Vilka är forumets vanligaste frågor?

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Vilka är forumets vanligaste frågor?

Inläggav Heureux 17 jul 2007, 15:40

Det har blivit ganska uppenbart att forumet behöver en FAQ.
Jag tänkte att vi skulle kunna använda den här tråden för att nominera de frågor som ska vara med i FAQn samt att föreslå vilka trådar som bäst besvarar frågorna.

Så kom gärna med förslag så kommer jag att lägga upp en FAQ-tråd inom de närmaste dagarna.

:banana:
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Inläggav Dan J. 17 jul 2007, 15:49

1. Tips på spårplaner, förslagsvis tråden "Spårplaner" http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=1956

2. Vad som skiljer de olika tillverkarnas banor. Tråden bör behandla faktiska och upplevda skillnader och även behandla vilka som går att kombinera med varandra via 'övergångsskenor', Har inget trådförslag just nu, ämnet har varit uppe i flera, men det går väl att göra en ny som sammanställer dem också. (frågan brukar ju vara "Vilken bana ska jag köpa"...)

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Heureux 17 jul 2007, 16:01

Bra förslag! :thumb:

En fråga kan ju alltid besvaras med fler än en tråd om det finns flera olika svar och åsikter. Det är ju sällan så att ett svar gäller för alla intressen. :)
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Inläggav Dan J. 17 jul 2007, 21:16

Hittade några trådar om det här med de olika tillverkarnas banor:

"Vilka bilar - banor är kompatibla?":

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=422

"Noll koll = kraftig nybörjare!"

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=1205

"Första köpet":

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=1221

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 18 jul 2007, 00:30

Helt på Dans spår. Dessa behövs.
Skulle vilja tillägga att det ev. behövs en enkel FAQ gällanade olika bilars beskaffenhet och prestanda. (mellan fabrikaten)

Många gånger önskar nybörjare svar på frågan "snabbaste bilen - vilken ska jag köpa?"

Som vi vet är det ju en inte helt enkel fråga att besvara utan att den oinvigde först förstår vad som gör en bil snabb eller inte, och kanske bör man förstå vilka de olika fabrikatens bilar ruvar på för sedvanliga felkällor när de är "box stock".

En ny FLY beter sig inte likadant som en ny Ninco, etc etc.

/sb.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Heureux 18 jul 2007, 21:22

storabjörnen skrev:Skulle vilja tillägga att det ev. behövs en enkel FAQ gällanade olika bilars beskaffenhet och prestanda. (mellan fabrikaten)

Många gånger önskar nybörjare svar på frågan "snabbaste bilen - vilken ska jag köpa?"

Som vi vet är det ju en inte helt enkel fråga att besvara utan att den oinvigde först förstår vad som gör en bil snabb eller inte, och kanske bör man förstå vilka de olika fabrikatens bilar ruvar på för sedvanliga felkällor när de är "box stock".

Ja det låter som mycket bra förslag, om det inte redan finns några bra trådar som tar upp det idag kanske någon med lite större insikt skulle kunna starta sådana.

Förövrigt borde det här ju vara en lämplig tråd för de som har funderingar kring Scalextric Digital.
Frågor och svar om Scalextric Digital
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Inläggav Heureux 19 jul 2007, 11:25

Kanske även den här skulle platsa? :-\
Tidtagning
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Inläggav JensaPson 19 jul 2007, 11:28

Japp! Det finns många frågor men även svar till det ämnet här!

Jensa
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Inläggav ZeeJay 19 jul 2007, 18:51

FAQ....taj där finns många frågor att ta upp....

En bra enkel FAQ ska ha de grundläggande frågorna och svaren till den/de som precis har skaffat eller tänker skaffa sig en bilbana och inte vet vilket ben de ska ställa sig på.

därför bör en FAQ innehålla frågor och svar typ:

Fråga ;Jag har precis köpt en Scalextric Sport till "mina söner" och undrar var jag kan få tag på delar för utbyggnad?

Svar;Scalextric Sport sortiment finner du i välsorterade leksaksbutiker typ XXXX, Xxxx X Xx, samt i många av de svenska nätbutikerna för bilbaneprodutker. Enklast är att söka på Scalextric Sport bandelar på tex Google oc hdå kan man få många bra träffar på var dessa säljs.





Nåt sånt typ kanske vetladu....


Sen är det frågan om fler och tydligare TOPICS:

Tidtagning - UR30, RMS, Sportworld, m.m.m.m.

Digitalt - Ninco, Scalsextric, Carrera,,,,,,,

Bilbygge - Dekaler och målning

Med flera ämnen...finns säkert några fler förslga men det gäller nog att hitta bra tydliga TOPICS och inte ha för många spridda heller...sen gäller det ju att vi medlemmar på forumet håller oss till dess topics och inte blandar ihop Tidtagning med Digitalt osv.....

Mvh / ZeEJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Tweety 31 okt 2007, 23:59

En FAQ är aldrig fel... Det som nämnts ovan är perfekta exempel. Andra jag kommer tänka på är rena felsökningsproblem som folk behöver hjälp med, såsom dålig kontakt i bil, bana osv. Även hur man trimmar till en bil, dvs slipa däck, rengöringstips etc etc...

Sen kan jag inte nog understryka ( och hålla med om) att detta forum hade mått bra av lite mer TOPICS, såsom t.ex. Tekniska frågor, Nyheter, FAQ, Media (dvs foton samt länkar till egengjorda filmer) , Digital, Terräng och byggnader (tips o bilder på hur man bygger).

Som det är nu tror jag nog de flesta dyker rätt in på Bilbana och allmänt 95% av gångerna...
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö


Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster