Hur kör ni era bilar?

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Hur kör ni era bilar?

Inläggav mrtiger 18 feb 2008, 22:31

Hej
Jag har en bana från Tyco med ett par olika bilar. Banan köpt på Tradera (Monza 18 meter) med medföljande bilar plus att jag köpt ett par extra bilar, bland annat en ny AFX Ford GT40. Forden har sånt grepp i kurvorna så man hinner ju inte med annat vrida på skallen... De andra bilarna känns normalare men har ändå väldigt bra fäste i kurvorna tycker jag.
Hur kör ni era H0-bilar? Kör ni utan magneter eller hur gör ni? Barnen tycker att det är kul med en bil som inte åker av banan men jag kan tycka att det skulle vara roligare att faktiskt behöva sakta in i kurvorna.

mvh
Tony
mrtiger
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 feb 2008, 22:56

Re: Hur kör ni era bilar?

Inläggav Wiking 18 feb 2008, 22:54

Du får låta barnen köra med magneter och själv leta andra bilar från till exempel Auto World´s nyproducerade T-Jet 500 chassi, dessa bilar blir riktigt roliga om man plockar bort de breda bakhjulen och ersätter dessa med smalare fälgar och däck jag tycker bilarna blir snyggare med dessa hjul och dess utom en utmaning att köra!

Bilarna kostar inte så mycket och dyker regelbundet upp på Tradera auktioner, förväxla inte dessa bilar med den vassare X-Traction Ultra G varianten som har magnet för att bättra på väghållningen kanske kan vara ett alternativ för barnen?
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Hur kör ni era bilar?

Inläggav Wiking 18 feb 2008, 23:10

Här kommer några exempel på Johnny Lightning bilar med smala däck och garanterad körglädje!
Dessa bilar säljs nu under namnet Auto World (AW)

BildBildBildBild
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Hur kör ni era bilar?

Inläggav Borgis 18 feb 2008, 23:16

En Tycobil kan du modifiera enligt nedan.

Bild

Guiden är en Slide-guide och så sitter det mässingsvikter i stället för magneter.

Slide guide? http://horacepro.com/guides.html

Mina är lite nedkapade och använder Tycobilarnas släpskor.

Sladdar mycket gött i kurvorna och man tycker nästan inte att bilen är så pluttig längre. :up:

För övrigt finns det lite mer H0-råd i denna tråd.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Hur kör ni era bilar?

Inläggav snugged 19 feb 2008, 01:05

funkar dessa råd även för aurora? jag "råkade" köpa en sådan bana igen då jag hade en exakt likadan när jag var liten pöjk.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Hur kör ni era bilar?

Inläggav Wiking 19 feb 2008, 14:12

Déss värre fungerar det inte att plocka magneterna på en Aurora G-Plus bil då dessa är gemensamma med motorn!

Tyco´s lösning var bättre på det viset med separata magneter monterade direkt framför bakaxeln vilka går utmärkt att plocka bort som Borgis gjort och ersatt med små mässings vikter istället vilket gör bilen lättare att smyga med och mycket roligare att köra! (se här ovan i tråden)

Bilderna till vänster Tyco Porsche 935 Flat Nose med ett 440 X2 chassi med magneter framför bakaxeln och den högra är en Datzun 240Z med ett G-Plus chassi med magneterna som två vertikala silver streck paralellt medankaret.

Bild
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron