Faller Club Racing International 1:32

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Faller Club Racing International 1:32

Inläggav Wiking 04 okt 2006, 21:40

Tänkte visa upp en udda bil från Tyska Faller Club Racing International 1:32
Dessa bilar förekom i deras kataloger från 1967 - 1969 vad som hände sedan vet jag ej man hade även bilar i den större 1:24 skalan som är riktigt roliga!
En rolig bil att köra, kanske inte så snabb som dagens bilar men mycket underhållande körning bilder visar skicket på bilen före renovering och resultatet + chassit
Lite Tekniska data:
Katalog nummer: 6680
Längd: 144mm
Bredd: 55mm
Höjd: 35mm
Hjulbas: variabel
Vikt:79gram
Motor: Racing motor på 0,6 Amp Iin line center (std motor 0,4 Amp)
Magneter: No No No, drifting... :D
Tillverkad: 1968

Bild Bild
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Ghost 04 okt 2006, 22:07

Ser ju hur bra som helst ut. Speciellt deras lösning för hjulbas i ett enhetschassie.
Usch vad jag önskar att det fanns riktigt bra enhetschassien idag...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Wiking 04 okt 2006, 22:28

Visst är lösningen smart i sig men den har sina begränsningar till exempel att montera karossen, den monteras med två M3 skruvar den bakre ser du i mässing bygeln ovanför kronhjulet vilken är ledad runt bakaxeln medans den främre ligge på chassits undersida bakom pickup = 2 olika nivåer och detta gör det lite knepigt att använda andra karosser...

Jag har gått och sneglat på dagens universal lösningar och hitta på Slot.it - HRS RTR Chassi - Sidewindernågon som testat detta? Jag tycker det ser vettigt ut och inte speciellt dyrt heller.
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Ghost 04 okt 2006, 22:30

HRS/RTR är ett rätt bra chassie.
Jag har invändningar på ett par punkter (typ motor, diametrar, magnet och placering av flaggan), men köper du dem innan höjningen i pris av dem når Sverige så är den ändå ett klipp.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 04 okt 2006, 22:33

Wiking,

Lustigt alltså, jag har suttit på tåget hem från jobbet ikväll, och precis läst en artikel om just denna bil! Detta i den trevliga publikationen "Club Post nr 24" från Faller Club Sweden.

Du ligger händelsevis inte bakom den trevliga artikeln?

/anders
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Wiking 05 okt 2006, 10:09

Det måste väl erkännas att man är värsta sortens politiker som sitter på 2 stolar samtidigt :)
Om man har lite svårt att välja skala är de väl lika så gott att samla på allt med styrstift under från 1:160 - 1:24 bara det är körbart :D
Det är jag som till sammans med Bosse J grundat och drivit Faller AMS Club Sweden under 12 år nu.

/ Micke
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Svänn 05 okt 2006, 10:48

Intressant!!
Faller HO och Club Racing 1:24 känner man ju till, men att de även hade gjort 1:32-bilar hade jag ingen aaaaaning om.... Finns de i nån större omfattning, går det att hitta på t.ex. tyska eBay?

1:24-banorna var häftiga, de hade ju t.o.m. braids!

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Storabjörnen 05 okt 2006, 10:55

Micke,

Det är en väldigt fin tidning ni gör. Jag fick låna den av en kollega på jobbet som är medlem.

Är det du som har en fin VW bagge (1:1) med en komplett Fallerbana under bagageluckan?

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Wiking 05 okt 2006, 11:29

Har sett 1:32 sporadiskt på Ebay men vill inte påstå att de är vanliga där heller! Jag är nyfiken på varför detta systemet blev så kortlivat åtminstone i Sverige. Det blev förmodligen för hård konkurrens från de andra samtida stora drakarna Scalextric, Fleichmann Auto Rallye, Stabo car, Carerra, Märklin Sprint, Parma mfl. stor producenter av miniracing prylar!

Faller stod i början på sjuttiotalet i ett vägval vad man skulle satsa på i framtiden och deras husmodeller var en större inkomstkälla än AMS systemet och det fanns (finns)förmodligen fler användare av modelltåg än av bilbanor.

Deras största grej var ju som bekant Faller AMS systemet och även detta vet vi att blev för dyrt att vidare utveckla i längden varför även detta gick i graven 1982.
Man fick ju hård konkurrens i den lilla HO skalan då främst av Aurora AFX som lanserades på tidigt sjuttiotal och ungdommarna var mera roade av snabbare bilar med magnatraction!

Från 1974 låg det Aurora bilar i Fallers grundsatser då utvecklings/ tillverknings kostaderna ansågs för stora att ta fram rena raceprylar för att hävda sig och jag antar att deras Club Racing 1:24 och Club Racing International 1:32 helt gick samma öde till mötes det blev helt enkelt blev för dyrt att tillverka i rådande konkurrens!

// Micke
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Wiking 05 okt 2006, 11:32

Kom visst mellan inläggen, nä det är Bosse J som åker VW bubbla med bilbana i trunken :D
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Scalex 05 okt 2006, 15:46

Wiking skrev:Kom visst mellan inläggen, nä det är Bosse J som åker VW bubbla med bilbana i trunken :D


Har saknat dig på Nostalgimässan dom senaste gångerna. Tog med mig en Faller 1/32 speciellt för dig om du hade varit intresserad. Porsche 904............
//Jocke
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Club Racing 1:24

Inläggav Wiking 09 okt 2006, 20:40

Har fyndat lite mera prylar och skickar lite fler nostalgibilder på Faller Club Racing 1:24 bilarna får ses som renoverings objekt med renovering nu i vinter och bygga & köra i trädgården nästa sommar?
Ett kul fynd med gigantiska spårsektioner, bara raksträckorna = 1Meter styck!!

// Wiking

BildBildBild
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Svänn 09 okt 2006, 21:31

Hmm...fasen också... Jag stod i valet o kvalet när jag började planera för min kommande nostalgibana för både 1/24 o 1/32. Det stod mellan den bredare Faller Club Racing och den lite smalare Fleischmann Auto Rallye. Valet föll på Fläskmann p.g.a. mindre utrymmesbehov, och större tillgänglighet. Nu börjar jag nästan ångra mig, men det får man ta.

Hoppas du informerar framöver om du börjar bygga upp Fallerbanan! :thumb:

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Inläggav Wiking 11 okt 2006, 13:50

Bilder kommer med tiden jag lägger in dessa istället kolla på rekvesita listan vad som behövs för att bygga bilbana, 4 burkar konserverade päron!!?? det är grejjer de... :D

BildBildBild

Varför bygger dom inte banan inne i husvagnen istället? dom borde köpt en sån här istället :)

BildBildBild
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav ymigs 11 okt 2006, 14:08

Ahhh... Den AMS-banan är skön, snacka om campact racing. :thumb:
Men jag saknar slottsruinen uppe på bergknallen...

Noterbart på reklambilderna är att de vuxna kör och ungarna får titta på. :D
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron