Obligatorisk ort ! Please

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Obligatorisk ort ! Please

Inläggav largasso 03 feb 2010, 21:30

Tycker det är synd att så många och (alltid) nyregistrerade medlemmar utelämnar orten de bor på !

Hade underlättat om det var en obligatorisk uppgift att fylla i när man reggar sig !
Samt att det hade ytterliggare försvårat för spamrobotar.

Snälla forumet fixa detta som en 6årspresent till alla oss !!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Jonas 04 feb 2010, 08:12

Jag tror att det är bättre att försöka uppmana folk att fylla i ort frivilligt, för det är nog inte alla som vill uppge vart de kommer ifrån och det kan finnas många olika anledningar till det.

Vilka spamrobotar är det du pratar om?
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav largasso 04 feb 2010, 08:22

Spamrobotar 8-o
Kanske fel uttryck ! Jag menar de SR som är anledningen till att vi inte kan skicka PM till mer
än en åt gången. Hade kanske löst det problemet också.
Vad skulle vara anledningen till att man inte vill uppge orten ?
I så fall kan man ju skriva nåt annat där, förmodligen hade antalet ökat i alla fall.

Ibland orkar man till exempel inte riktigt att svara på vissa frågor om inte orten uppgivits 8-)
Synd tycker jag !
På andra forum jag är med i vägrar vissa att svara om inte orten uppgivits, eftersom det hör lite
till "god ton" samt även ökar chansen att bli inbjuden till någon klubb eller lokal bana.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Jormungandr 04 feb 2010, 16:31

tänk om man inte vet var man bor då? :w00t: :D Ni får tänka på att många bilbane intresserade, ja vänner till mig förresten, är allmänt förvirrade och totalt insnöade i sin hobby. en del kan endast beställa hem reservdelar och nya bilar genom att ha en färdig mall med sin adress att skicka till webbutiken. fast de kan ju kanske kopiera från mallen då.. tänkte inte på det.. Får påminna dem om sånt.

Men jag håller iaf med om att jag gärna ser hemvist i de flesta fall i forumet. Det kan ju underlätta kontakten med andra intresserade i närområdet t.ex. De enda som står som boende i E-tuna är redan med i vår klubb, resten (det finns några stycken) håller sig gömda.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Jonas 04 feb 2010, 22:52

Jag tror inte att kravet på ort hjälper i fallet med att kunna skicka Pm till alla då det bara är att registrera sig manuellt och skriva i något i fältet ort.

Jag kan tänka mig att man inte vill skriva vart man kommer ifrån ifall man t.ex. är nöjd med att köra bilbana hemma med sin familj och inte är intresserad av mer personlig kontakt än den man får på forumet som det är.

Att man inte svarar på frågor på ett forum bara för att man inte vet var den som ställt frågan bor känns lite konstigt tycker jag, har man inte missat hela iden med att vara på ett forum på Internet då?
Det spelar ju liksom ingen roll vart man bor så länge man är uppkopplad.

Men det kanske borde vara obligatoriskt att ha sitt riktiga namn som användarnamn och att man ska ha ett foto på sig själv i avataren också? ;-)
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav largasso 05 feb 2010, 00:51

Jonas skrev:
Jag kan tänka mig att man inte vill skriva vart man kommer ifrån ifall man t.ex. är nöjd med att köra bilbana hemma med sin familj och inte är intresserad av mer personlig kontakt än den man får på forumet som det är.


I så fall finns det ju ingen mening med att vara med i ett forum,
då räcker det med att gå in och läsa lite då och då, det behöver du inte vara medlem för.
Oftast är det för att söka kontakt/få svar på frågor, leta likasinnade och då är ju orten
eller åtminstonde landsändan av yppersta vikt.
På frågan: Var handlar jag XXXXXX delar ? är det ytterst enerverande att först behöva fråga var frågeställaren bor !!!
- Då sk-ter man i det istället !

Men det kanske borde vara obligatoriskt att ha sitt riktiga namn som användarnamn och att man ska ha ett foto på sig själv i avataren också? ;-)

Då hade vi haft 13 Larsar, 16 Clasar och 27 Jonasar att hålla reda på :D
Hade vi haft ett foto hade det inte varit en Avatar utan ett porträtt. 8-o

Men orten är viktig eftersom Bilbana är på riktigt !
Hade vi spelat online kunde man bortsett från den.
Eftersom utbytet/utväxlingen ökar (många försöker bidraga till detta) hela tiden
och hela bilbanegrejjen är beroende av riktiga människor tycker ialla fall jag att
mitt förslag är ett steg i den riktningen.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Lempa 05 feb 2010, 02:38

Jag förstår både Largassos och Jonas argument och ser bägge synsätten som ytterst rimliga. Däremot tycker även jag att det är oerhört synd att man inte har en aning om ens vilket väderstreck folk befinner sig i när de ställer frågor, vill hänga på träffar el dylikt. De flesta som kommer in som nya verkar ha en kraftig böjelse för att inte skriva in hemort, i alla fall är det definitivt mer regel än undantag. Jättesynd tycker jag när så många jobbar på att faktiskt försöka bredda verksamheterna, få fler att hitta rätt och finna andra glada entusiaster i sin närhet och hjälpa till att skapa större eller bättre fungerande nätverk för denna än så länge ganska smala, men ack så trevliga hobby! Kanske man inte nödvändigtvis måste knappa in sina GPS-koordinater, by, stad eller liknande om man nu inte vill, men åtminstone ange någon form av region tycker jag inte vore så farligt om man nu har anledning att vilja vara häradshemlig av skäl jag kanske inte förstår, men åtminstone kan respektera. Man är ju ändå anonym med användarnamn och avatar om man så vill, så varför skulle man åtminstone inte kunna bjussa på delstaten?

Både offentliga medlemmar på forumet, anonyma användare/medlemmar och klubbar skulle i mina ögon ha en mycket bättre chans till att faktiskt kunna hjälpa varandra och de som är seriöst/nyfiket intresserade att komma närmare varandra om hemvist på något sätt kunde få bli obligatoriskt. Vem skulle tycka att detta var ett problem undrar jag...?
Och i så fall; varför?

Just my two cups of kaffe

/Anonyma Lempa i Hjärup
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Aramis 05 feb 2010, 13:08

Jag håller med om att det borde vara obligatoriskt med ortsnamn av samma anledningar som Largasso och Lempa för fram här. Jag är för öppenhet och vad tusan skadar det om man är tvungen att uppge vilken stad man bor i??

Hela grejen med bilbana är väl att man ska träffas och köra tillsammans, inte sitta och vara hemlig på ett forum för att sen köra i sin egen källare helt ensam... :rolleyes:

Riktiga namn kan väl också vara obligatoriskt men inte som användarnamn. Det kan synas när man går in på en användare för att se detaljer.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Kristian 05 feb 2010, 13:44

Bara för att man kör hemma behöver man ju inte vara ensam. Och om jag vill vara medlem på ett forum för att kunna få hjälp med min bil som strular så ska jag väl inte behöva ange var jag bor?
Självklart kan man rekommendera folk att ange ort vid registreringen men att kräva det känns inte rätt, om dom inte vill ange det så "måste" dom ju ljuga eller skriva något som ändå inte tillför forumet något.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav pryzze 05 feb 2010, 13:55

Jag tror att många inte tänker tanken att att det kan vara
bra med ortsnamn när de reggar sig.

Ett krav är väl inte bra men att på ett pedagogiskt sätt förklara
varför det är bra att fylla i vore väl bra.


//Henke
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav largasso 05 feb 2010, 16:59

Jag menar inte att man ska tvinga någon att skriva var de bor !
Men att man är tvungen att fylla i ortsnamnet innebär inte att man
måste skriva exakt var, det är ju ett fritextfält och vill man skriva "ingenmansland" eller
"nowhere" så går ju det bra men det innebär iallafall att nyregistrerade skriver något.


Satt med medlemsregistret häromkvällen för att se om jag kunde hitta några
närRejsers och insåg att 75% inte skriver i orten, då är ju medl.reg. fullständigt lönlöst.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Jormungandr 05 feb 2010, 17:23

Det går ju att fylla i dessa uppgifter i efterhand också.. Vi får väl promota för att medlemmarna skall göra det. :sceptic:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav largasso 05 feb 2010, 17:36

Tydligen har ju 75% INTE fyllt i detta i efterhand ! 8-)
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav Heureux 06 feb 2010, 14:06

Precis som i övriga samhället fungerar frivillighet överlägset bättre än tvång. Att införa detaljerade regleringar bara för att behaga ett visst särintresses önskemål leder alltid oundvikligen till oanade negativa konsekvenser för samtliga.

Men självklart är opinionsbildning alltid tillåtet, så det är helt okay att uppmana så många som möjligt att fylla i fället för ort under profilinställningarna.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Obligatorisk ort ! Please

Inläggav largasso 07 feb 2010, 19:06

Av 28 nya medlemmar 2010 har 4 uppgett ort.
Så var det med den frivilligheten! 8-)
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Nästa

Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster