Dragracingnytt i bilväg

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Dawid 06 jun 2016, 16:20

När jag häromdagen blev klar med min Pick Up så städade jag och fann då ett lyktglas (ca 3 mm diameter) från den senaste tävlingen på Royal Corner. Om någon saknar det så hör av dig. Janne, du sa något om att däcksdiametern i klass 1 inte stämmer i reglerna? Nå, nedan en bild på min Pontiac Funny Car som numera är skrot så hjulen har fått gå till ovan nämnda Toyota Pickis. Sist en bild på min Camaro som jag körde med i klass 0 på senaste tävlingen.

_DSC2109.jpg
_DSC2109.jpg (130.1 KB) Visad 42447 gånger


_DSC2159.jpg
_DSC2159.jpg (143.16 KB) Visad 42409 gånger


_DSC2162.jpg
_DSC2162.jpg (131.71 KB) Visad 42322 gånger


_DSC2156.jpg
_DSC2156.jpg (146.21 KB) Visad 42450 gånger



Mvh,

Dawid
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Lasp 07 jun 2016, 11:27

Mycket snygga ekipage!
Gillar bromsskärmarna på pickupen! ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Gulf Persson 08 jun 2016, 21:35

Fantastiskt fina byggen Dawid, mycket inspirerande att se :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav balsaworks 08 jun 2016, 21:50

Mycket snyggt
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav BeO 14 jun 2016, 14:47

Mycket snygga konstverk du gör Dawid!!!! :thumb: :thumb: :thumb:

Själv har jag knåpat ihop en Marlboro Porsche som blev hyffsad. Lägger upp lite bilder på "min nylackade bil"

BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Dawid 15 jun 2016, 18:01

Tack för all uppmuntran, blev så glad att jag började skruva på en gammal Ford som var inte passade in någonstans. Nu försedd med Slot-it 21 K-motor i avsikt att ersätta min Porsche som väl är ett gränsfall vad beträffar behörighet på strippen. PS Beo din Porsche ser ju helt fabriksfin ut, vilken skala?

_DSC2230.jpg
_DSC2230.jpg (135.67 KB) Visad 42038 gånger
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav raceman61 30 jul 2016, 11:26

fantastiska bilar du byggt för att inte tala om din bana i den andra tråden
är lite intresserad av att bygga mig en bil för spårdragracing och är lite nyfiken på vad använder ni för chassien?
har surfat runt lite på amerikanska sidor och där verkar ju vara tråd chassien som gäller
kikat lite på parma edge kitet med motor och hjul mm är det en bra början för den som inget har mer än sin favoritkaross? *L*
raceman61
Kurvvakt
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2016, 20:31
Klubb: MDRF

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Jormungandr 01 aug 2016, 13:00

Det varierar kraftigt och det finns för och nackdelar med de flesta. Nu är ju sporten väldigt ung för oss så tiden får väl utvisa vad som blir det ledande konceptet.

Jag har ett Parma Edge chassi om går riktigt bra, men jag bytte motor och skar bort en del onödig metall, då det är ganska tungt. original motorn är inte så mycket kräm i (alt. kräver mer ström för att bli riktigt vass), så jag skar ur lite i motorfästet så att en vanlig longkanna kunde fästas. Det var inte så svårt, bara att rita upp ungefär och sedan skära in lite försiktigt från sidan med en dremel.
Däcken som kom med är skum däck som inte funkar/är tillåtet för oss. Tänk dock på att jänkarna kör med 3mm bakaxel så att du väljer rätt fälgar som passar. Det finns dock 3/32 lager att köpa till, så det är lätt att byta till grejer man är bekant med. Jag har sett att CricCrac i spanien säljer ut Edge chassi kit (P-582K = utan motor) rätt billigt just nu (€26,62), men av någon anledning kan jag inte komma förbi adress sidan när jag vill beställa. http://www.criccrac.com/fichaprod.php?id=3509 det finns tyvärr ingen bild på sidan men professor motor har samma. Bild

Här har du länken till parma P-627 3/32 offset lager http://www.criccrac.com/fichaprod.php?id=3550

Jag har även ett parma holeshot chassie som är fullt justerbart i längd. man löder helt sonika fast grejerna där man vill ha dem. Det är dessutom mycket lättare än Edge chassit, men säljs enbart som rent chassi så allting måste beställas till.

Bild

Amerikanska chassin överlag är trevliga då de har snygg och effektiv design som är gjord för just det här med wheeliebars och hela faderullet. Nackdelen är att de är enbart för 1/24 bilar (passar oftast på längre 1/32 bilar typ funnycar) och använder helt andra motorer med annorlunda fästen, så det blir lite moddande där. Dessutom är de ganska breda över baken (inte så feta däck om de ska vara innanför karossen alltså) och de har andra typer av lager, pickuper och 1/16 axlar fram. Det är dessutom rätt dyrt och bökigt att hitta grejer inom EU så man inte åker på tull. Jag kan tipsa om http://www.ncphobbies.com/ i USA om du vill ha sådana grejer, de hjälpte mig med vad som passade ihop med vad när jag beställde första gången (och verkligen inte hade en aning). De har sjukt mycket grejer från en mängd olika tillverkare så det är nästan avskräckande i början innan man börjar få iaf lite koll.

I Staterna har man en annan filosofi kring motorerna. de har motorer som varvar sjukt mycket (upp till 175.000 rpm har jag sett), men ger ganska lågt vridmoment för att inte paja dreven. Dessa kräver oftast mycket mer ström än vad som finns att tillgå på iaf våra banor. en 100k motor kan låta ballt, men den kommer inte att röra sig ur fläcken hos oss (tro mig, jag vet)

De flesta bilar jag har byggt är gjorda med Penelope Pitlane's competition chassi (som förlängts med pianotråd för längre bilar, typ funnycar). Det är lätt att få till bra och passar alla våra standard grejer. nackdelen är väl att de lätt blir ganska tunga, men det är inte alla som ser det som dåligt. en tung bil spårar ju inte ur så lätt och det är fortfarande bilar som har stor kapacitet att vinna.

mina senaste bilar har lite mer scratch chassin med en inköpt motorvagga från t.ex. slot.it som jag helt enkelt epoxylimmat på stänger/balkar av plast/kolfiber och sedan satt ett slot.it HRS framaxel/pickup fäste fram. Dessa blir hyfsat lätta och jag slipper besväret med att bakaxel och motor ska måttas in och fixa någon form av fixering för motorn. Det är bara att få balkarna raka och framvagnen rak och centrerad, sen är det så gott som klart. alla standard grejer passar sedan direkt utan problem.

Dawid har gått ett steg längre och inköpt en pelarborr maskin och bygger hela bakaxel och motorfästet i plasticard, helt från scratch! Det ger ett imponerande lätt och vridstyft chassi som dessutom blir väldigt smalt (mer plats för feta däck), men toleranserna är små och kräver nog liknande utrustning för att garantera att det är rakt och fint.

Mitt senaste projekt som inte är klart än blir en penelope pitlane/kolfiber hybrid baserad på slimline chassit, men med en vanlig longkanna fixerad på höjden. Det verkar kunna funka, men motorn infästning blir avgörande. jag vill helst inte limma fast den.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav raceman61 01 aug 2016, 21:20

tackar för svaret och tipsen får se om man kan få till nåt i vinter kanske, lite klokare blev jag nog iaf
kanske kan ta mig upp och kika när ni kör nån tävling framöver ev
raceman61
Kurvvakt
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2016, 20:31
Klubb: MDRF

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Jormungandr 01 aug 2016, 23:29

Gör gärna det! det lär nog finnas några kärror att låna ifall du vill testa eller t.o.m. tävla. Några av oss tycker det är så kul att bygga så vi har ett flertal i varje klass ;-) Något som är väldigt kul är att ingen smyger eller mörkar med vad man har under skalet, utan vi brukar ge varandra tips och ideér samt visa hur man löst olika saker.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav BeO 02 aug 2016, 14:08

Dawid skrev: PS Beo din Porsche ser ju helt fabriksfin ut, vilken skala?


Tack Dawid! Skalan är 1/32 och ett whitekit bygge från Slotit.

Med hopp om MYCKET dragracing :-)

BeO
Användarvisningsbild
BeO
Kartläsare
 
Inlägg: 546
Blev medlem: 02 mar 2012, 11:07
Klubb: TRS

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Dawid 07 aug 2016, 14:31

Mycket riktigt så bygger jag helst lätta bilar (kunde Colin kan jag). Så länge banan är någorlunda slät och jämn går det bra. När jag ställer motorn upp, för att få plats med breda slicks innanför karossen, så limmar jag faktisk fast densamma och det är inget problem att bryta loss den om/när det behövs. Nedan ett par bilder på hur mina bilar kan se ut under (Willysen har en justerad motorvagga från Slot.it):




P1040233.jpg
P1040233.jpg (173.82 KB) Visad 41342 gånger
Bilagor
P1040230.jpg
P1040230.jpg (237.3 KB) Visad 41335 gånger
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Janne L 08 aug 2016, 15:28

Jag gillar dina chassi byggen Dawid, jag bygger ju ofta på Penelope Pitlane chassina med deras Comp chassi som grund. Kom gärna och kika och låna något ekipage när vi får ihop till tävling Raceman, vi har väldigt roligt.
Dom Amerikanska hjulen plus annat ser ju fantastiskt fina ut men deras däck ger inget bra grepp på våra kladdfria banor. För min del gäller stora NSR däck. En bit av det roliga är att det som tidigare skrivet inte finns något självklart recept till framgång utan en del kör lite lättare och andra satsar på lite mer vikt, det finns inte så mycket färdigt i 1/32 dragracing vilket blir en del av nöjet (vi har även två klasser där fabriksbilar passar utan för mycket pillande).
Dawid jag har fortfarande inte fått klart 1/24 bygget därför har jag inte hört av mig.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Annika_B 11 aug 2016, 16:12

Bilen är jättefin!! Jag är mäkta imponerad.
Användarvisningsbild
Annika_B
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 aug 2016, 17:53
Ort: Lund

Re: Dragracingnytt i bilväg

Inläggav Dawid 19 aug 2016, 17:06

Hej Janne,

Vad är Raceman och vad kör ni på för bana? Ser fram emot att få se din 1:24-bil!

/Dawid
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster

cron