Flera nätagg?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Flera nätagg?

Inläggav Datate78 04 feb 2017, 20:39

Satte upp min nincobana idag, men började fundera på det här med nätagg. I nincos startskena finns ju 2 uttag för nätagg....testade att koppla in det som kom med min montmello-bana, samt det gamla som kom med min förstörda GT?-bana.
Bilarna gick ju märkbart snabbare. Kollade sen på nätaggen/transformatorerna...det ena gav 12V och den andra gav 14.8V. Båda stod det ninco på....redan där kändes det lite skumt. Vad är det egentligen man "ska" köra på, 12 eller 14.8V?

Andra frågan är vad som händer när man kör med 2 agg...samverkar dom då på något vis, eller blir det helt enkelt så att varje spår drivs av var sin transformator?

Banan är ju drygt 15m lång, så kanske bör man köra med 2 transformatorer för att få jämn och bra spänning på båda spåren? Tyvärr är ju transformatorerna olika volt på...så blir ju kanske lite ojämnt.

Har dock skarvat ihop min ställbara transformator (10415) idag, så kanske skall ta å köra den istället. Den skall tydligen ge 3A 8-20V...kommer den räcka för att få bra, stabil ström till båda spåren till skillnad mot vad den lilla orginaltrafon verkar göra?

Lite rörigt inlägg kanske...men tror jag fick med några frågor i texten iallafall... ;)
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Flera nätagg?

Inläggav GranTurismo 05 feb 2017, 13:02

Kul att läsa att du är igång igen!

Nincos standard anslutningsskena är endast designad för en transformator. Varför man valt att göra två kontakter på anslutningsskenan är en gåta eftersom inte är designad för fristående strömmatning till de olika spåren utan alltid fördelar strömmen på de två spåren. Vad som hände när du kopplade in den andra var nog att du upplevde att bilarna gick snabbare eftersom den ena transformatorn har högre spänning. Undvik att koppla två transformatorer eftersom du kan överbelasta powerbasen.

Om du vill ha fristående strömmatning per spår kan du antingen skaffa Nincos "advanced powerbase" som är designad för det, eller om du har två anslutningsskenor kan du göra en enkel moddning. Om man skruvar loss den röda powerbasen ser man sladdarna som går till spåren. Koppla ur sladden (klipp eller löd bort) sladdarna till det ena spåret på den ena och vice versa på den andra. När du kopplar in transformatorn matar den ström endast till det spår som sladden går till. Jag körde så till jag skaffade en fristående anslutningsbox från DS.

Eftersom du har Nincos ställbara transformator tycker jag du ska använda den. Olika bilar/motorer går olika bra vid olika strömstyrka. Nincos (och många andra) tycker jag personligen fungerar bäst vid 14v.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 70 gäster

cron