Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Inläggav Timiluren 12 sep 2008, 13:43

Hej igen!!

Jag har ställt dessa frågor under ett annat ämnesnamn (Editor för banbyggande).
Men det är inte troligt att jag får svar på dessa frågorna under ett så felvisande ämne... :cuckoo:

Därför kommer dessa frågor i repris:

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ha min bana fast monterad på spånskivor.
Kanske inte så konstigt, med tanke på att jag i nuläget har, som allra minst, 60 meter bana!!! \m/
Och om jag kan få ihop skarvbitar till Tyco (se nedan) så har jag minst 15-20 meter till!! :Yg: \m/ :Yg:

Har någon provat/försökt att göra egna "spår-övergångar" mellan Aurora och Tyco?
Tips och förslag mottages med stor tacksamhet!

Har någon försökt att reparera Auroras bandelar?
I första hand så undrar jag hur ni gjorde med avbrutna "kontaktbleck"? (Mellan banbitarna)
Och jag undrar även om ni har något förslag på hur man reparerar/fixerar banbitar med avbrutna/skadade "öron"?
Jag har läst runt lite på nätet och tror mig ha förstått att det finns små plastbitar (som ett u) som sätts på undersidan och som håller ihop banbitarna. Är det rätt uppfattat?
Men, då tycker man att detta "u" borde göra att bandelarna är högre i de skarvarna?? :-?
Andra tips på sammanfogande av trasiga banbitar mottages med minst lika stor tacksamhet!!!

Fridens liljor!
"Inte lönt att vara smart när man är vacker"
En glad Aurora och Scalextric NÖRD!!
Användarvisningsbild
Timiluren
Kurvvakt
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 sep 2008, 14:18
Ort: Hörby/Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Inläggav GranTurismo 14 sep 2008, 17:08

Hej!

Vad du skulle behöva få tag på för att få ihop trasiga Auroraskenor är sådana här.
Bild

Huruvida dessa klips var orginal reservdel från Aurora vet jag ej. Åtminstone kanske nåt påhittat av den svenska leverantören för jag vet att åtminstone två leksaksbutiker här i stan sålde sådana på den tiden det begav sig. De låg i de stora lådorna med övriga Aurora reservdelar. Kanske inte helt lätt att få tag på, men kanske man kan hitta på en liknande konstruktion av nåt annat. Och nej, mina är inte till salu!

Vad gäller att skarva Aurora med Tyco så lär det ju inte finnas nån officiel produkt då de företagen var bittra fiender. Se en länk här i nån tråd här inne där en av Auroras produktutvecklare berättar sitt livs historia. Jag har dock ett par sådana här. Det är adapterskenor till det nya kopplingssystem som infördes när Aurora såldes till Tomy en gång i tiden. Kanske liknar den kopplingen Tycos och det lättare går att få ihop på nåt sätt?
Bild

Hoppas saknar klarnat lite för dig!

GT
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Inläggav Borgis 14 sep 2008, 17:20

Jag hade för mig att det fanns någonting sånt här och nu har jag hittat det.

Adapters av ett helt annat märke. Life-Like. Grejen, som jag fattat det, är att man får fyra bitar, två LL-Tyco och två LL-AFX, som man sen kan använda för att ansluta diverse bansystem till varandra. Kopplar man sen ihop LL-skarvarna från vardera en Tyco och en AFX-adapter så får man - japp, två Tyco-AFX adaptrar. Eller?

http://www.hobbylinc.com/htm/lif/lif9933.htm

Bild

Skulle det kunna funka?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Inläggav Timiluren 15 sep 2008, 13:50

Hejsan alla glada Grabbar!

Jag visste väl att ni underbara, bilbanetokiga och likasinnade "nördar" kunde hjälpa mig!!!

Först vill jag tacka GT och samtidigt fråga hur dessa clips isf ska sitta?
Kan ju även fråga om du vill sälja dina... inte det näää... :)
Men om jag istället frågar: har du clips så det räcker?
För, om jag kan lokalisera någon leverantör av clips så kan vi antingen sambeställa eller så kan du få namnet av mig.

Sen är ju Borgis tips helt lysande!!!
Jag ska GENAST beställa en omgång för att kolla hur resultatet blir med dessa skarvbitar!!

Ehh, en sak till undrar jag:
Vet ni om det finns NÅGON firma i Sverige som fortfarande har NÅGOT kvar av Aurora produkter?
Fast det finns väl inte nån kvar längre, eller?
Jag köpte ALLT som Bosses hobby i Malmö hade och det var nog 15 år sedan...
"Fick" då förvisso tag i hela deras sk Servicelåda med alla smådelar till bilarna, och några specialbitar.

Jag vet att det finns flera utländska firmor på nätet som säljer, men jag vet inte vilka som är bra och trovärdiga.
Kan ni rekommendera någon bra firma?

Tusen tack för era snabba och bra svar!!

Hoppas jag kan återgälda det!!
Om inte just er så kanske någon annan här på forumet!!!


PS. Göransson och BMW äger!! \m/
"Inte lönt att vara smart när man är vacker"
En glad Aurora och Scalextric NÖRD!!
Användarvisningsbild
Timiluren
Kurvvakt
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 sep 2008, 14:18
Ort: Hörby/Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Inläggav Marsupilami 15 sep 2008, 16:55

Clipsen som GT visade ovan såg jag på eBay så sent som för en timme sedan när jag bläddrade runt bland AFX/Tycodelar där. Såg det här inlägget efteråt så jag har inte direktlänken..
Det är alltså en standarddel och bör alltså inte vara helt svår att få tag på.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Skarva ihop Aurora o Tyco samt Reperation av Aurora banbitar

Inläggav GranTurismo 15 sep 2008, 18:05

Timiluren skrev:Först vill jag tacka GT och samtidigt fråga hur dessa clips isf ska sitta?


Ja, hur skall jag förklara. De skall sitta på undersidan av skenan där spåret går. Om du tittar på undersidan av en skena ser du tvärgående kant längs kortsidan. Liknande kanter går längs med spåren. Lägger du två skenor på rad med kontaktblecken mot varandra får du således en liten fyrkant just där kontaktblecken möts. Där trycker du fast klipset och det sitter ganska tight så skenorna håller ihop bra.

Min Aurorabana ligger för tillfället i malpåse då jag fastnat för 1/32 på sistone. Trist nog räcker inte mitt lekrum till för två banor :( . Så fort man plockar med grejorna blir man dock riktigt sugen att få upp den också. Undrar vad min fru skulle säga om jag tog det där andra större rummet i källaren.....

Så jag är inte intresserad av mer klips just nu, samt har inget behov av det då jag har så det täcker de trasiga banbitar jag har. Men tack för erbjudandet!!

GT
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron