Magneteffekt

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Magneteffekt

Inläggav Zzzit 07 mar 2017, 13:05

När man läser på olika motorer så har de tydligen olika stark magneteffekt. Är det t.ex. 290g.cm som anger hur stark magnet den har?
Vilken styrka har en vanlig magnet i en Scalextricbil? För att jämföra.
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Magneteffekt

Inläggav niclasf 07 mar 2017, 14:34

Det anger vridmomentet. Inte styrkan på magneten.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Magneteffekt

Inläggav largasso 07 mar 2017, 22:41

Bra värde också för att förstå kommande bromseffekt på bilen !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2616
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Magneteffekt

Inläggav Zzzit 08 mar 2017, 10:52

Jag misstänkte att det var vridmoment, men är inte det förknippat med magnetstyrkan?
En motor som beskrivs som stark magneteffekt, hur stor eller liten är skillnaden mot en vanlig magnet?
Jag skaffade en bil som har en motor där det står magneteffekt på den, men i praktiken är den lika med noll. Alla motorer har väl lite magneteffekt?
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Magneteffekt

Inläggav björnout 08 mar 2017, 11:04

Magneteffekt är hur mycket bilen trycks mot banan, om man kör på en plastbana med en öppen motor.
Det finns motorer med olika magnetiska effekter.
Ska inte blandas ihop med magneten som sitter i, eller följer med i de flesta bilar. Den hör ju hemma på
ett kylskåp eller i närmaste avfallspåse :)
Användarvisningsbild
björnout
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:04

Re: Magneteffekt

Inläggav Gulf Persson 06 apr 2017, 09:27

En motor med så kallad magneteffekt är designad att "läcka" ut magnetism ner mot banan, vilket ger samma eller delar av det som vanliga väghållningsmagneter ger. Ju närmare banan motorn hamnar desto mer effekt ger det. Högt vridmoment åstadkoms enklast med starkare motor magneter på bekostnad av högt varvtal, kan man få det att läcka ner mot banan ger det även så klart större grepp mot banan också. Så visst hänger det ihop. Högre vrid kan även åstadkommas med mindre luftspalt mellan ankare och magneter så på en motor som går att öppna kan man anpassa detta efter bantyp med olika tjocka shims mellan kanna och magneter men det är överkurs..
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Kartläsare
 
Inlägg: 877
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster