SCP-2

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

SCP-2

Inläggav Kullen 08 nov 2018, 17:41

Har investerat i SCP-2 "home version" (analog) körhandtag och de funkar kanon men...

Det äre alltid ett MEN med nya prylar :(

Vissa bilar går som raketer så därför har jag kopplat in en vridomkopplare med dioder för att begränsa spänningen, volt (lär mig aldrig skillnaden mellan ström och spänning men hoppas jag är rätt på det >:-S ) Dioderna sitter mellan nätagget och körstationen. Det har funkat kanon med de gamla Parma 45ohm kontrollerna. Men med SCP kontrollerna så står bilen bara och hoppar/pulserar om man är för aggressiv på avtryckaren. Detta händer om vi går under 11volt. Skruvar man upp Power trimmen så blir det bättre men på innerspåret som har lägst spänning så blir körkänslan ganska lam i och med både låg spänning och max powertrim.
Nätaggen jag har ska ge 3,3 Amp och jag har ett för varje spår.

Har varit i kontakt med Maurizio som har ställt upp med support. Enligt honom går kontrollen i "self protection mode" om spänningen går under 6volt vilket kan bli fallet om man drar på full vid tex 10volt. Han föreslår att jag ska ha mer kräm i nätagget tex 5-6Amp. När jag googlar så får jag fram några träffar på några som haft samma problem med home version cartridgen och att problemet försvunnit med high current versionen. Enligt Maurizio ska det inte vara någon skillnad och är således inte lösningen på problemet.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta?
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: SCP-2

Inläggav GranTurismo 09 nov 2018, 19:41

Kan du inte ta bort dioden då? Det är ju överflödigt när du nu har ett sådant handtag. Med hjälp av det kan du ju nu ställa in i detalj hur du vill att bilen ska bete sig, till och med reglera strömstyrkan till banan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: SCP-2

Inläggav Kullen 10 nov 2018, 16:47

GranTurismo skrev:Kan du inte ta bort dioden då? Det är ju överflödigt när du nu har ett sådant handtag. Med hjälp av det kan du ju nu ställa in i detalj hur du vill att bilen ska bete sig, till och med reglera strömstyrkan till banan.

Jo det är en lösning men det är bara i ”kids mode” som man kan begränsa och då försvinner möjligheten till att använda ”curve”.
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: SCP-2

Inläggav largasso 11 nov 2018, 10:11

Kan du inte flytta dioden (dioderna) till efter handtaget så att det (scp2) får vad den behöver till drivning ?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: SCP-2

Inläggav Kullen 12 nov 2018, 19:59

largasso skrev:Kan du inte flytta dioden (dioderna) till efter handtaget så att det (scp2) får vad den behöver till drivning ?

Har testat och det blir inte bra. Testade ett 12A nätagg idag och det blev inte bättre.
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: SCP-2

Inläggav largasso 12 nov 2018, 23:33

Jag har nock en "high current" om du vill prova !

Har kört med mina SCP 1 och 1.1 analogt utan problem ner till 9volt på banan.
Har också sep. agg för vart spår som klarar 3.5 A styck (mer kortvarigt).

Däremot digitalt har jag upplevt vissa problem vid för låg spänning.

Har även vissa reservdelar till handtagen !
Vet att Timmy hade problem med magnettriggern.

Kan skicka HC och trigger om du vill testa !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: SCP-2

Inläggav Kullen 13 nov 2018, 14:33

largasso skrev:Jag har nock en "high current" om du vill prova !

Har kört med mina SCP 1 och 1.1 analogt utan problem ner till 9volt på banan.
Har också sep. agg för vart spår som klarar 3.5 A styck (mer kortvarigt).

Däremot digitalt har jag upplevt vissa problem vid för låg spänning.

Har även vissa reservdelar till handtagen !
Vet att Timmy hade problem med magnettriggern.

Kan skicka HC och trigger om du vill testa !


Har pågående dialog med Maurizio som är väldigt hjälpsam :up: känns som han nu också är inne på att high current cartridgen kan vara lösningen. Men det sista är inte sagt än. Om jag behöver testa för att övertyga honom så hör jag av mig.
Tack för hjälpen, det uppskattas :thumb:
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45

Re: SCP-2

Inläggav Kullen 18 jan 2019, 14:38

En sista uppdatering. Har väl mer eller mindre fått det bekräftat att lösningen på problemet är att byta till "High Current Cartridgen". Har inte orken att dra det igenom en reklamation för att få till ett byte, processen var allt annat än enkel :(
Är det någon som funderar på ett SCP-2 körhandtag så är mitt råd att inte snåla på några hundringar utan välj high current versionen.

Min lösning för att tämja några för heta bilar har varit att byta ut motorerna på dem.

I övrigt är jag supernöjd med körhandtagen och framförallt blir det roligare rejsing med familjen eftersom det går att anpassa och göra det enklare för dem vilket var hela syftet med köpet.
Kullen
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 aug 2011, 12:45


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 75 gäster