Nybegynner trenger råd til digital trebane

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Nybegynner trenger råd til digital trebane

Inläggav Synzygus 30 okt 2019, 18:39

Hei

Siden jeg ikke har funnet bilbaneforum på norsk søker jeg hjelp i nabolandet :)

Jeg hadde bilbane da jeg var liten, og ble for noen år siden hektet igjen da jeg fikk prøve en heftig digital bane styrt av det jeg tror var Lap Timer 2000. Etter dette har jeg drømt om å bygge min egen bane, men plassmangel har satt en stopper for drømmen. Jeg har nå flyttet og plass er fortsatt et problem, men jeg ser muligheten for en modulbasert bane jeg kan sette opp for kjørekvelder med kompiser, i tillegg til en mindre bane som kan stå på det litt for trange hobbyrommet.

Jeg ønsker å bygge en digital trebane med landskap, og med pitstop for fylling av drivstoff underveis i løp, og det må være mulig å kjøre minst fire biler samtidig, gjerne flere. Jeg har søkt på nettet, lest forum og hjemmesider, og sett videoer på youtube, og har ikke helt fått oversikten over hva jeg trenger for å få dette til. Det skal bygges på budsjett og over lang tid, og jeg er ikke opptatt av å ha det nyeste og råeste, ihvertfall ikke helt enda.Jeg har en del spørsmål rundt det tekniske, og håper å få svar på noen av de.

Kan en brukt 4 Car PowerBase brukes til mitt formål?

Om en lager sporvekslere selv, en må vel ha en sensor for å styre de? Hvilken sensor er dette?

Pitstop trenger vel også en sensor for å registrere at bilen er inne, hva gjelder her?

Jeg tenker at de hele skal styres fra PC, hvilken programvare vil dere anbefale, og hvordan kobler jeg det hele til bilbanen?

Jeg har som dere skjønner ingen erfaring med bilbanebygging fra før, men heldigvis liker jeg å utfordre meg på slike prosjekt. I verste fall blir det en vanlig analog bane, det vet jeg at jeg skal få til :D
Synzygus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 sep 2015, 21:10

Re: Nybegynner trenger råd til digital trebane

Inläggav oscaringemansson 31 okt 2019, 10:26

Spännande! Jag planerar att göra något liknande. Skall följa detta!
oscaringemansson
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2019, 21:40
Klubb: Slotracing-KSR

Re: Nybegynner trenger råd til digital trebane

Inläggav Lasp 12 nov 2019, 02:03

Bra tankar!
Utgå från något som fungerar idag. Välj exempelvis Carrera digital, flytta ut basenheten och se hur du kan göra växlar i träbanan. Det finns en riktigt bra franska förlaga som jag gillar. Kan leta fram detta.
De flesta PC programmen har digital funktion, så varför inte pröva http://uracerweb.org/ eller den andra belgiske http://pclapcounter.be/ Till Carrera banan kan man köra med Björnens eller den danske tillsatsen.
Men pröva dig fram med en eller två växlar, variera spår och spårvidd, helt andra möjligheter finns med det digitala än det gamla ursprungliga frigolitkartonguppsättningarna.
Lycka till och välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nybegynner trenger råd til digital trebane

Inläggav Synzygus 04 mar 2020, 22:08

Takk for svar.

Det har skjedd lite konkret på bilbanefronten, det har mest blitt fundering og planlegging på hvordan jeg skal bygge den digitale banen. Byggingen av den lille banen på hobbyrommet kan jeg begynne på når som helst, det er bare tiden som må strekke til. For noen år siden bygde jeg et skur/en garasje som jeg ble ganske fornøyd med. Samtidig brukte jeg avkappet til å lage noen paller. Ble egentlig veldig godt fornøyd med resultatet til å være første gang jeg bygger noe i liten skala. Bilene på bildene er fra et Scalextricsett jeg kjøpte rimelig for noen år siden, det er bare Corollaen som virker. Det var en del klistremerker med reklame på de, men de var satt skeivt på og var delvis revet av, så jeg fjerna de og fikk en cleanere look. Hvem vet, kanskje de blir lakkert senere. Tenker at disse brukes til å teste ut litt modifiseringer på. Subaruen skal bli en del av sceneryet. Monterte lys i den i helga som var, ganske fornøyd med det også selv om den ene lykta knakk. Mitt neste bygg blir en bensinstasjon med verksted der jeg tenkte denne kunne stå.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jeg lurer fortsatt på dette med styring av sporvekslere og hvilken sensor en trenger. Kan en lage noe som styres med arduino?
Synzygus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 sep 2015, 21:10

Re: Nybegynner trenger råd til digital trebane

Inläggav Lasp 08 mar 2020, 16:22

Bra anslag. Visst kan du använda Arduino för att styra en växel. Jag har faktiskt inte kollat upp hur Scalextric eller Carrera ger signal om skifte. SCX har ju en pigg som går ner i spåret, ganska enkelt och fyndigt!
Jag kan kolla in lite mer om just Carrera, deras växlar går ju tillbaka själva direkt efter passage.
Om det bara är en enkel lyssignal borde det vara enkelt att åstadkomma ett växlingsläge med Arduino.
Att bygga runt Arduino är nu lättare än någonsin när Scratch finns Kolla in S4A!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster