Förbättra strömförsörjning till scalextric bana med TLC?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Förbättra strömförsörjning till scalextric bana med TLC?

Inläggav Henkan 25 aug 2020, 09:40

Hej,

Har problem med strömförsörjningen till barnens ganska stora scaletrix-bana.
På delar av banan saknas eller är det dålig kontakt.
Har beställt s.k. booster kablarför att avhjälpa detta.

Har dock även läst om att använda TLC till kontakterna.
Vad är TLC och var kan man i sådana fall köpa det?

mvh

Henrik
Henkan
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2014, 00:31

Re: Förbättra strömförsörjning till scalextric bana med TLC?

Inläggav GranTurismo 25 aug 2020, 20:35

Har du läst det på en engelsk sida?

Det enda jag vet att förkortningen står för på engelska är Tender Love and Care. På svenska helt enkelt att man ger dem lite kärleksfull omvårdnad :) . För Scalextricskenor innebär det att man gör rent dem från smuts och oxid samt klämmer ihop hondelen av metallskenan så att sammankopplingen blir utan glapp.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Förbättra strömförsörjning till scalextric bana med TLC?

Inläggav Henkan 26 aug 2020, 10:25

Tackar, jag förmodar att du har rätt, och att det står för Tender Love and Care.

Jag läste det här på detta forum... i denna tråd då jag letade efter åtgärder för banrnens bana:
viewtopic.php?f=1&t=6454&p=85601&hilit=TLC&sid=c0c7f37b90e3c386a9400c673e3b6778#p85601
Henkan
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2014, 00:31

Re: Förbättra strömförsörjning till scalextric bana med TLC?

Inläggav balsaworks 26 aug 2020, 21:49

Tender loving care är definitivt det som åsyftas i den tråd du läst fastän den är svensk. Det kan betyda att böja och fixa med kontakter, mäta över skarvar med multimeter, löda bryggor, fixera bandelarna med fästklämmor eller fästa banan mot underlaget om det är möjligt, kleta på kontaktpasta i skarvarna. Eller dra koppar tejp på skenorna över hela banan. Eller något annat.
Jag har en Carrera-bana på runt 20 meter, med fästklämmor mellan varje bandel men jag kan inte fixera den permanent på underlaget. Jag har boosterkablar med 3,4 m mellan varje kopplingspunkt. Jag tycker det är en enkel och bra lösning och skulle gärna ha 1,5 m mellan varje kabel.
Det finns förstås de som tar sig för pannan och tycker det är fel. Det finns nog lika många åsikter som det finns banor i drift men jag rekommenderar boosterkablar, så många som möjligt.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 73 gäster