Smuts-bilar eller spår?

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Smuts-bilar eller spår?

Inläggav KolvGubben 28 jan 2008, 13:39

Jag plockade fram två gamla H0-banor jag fick när sonen var liten. En Aurora och en jag tror är Tyco under annat märke.

När jag fick dom första gången var det helt hopplöst att försöka använda dom ,för innan jag lyckats få bilarna att gå ett varv runt banan hade sonen tröttnat. Det blev så otroligt fort beläggningar på metallen mellan varje gång vi körde, fick gnida mig runt spåren mycket noga för att få de små bilarna att gå runt.Nu när grabben är äldre tänkte jag prova igen och har följande funderingar:

Funderar på om all märken av spår har samma metall? Kanske byta till något bättre märke då jag ser att de är relativt billiga begagnade.

Bilarna som jag har är utrustade med plåtbitar för strömupptagning istället för flätor som mina 1:32 har. Skiljer det mellan olika märken här, vad det gäller motstånd mot oxid eller beläggningar?

Om det nu inte finns bättre grejor, hur rengör man spåren enklast och snabbast?
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav Borgis 28 jan 2008, 14:17

Ett klassiskt sätt att rensa rälsen på t ex tycobana är att köra runt spåret med ett mynt. Det går med sandpapper också. Suddgummi för bläck funkar också fast då skär man lite i gummit med rälsen. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav Kizmiaz 28 jan 2008, 20:06

Ett tips från HO Slot Car Racing som jag dock inte har provat själv;

The steel power rails in all brands of HO slot car track tend to oxidize (rust) when not in use. Model Railroading enthusiast often use a product called RailZip to slow the inevitable rail oxidation process.

Dexron ATF (Automatic Transmission Fluid) has essentially the same chemical properties as RailZip, but it's much more economical. A 1 quart bottle will cost about $2.00 and should last a lifetime.

Apply a small amount of Dexron ATF to a clean rag and then wipe it on just the steel power rails. Let it work overnight, and then the next day wipe up any remaining residue.

Dexron ATF has strong detergents for cleaning and anti-oxidants for retarding new rust formation. Best applied at the end of a night of racing.


En pava automatlådeolja lär väl räcka ett tag... :suspect:
Användarvisningsbild
Kizmiaz
Depåman
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 24 jan 2008, 02:25
Ort: Badsville, Ostrogothia

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav Wiking 31 jan 2008, 23:08

ATF olja på banan :-? Jag tycker att detta tips låter lite vanskligt men kan vara väl värt att prova på tex en skrot skena och vara noga att inget kommer utanför strömskenorna.
Där efter följa anvisningen torka bort övrtflödet där efter testa greppet på bilen jämfört med en oprepparerad skena :rolleyes:

För övrigt är detta med oxider ett gissel på nästan alla av mig kända HO banor med ett undantag på TOMY AFX banor, jag vet ej om de har en annan legering på strömskenorna eller kanske bara är ren inbillning...

/ Wiking
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav Kizmiaz 01 feb 2008, 19:14

Tja, nu har jag fått upp mitt Tradera-fynd.
Ett elände att få kontakt var det. Till sist tröttnade jag och sprutade lite 5-56 på en trasa och gned in på släpskorna. Verkar fungera hyggligt.

Nu väntar hag bara otåligt på Dunder-jettarna jag beställt... :D
Användarvisningsbild
Kizmiaz
Depåman
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 24 jan 2008, 02:25
Ort: Badsville, Ostrogothia

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav KolvGubben 01 feb 2008, 20:52

Tack för svar. Känns bättre att veta att "det är så" än att undra varför.

Jag är lite nervös med vätskor, det känns som de kan lägga sig i springor och vara kvar och fräta där.

Har provat med tändsticke-ask-plån och det går hyfsat fort. Är väl som att ha ett sandpapper på en kloss skulle jag tro. Vill ju helst inte gå på plasten för då ändrar väl den "glans" där så småningom.

Har märkt att när jag väl får bilen att hacka sig runt banan slipar den bra själv, så kanske skulle man plocka ur drevet på en gammal bil och putta runt den några varv?
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav vw1200 01 feb 2008, 23:34

jag själv använder en gammal femöring och det funkar bra för jag har en parmanent bana som står framme hela tiden och det andvänds inte alltid så mycket. och då kan den vara lite små tråkig att få att funka.har den ståt ett par månader så måste jag ta med mitt gamla mynt annars tar det en jäkla tid och det ser ut som tomteblos under bilana då med och det är inte bra att slipa för mycket för då får du grader eller repor i metal slingan. har gjurt det på en skena och det är alltid den som jäklas mäst för mej. milt våld funkar bäst myntet är ju mjukare i metalen än vad slingan är. ett ltet tips bar hur jag gör. lycka till
men det med vd40 det ska jag pröva på en bit.
mvh hansen
det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet!
Användarvisningsbild
vw1200
Depåman
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 04 dec 2006, 00:07
Ort: skåneland tomelilla

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav DJNoel 09 sep 2008, 20:43

hmm sandpapert har jag testat själv funkar bra men e jobigt myntet har jag inte testat men nåt annat tips
DJNoel
Kurvvakt
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 sep 2008, 17:26

Re: Smuts-bilar eller spår?

Inläggav JensaPson 09 sep 2008, 21:36

Det finns ett suddgummi för modelljärnväg.
Funkar galet bra och räcker till 100m bana.
Finns i hobbyhandeln.
Fleischmann och Rocco har vad jag vet. Säkert fler och kostar ca 70 spänn.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster