du kan laborera med att släppa på dessa lite, typ ett halvt varv i taget och se vad som händer. Du bör också kolla att motorvaggan 'flyter fritt'. Dvs att den förstås är fastskruvad men inte skaver mot chassiet utan får röra sig. Kan behövas en liten slipning här och där. Brukar alltid vara någon liten grad att ta bort.

Sen fortsätter du som vanligt med slipning och viktning av bilen - karosskruvar etc.
Nästa steg för dig är att inhandla nya bakdäck, NSR Supergrips! Jag tror artikelnumret hos NSR är '5230'
Rekommenderar att du testar att limma fast dessa däck då de är ganska mjuka.

Jag har aldrig försökt att köra ikapp en magnetbestyckad bil med en magnetfri bil. Men jag tror det blir ganska svårt för dig att lyckas. Men det beror väl på hur duktig grabben är.

F ö - inget fel alls på bilvalet! :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Inläggav juha01 17 jan 2016, 14:38

Tack för tipsen! Har du några konkreta platser och gram för vikterna? Däck får jag beställa om jag inte hänger med grabbaen! Han är inte så bra på det ännu. Kör mest med jämngas.

Har en fråga till. Banan går i luften på sina ställen, bland annat i några kurvor. Där saknar jag sladdzoner. Funkar scalextrics sladdzoner att ha "i luften" eller hur löser man det?
juha01
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jan 2016, 01:32

Re: Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Inläggav Nico 18 jan 2016, 11:03

juha01 skrev:Har du några konkreta platser och gram för vikterna?

Egentligen vill jag bara svara 'testa dig fram'. Inte för att vara otrevlig utan mest för att det är en smaksak. Men för att komma igång föreslår jag följande;

Beställ detta bly-ark från NSR. Ta två stycken på en gång för det går åt över tid - jag lovar.
Men sätt en liten vikt precis bakom eller under framaxeln. typ 1*1cm Sen kan du i chassiet precis framför bakhjulen placera lite vikt också, ungefär lika mycket på varje sida som du fick in under framaxeln. Det är lite smaksak hur man vill placera vikten. Oftast klämmer jag ner så mycket vikt jag kan där magneten tidigare satt, och runtomkring. Jag gillar tunga bilar!

juha01 skrev:Har en fråga till. Banan går i luften på sina ställen, bland annat i några kurvor. Där saknar jag sladdzoner. Funkar scalextrics sladdzoner att ha "i luften" eller hur löser man det?

Om du inte har "byggt en bro" som banan vilar på är det staket som gäller. Sladdzonerna kan man inte hänga löst i luften som du beskriver.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Inläggav juha01 20 jan 2016, 12:33

Nu har jag fått snurr på sakerna! Stor skillnad mot originalbilen som medföljde i kitet. En otroligt rapp motor och den tillåter bredare sladdar vilket är ett jättebroblem med scalextrics bil.

Har nu plockat bort magneten och viktat upp med lite muttrar. Det var det som fanns tillhands. Fyra gram fram och åtta bak. Nu kan jag åtminstone hålla någorlunda samma takt som pojken, men jag klår honom inte ännu!

Det jag undrar är bara det där med motorvaggan. Denna hålls fast av sex skruvar. Enl specen så är det evo 6 chassi, men jag tror att nåt inte stämmer här. De bilder jag sett på det chassit har nån form av fjädrar i vaggan. Det har inte jag. Jag försökte att bara släppa lite på skruvarna, men fick då bara en massa studs på bakvagnen. Har jag missförstått någonting?
juha01
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jan 2016, 01:32

Re: Beställt bil. Vilka modifieringar behövs!?

Inläggav juha01 20 jan 2016, 16:51

Märker heller ingen skillnad i varvtider hur jag än skruvar..
juha01
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jan 2016, 01:32


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster