Spec på trafo till Aurora AFX

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Spec på trafo till Aurora AFX

Inläggav Dansken 23 feb 2009, 00:58

Jag undrar om det är någon som kan delge mig specifikationerna på en trafo till Aurora AFX.

På förhand tack.
Dansken
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:39

Re: Spec på trafo till Aurora AFX

Inläggav Dansken 24 feb 2009, 01:51

Ingen som har en till hands och kan delge mig specen?
Dansken
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:39

Re: Spec på trafo till Aurora AFX

Inläggav racefun 24 feb 2009, 02:14

lidt søgning på google viser der er mindst 5 forskellige trafoer til afx, har set fra 15 til 22 volt så hvad vil du vide?

jeg vil mene det er irelevant hvad spec. er på den, du skal vel bare forsøge dig frem med hvor mange volt du vil have på banen, jeg har variable forsyninger på mine baner og de samme biler får fra 9 til 14 volt afhængig af kørernes evner.

Ampere bestemmer blot hvor mange motorer trafoen kan trække.

Så du kan jo prøve dig frem med strømforsyninger fra gemmerne og se om noget passer til dit behov, bare pas på ikke at give motorerne for mange volt så bliver de varme og kan brænde af. :beer:
Användarvisningsbild
racefun
Depåman
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 dec 2007, 13:09
Klubb: racefun

Re: Spec på trafo till Aurora AFX

Inläggav Trampled_Underfoot 24 feb 2009, 10:08

Jag har kört min Aurora AFX bana med ett gammalt Scalextric-trafo, 12V och ca 1A. Fungerade utmärkt.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Spec på trafo till Aurora AFX

Inläggav Dansken 24 feb 2009, 21:58

racefun skrev:lidt søgning på google viser der er mindst 5 forskellige trafoer til afx, har set fra 15 til 22 volt så hvad vil du vide?

jeg vil mene det er irelevant hvad spec. er på den, du skal vel bare forsøge dig frem med hvor mange volt du vil have på banen, jeg har variable forsyninger på mine baner og de samme biler får fra 9 til 14 volt afhængig af kørernes evner.

Ampere bestemmer blot hvor mange motorer trafoen kan trække.

Så du kan jo prøve dig frem med strømforsyninger fra gemmerne og se om noget passer til dit behov, bare pas på ikke at give motorerne for mange volt så bliver de varme og kan brænde af. :beer:



Ok, tack. visste inte att spannet var så brett. Det jag var ute efter var volten, tänkte mest om bilarna bara tålde tex 6v så blir det inte så smart att skicka på dom 15v men nu vet jag att det varierar mellan 12-22v.

Bilbanan har legat i källaren i över 20år så minnet sviktar.
Dansken
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:39

Re: Spec på trafo till Aurora AFX

Inläggav fruktflugan 09 jan 2010, 15:53

Kjell och company har batterieliminatorer... eller laptop-eliminatorer variabla från 6-24 volt... Du bör ha en som klarar av att ge ut ca 1 A per bana... Så en som klarar 2a upp till maxvolten vore bra om än lite overkill kanske om du har standardbilar.


http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,355000000

eller:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,189020000
(färre inställningar)
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster